Billig og lækker printfremstilling i udla ndet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Jeg har netop fået lavet en stak print hos Gold Phoenix i Kina og da de
ser ud til at være ret billige tænkte jeg at jeg ville lave en side om
mine erfaringer som andre måske kunne drage nytte af:

http://dion.swamp.dk/goldenphoenix.html

Evt. rettelser, alternative forslag til printleverandør, ris, ros og
henstillinger til at bruge markesgruppen kan med fordel postes her.

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Jeg syntes du er for flink ved GP. Det er da helt hen i vejret at de
ikke sende alle printene og det ikke er i den rigtige finish. De få
aldrig en ordre fra mig.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Jeg ER jo en flink mand:)

den rigtige finish.

Ja, men:

* Jeg er ikke den store metalog, så det kan ske at det faktisk er Guld
og ikke Kobber, det eneste jeg lige kunne komme på var at sammenligne
farven med guldet på et pci kort og GP printet er en del mere rødt. Jeg
har ikke klaget endu, det kan jo ske (yeah right!) at de laver et nyt
batch i guld til mig:)

* De små print er under halvdelen af deres minimums størrelse på
25.4x30.48 mm, som jeg først så efter jeg havde lavet ordren:
http://www.goldphoenixpcb.biz/tech.php andre har fået flere print end de
egentligt burde have fået. Jeg er ret sikker på at det var min fejl.

Well, nok heller ikke fra mig, men det er nok mere fordi jeg ikke lige
har ordrer så store at det kan svare sig.

At bestille hos Olimex har sine egne udfordinger:
* 0.254 mm wire/clearance/silkscreen
* Faste størrelser på bor.
* De skal have bor størrelserne, ikke størrelsen på de færdige huller.
* Panelet er 160x100 mm så man skal sørge for at det "går op" for at få
ordentligt yield.
* Ferie hele August.

Den eneste Olimex begrænsning jeg jeg er træt af er at silkscreen'en
skal laves i 0.254 mm, det gør fontene meget store og grimme.

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Helt bestemt

Det skulle du skrive på siden.
--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Netop, men jeg kunne ikke lige finde linket da jeg skev siden, det er
ordnet nu.

En anden ting jeg ikke kunne finde i første omgang var Olimex's
mængderabat, det er nemlig sådan at panel nummer 2..n koster 20% mindre
end panel 1, dvs. at Olimex prisen kommer meget tæt på GP prisen på min
ordre: $149 vs. $177.

I alt har jeg sparet $28 eller 153 kr. ved at få lavet printene hos GP
from for Olimex, ikke den store gevinst at hente på 4 dages ekstra
transport.

Gold Phoenix har netop svaret på min klage over finish og de påstår at
det er en RoHs compliant OSP de har brugt i stedet, så det er nok godt nok.

Det betyder at min jammer over finish er ubegrundet og burde være jammer
over deres uddaterede webside, godt at vide.

At de fumlede 66% af de små boards væk kan så kun ses som en lektion i
at kontrollere alt med fanatisk omhu mindst 3 gange inden man sender
noget til Kina.

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Tror du selv på at det er RoHS?
Så i en artikel for nylig at i Kina er det lovlig at kalde det RoHS hvis
bare største delen af produktet er RoHS godkendt.
Sensoren jeg fik tilsendt for nylig var der et stort RoHS mærke på. Det
gjaldt bare ikke blyet i loddetinnet.

Benny

Benny

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Det ser jeg ikke som et problem da jeg stor set bruger SMD.

Ahh det forstår jeg ikke. Det gør de for mig gratis?

Det har en stor del af det gamle Østtyskland også.

Benny

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Tak

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Tak for din tilbagemelding :o)

Jeg har selv overvejet at prøve Gold Phoenix, dog til dobbeltsidet
produktionsprint, da de kun koster en brøkdel af hvad jeg giver i dag (selv
om den danske leverandør nu også får fremstillet printene i Kina).
Dine erfaringer med deres prototyper tyder ikke for godt. Jeg vil gerne
hører om nogen har erfaring med produktionsprint fra Gold Phoenix.

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Slå koldt vand i blodet, de to anker jeg havde kan jeg ikke klandre GP for:

* Finish var ROHS compiliant OSP i stedet for Tin, lidt uchecket af dem
at lade være med at sige at de har skiftet finish, men kvaliteten er der
vist ikke noget galt med.

* De små print i mit panel var meget for små i følge deres krav, så de
er sikkert fløjet rundt i lokalet da de fræste dem ud.

Det eneste rigtige problem med GP er af de er meget lidt meddelsomme, så
det kan koste en ordre eller to at lære hvordan de virker.

Til små serier og hjemmefusk tror jeg mest på Olimex, hvis man kan
overholde deres mange regler.

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Det gør jeg til dels også, og efterlyser derfor også erfaringer med
dobbetsidede-gennempletterede produktionsprint fra GP.

En kollega har tidligere bestilt et enkelt hold print fra GP, og han havde
problemer med at ø-erne løsnede sig under (hånd-)lodning.
Det kan til nød gå til prototyper, men er lige til skraldespanden ved
produktionsprint. Derfor vil jeg gerne høre lidt erfaring før jeg bestiller
2-500 print.

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Puha, det lyder meget skidt, jeg håber ikke det er tilfældet med de
print jeg har fået.

Når jeg får min nye ERSA RDS 80 skal jeg teste et print til destruktion
og melde tilbage om holdbarheden, hvis du har forslag til test metoder
så sig til.

Re: Billig og lækker printfremstilling i udlandet eller Gold Phoenix vs. Olimex

Jeg har nu bestykket 6 af mine GP print og jeg har to observationer:
1) OSP finish'en er ikke helt så lækker at lodde på som rent tin, men
det går.

2) Jeg mishandlet et print i over et minut ved 320 grader (stor dråbe
tin og masser af varme) uden noget så ud til at have lyst til at gå i
stykker.

Site Timeline