Beskytte GPS i bil ?

Hej NG.

Jeg har netop købt min første GPS som skal bruges i bilen (Avensis 1998). I
manualen til GPSén står at man bør undgå at laderen til GPSén sidder i
cigarettænderstikket når bilen startes.  Jeg går ud fra man vil undgå
"spikes" fra startrelæ/startmotor ind i GPSén.

Er der nogen som har erfaringer med dette eventuelle problem ?

Hvordan kan jeg evt. beskytte GPSén ?  (tage strømmen direkte fra
akkumulatoren eller montere en beskyttelse - hvilken?)

Venlig hilsen, Frank.

Re: Beskytte GPS i bil ?

Returner den og køb en der er beregnet til at sidde i en bil.

Den skal kunne passe på sig selv. Husker du lige at hive ledningen ud, når
du nu går i stå midt i et vejkryds?

Hvis du tager strømmen direkte på
batteriet (som kan være en god ide) så husk sikring ved batteriet.

Christian Treldal

Re: Beskytte GPS i bil ?

Hej Christian - det er jo netop derfor jeg rejser spørgsmålet - at jeg ikke
føler mig sikker på at huske at afbryde de 12 volt hvergang jeg standser.
Men det står altså fremhævet i manualen: At strømmen BØR afbrydes hvergang!
Så det er ikke nok at sige "at den skal kunne passe sig selv", hvis
fabrikanten mener noget andet.

Venlig hilsen, Frank

Re: Beskytte GPS i bil ?

Er vi enige om at den gps du har købt er beregnet til at blive brugt ?
Den strømforsyning der passer til den er beregnet til at blive brugt i en
bil ?
Så har du købt en defekt vare hvis strømforsyningen ikke kan beskytte din
gps mod det støj der nuengang kommer i en bil når den starter.
Jeg ville gå ned og få den byttet eller få pengene retur. det kan du
vedmindre at det stod på kassen at den ikke må side i under start af bil.

Jacob

Re: Beskytte GPS i bil ?

Vil du købe noget af en fabrikant til at montere i en bil når han
skriver sådan noget ævl i manualen. Han dokumentere jo at
han ikke har begreb om at udvikle udstyr til montering i biler,
find en leverandør der kan lave den slags.

Mvh Max

Re: Beskytte GPS i bil ?

Det er nok ikke reklameafdelingen der har fundet på at indføje det i
manualen, så det er nok af bitre erfaringer. Kan der være pga. skavanken
den var billig???

Jeg har igennem de 15 år jeg har arbejdet med eludstyr i taxa'er aldrig
hørt sådan noget sludder før. Jeg har derimod set mange dimser der er
blevet brændt af, fordi man har taget et tilfældigt apperat og tilsluttet
det til bilen. Udstyr der skal sidde i biler, skal være særdeles
sejlivede, og skulle kunne modstå spændingsspidser på over 100V.

Returner din dims og køb en der er beregnet til at sidde i en bil, det vil
du ikke fortryde.

Christian Treldal

Site Timeline