Billoftlampe igen - kun fader nu !

Hej Igen

Efter meget hjælp fik jeg fundet en løsning, men samtidigt blev jeg gjort
opmærksom på en original VW loftlampe, der havde timerfunktion indbygget...

Så nu er der kun fade in / fade out funktionen tilbage, og jeg tænkte på om
man ikke kunne løse det med en transistor istedet for en "dyr" opamp.

Jeg har forsøgt mig her :

http://gallery.schmidt-edition.dk/albums/userpics/10001/BASIC_DIMMERS.jpg

Er min transistor version funktionsdygtig, eller er der noget helt galt. ?

Jeg kan godt se at fade in og fade out vil have to forskellige tider, da
opladning forgår gennem to modstande, og afladning kun gennem een, men det
tror jeg godt jeg kan leve med.

Det geniale er at den originale VW lampe faktisk har en tråd jumper lige før
pæren, så jeg kan uden at ødelægge noget, tilføje faderkredsløbet til den
originale lampe ;)

mvh Steffen

Re: Billoftlampe igen - kun fader nu !

Funktionsmæssigt bør der ikke være andre forskelle i de to kredsløb, end den
asymetriske tid.

Men en enkelt diode over R5 (katode mod C1) kan du styre tiderne næsten
uafhængig af hinanden. Så vil R4 sætte tænd- og R5 slukkehastigheden.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Re: Billoftlampe igen - kun fader nu !

Re: Billoftlampe igen - kun fader nu !
Hej Steffen.

Jeg har kigget lidt på dit kredsløb og fundet frem til dette:

Ved et hfe = 1000 skal basisstrømmen min være 2.5 mA (R4 + R5 = 4k7).
Denne værdi gør, at værdien af C1 bliver temmelig uhåndterlig.

En anden ting er effekten:

12V/30W ~ 2.5A ~ 4.8 ohm

For MJE120 er Vce(sat) 1-2 V
Ved worst case (2V) vil effekttabet i Q1 være:

12-10 / 4.8 = 2A. 2A * 2V = 4W.

For MJE120 = Rthj-amb 63 grader pr watt. Det giver en chiptemperatur på
4 * 63 = 250 grader + omgivelsestemperaturen d.v.s. ca 100 grader over
max tilladt. Det er derfor nødvendigt med en køleprofil.

En anden faktor er, at ved halv last (6V over lamperne) bliver
effekttabet i Q1:

6V / 4.8 ohm = 1.3 A. 1.3 * 6 = 7.5W.

En anden mulighed vil være, at anvende en puls/pause modulation (PWM) af
Q1. Q1 fungerer således som en ren swicth, hvilket nedbringer effekttabet.

I forskellige sammenhænge har jeg arbejdet med forskellige PWM kredsløb.
Jeg gravede derfor en tidligere diagram frem, som jeg har modificeret
til denne funktion. Håber at du kan bruge noget af det.

Mvh. Bjarne

http://www.sitecenter.dk/lissy-bjarne/nss-folder/mappe/PWM1.pdf

Re: Billoftlampe igen - kun fader nu !
Hov! Jeg glemte at send link til scope capture, der viser forholdet
mellem Uramp og I(load). Billedet viser kun en stigende spænding for
Uramp(0) -> Uramp(max). Ved Uramp(max) -> Uramp(0) fungerer tingene på
samme måde blot i modsat rækkefølge.

Mvh. Bjarne

http://www.sitecenter.dk/lissy-bjarne/nss-folder/mappe/PWM1%20scope1.pdf

Site Timeline