Blækprinter og fremstilling af print

Hej.

Jeg har forsøgt at lave nogle fotoprint her de sidste par dage, men
resultaterne bliver meget ringe, og jeg håber at nogen her kan hjælpe med en
vurdering af metoden, og især brugen af en blækprinter til printfilm.

Jeg har prøvet med flere forskellige belysningstider fra 2-4 min, uden at
være heldig.
Min print film er udprintning direkte fra min HP PSC750 blækprinter på nogle
transparenter købt specielt til dette formål.
I printer opsætningen har jeg valgt bedste udprints kvalitet og print på
transparenter.

Det som er mit væsentligste problem er at det kobber som ikke skal fjernes
desværre begynder at ætse et stykke tid før printet er fint og færdigt.
Dette resulterer så i at der er meget af kobber/stel banerne som er i meget
ringe stand efter ætsningen.

Det bedste resultat er med en belysningstid på 3 minutter, en fremkalder tid
på ca. 20 sekunder(Seno 4006), og efterfølgende et Ferroklorid ætsebad i ca.
20 min.
Jeg holder selvfølgelig øje med printet i ætseperioden.

Men egen teori er muligvis at min blækprinter ikke har sværte nok til at
lave filmene ordentligt sorte.
Kikker jeg på filmen i "fri luft" ser den grå og ikke voldsom tæt ud, men
ligger jeg filmen mod et hvidt stykke papir bliver filmen dog tæt og meget
sort at se på.
Men fejlene i printene som jeg forsøger at lave kunne godt minde om det
mønstre min blækprinter laver i den sorte del af filmen.

Jeg havde dog den tro at blækprintere var ok til formålet, da jeg så på et
printfremstilling firmas hjemmeside, at det var muligt at købe  "Jet-star
A4" transparenter til film.

Men jeg håber at I har nogle kommentarer til ovenstående, så jeg kan komme
på sporet af et godt resultat, inden jeg har brugt alt mit print
materiale...:-)
Skal jeg mon købe en laserprinter ?

Håber at høre fra jer..

Thomas

Re: Blækprinter og fremstilling af pri nt

Eller forsøke med "kalkerpapir"?

HM

Re: Blækprinter og fremstilling af print
Du skal IKKE benytte laserprinter til overhead.
Lasertoner lader kun lyset passere i ringe grad.
Især gul bliver dårlig. Nærmest bæ-brun.

/t

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Hvis ikke filmen er mørk nok , prøv at udprinte to stk
og så lægge dem oven på hinanden !.
Glaspladen der lægger oven på ved belysning skal naturligvis
lægge tæt til filmen.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Hvis du kan se lys igennem det "sorte" på filmen så kommer der også UV lys
igennem (husk på af UV lys har kortere bølgelængde end synligt lys".

Prøv med to film oven på hinanden, eller prøv at afdække et stykke prnt
delvist med noget som lyset ikke kan komme igennem.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Jeg har tidligere selv lavet print, jeg printede mit layout ud på alm.
papir, gik ned i boghandlen og fik dem til at fotokopiere til transparenter,
det virker , jeg fik dem til at lave den så mørk som muligt. Idag bruger jeg
Olimex.

JB

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Hej Thomas

Jeg eksperimenter p.t. med noget lignende, efter at have opgivet
"papirmetoden". Jeg fandt et tip pE5% sci.electronics.design, der
anbefalede pigmentbaseret blE6%k til formE5%let. Jeg har selv kF8%bt HP's b=
lE6%k
nummer 339 til min HP Photosmart D5160 printer. Find det tilsvarende til
din egen printer.

DesvE6%rre har konens projekter det med at snige sig foran i
prioriteringsrE6%kkefF8%lgen, sE5% jeg er ikke kommet lE6%ngere end til at =
have
det meste liggende klar.

FortE6%l gerne om du fE5%r det til at fungere!

JF8%rgen Mangor Iversen

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Hej igen.

Tak for de mange gode svar der allerede er kommet.
Jeg kan se at der er flere muligheder for at forbedre tingene.

Men hvis jeg nu flottede mig og ofrede en laserprinter på projektet, og
samtidig så det som en mulighed for at lave gode print i fremtiden, kunne
jeg så føle mig rimelig sikker på at filmene blev meget bedre med
laserprint?

Hvis løsningen er laserprint er det så næsten ligegyldigt hvilken jeg
vælger?
Jeg kan se at El-giganten lige nu har en HP LJ1005, som koster lige omkring
en tusse. 1200x1200 dpi.
Mon denne ville kunne få mine bekymringer til at gå væk?..:-)

Er det sådan "I andre" gør?

Thomas.

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Se hvis du køber en laser printer, der den denne vejledning du skal følge
http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf
har selv prøvet, med stor held, husk at andvende det rigtige papir, og så
skal man lige have i tankerne at stregerne bliver en anelse bredere når man
stryger dem
/Carsten

Re: Blækprinter og fremstilling af pri nt

Nei. Jeg har en HP Laserjet 1010. Et prøveutskrift på kalkerpapir 60g,
viste at det "sorte" ikke var sort nok, langt der ifra. Det viste seg at
"fargemettingen" ikke kan justeres; forhandleren fortalte at det ikke
var mulig på de billige laserprinterene. Jeg har kjøpt inn 80g
kalkerpapir, men jeg har ikke forsøkt om det fungerer. Selv har jeg
vurtert å kjøpe en "alt i ett" blekkskriver, men jeg har ikke bestemt meg.

Tidligere brukte jeg en HP 7475 plotter, og jeg valgte "superblack"
tusj. Det fungerte meget bra. Jeg vurderer å ta den i bruk igjen.

HM

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Har du forsøgt at bruge denne tusj i en blækprinter?

Tomas

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Nei. Jeg har ingen mlekkprinter, desuten, fen kom ferdig i patroner som
tilsvarer tusjpennene. Der var stor forskjell fra vanlig sorte penner.

Noen som har forsøkt å finne supersort blekk for blekkskriverer?

HM

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Hej igen.

For lige at runde emnet af, kan jeg da fortælle at jeg nu har fået
fremstillet mine print, som jeg gerne ville have dem.

Det endte med en laserprinter af typen Brother HL2140 fra Computercity til
Kr. 999.-
Transparenterne blev fra den lokale boghandel til Kr. 4.- stykket.
Denne kombination kunne nu fremstille meget sorte og forholdsvis tætte film.

For at forbedre tætheden på filmene lavede jeg 2 ens udprintninger af
filmene, og placerede dem oven på hinanden, som foreslået længere oppe i
tråden.
Dette virkede uden problemer, og det var forholdsvis nemt at få de 2 film
til at spore.

Resultatet blev gode og skarpe print, så selvom der var lidt start
vanskeligheder, så nåede jeg målet, og har nu en dejlig laserprinter til
andre formål..:-)

Jeg tror desværre ikke at man skal satse på blækprintere når man laver film
på ovenstående måde, da forskellen imellem blæk og laser er meget tydelig
når man ser filmene ved siden af hinanden.
Hvis man skal inddele tætheden af den sorte del på en skala fra 1-10, så vil
det være ca. således:
Blæk = 4
Laser = 6
Laser x 2 = 8

Men igen tak for hjælpen for de mange gode forslag.

Thomas.

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Eksempelvis ved at printe på blæk-fotopapir, stryge på printet og opløse
papiret i vand. Så slipper du helt for belysningsprocessen

http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Re: Blækprinter og fremstilling af print
den opskrift skal jeg snart til at igang med, da jeg netop har erhvervet en
gammel laserprinter... men hvordan er det nu - kan det passe at nogle her i
gruppen også har eksperimenteret med at printe på glittet reklamepapir??
eller er Max' guide stadig den absolutte??

Rasmus

Re: Blækprinter og fremstilling af print
Hej Rasmus

Faktisk har nogle rigtige gode erfaringer med glitret reklamepapir,
så prøv det, det er jo billig.

Re: Blækprinter og fremstilling af print

hehe... det må man sige...
så må jeg se om Hennings Electronic har åbent i morgen selvom det er
påske...

en skam jeg ikke fik fingre i varelageret fra den elektronik butik der lå
her i aalborg for et par år siden, som desværre lukkede...

Rasmus

Re: Blækprinter og fremstilling af prin t

Hvad var det for en?

Jesper Poulsen

Re: Blækprinter og fremstilling af print

er jo det jeg ik kan huske... men den lå på boulevarden og ham der havde den
var kanon flink...

Rasmus

Re: Blækprinter og fremstilling af print

Du kan med fordel skifte transparenterne ud med kalkepapir. Min erfaring
med transparenter er at de krøller lidt i den varme printer og sværten
ikke hænger godt fast. Med kalkepapir sidder sværten fast som var det
trykt på ethvert andet papir.

Lav udskriften spejlvendt således at sværten kommer i direkte kontakt med
fotolakken på printet. Da jeg brugte metoden gav det knivskarpe print med
kun en enkelt kalke. Det er godt nok ti år siden, så meget kan have ændret
sig, blandt andet prisen, jeg gav 94 kroner for 50 ark "Utoplex kalkepapir
884".

Tomas

Site Timeline