Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse - Page 2

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse
Hejsa,

Hvilke(t) batteri(er) dræner du så med forbrug på forbrugsbatteriet??

(Jeg tror en transporter er tung at skubbe igang....)

/Claus

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Bingo, og at det så er en diesel gør den jo ikke lettere at skubbe
igang da der jo skal lidt varme til også :)

Oplevede blot et par gange i sommers at det lykkedes mig at tømme
batteriet på en enkelt overnatning når man skal have en køleboks plus
diverse andre ting til at køre, samt i foråret drænede jeg det da jeg
skulle holde varme på bilen (oliefyr), så derfor har jeg besluttet at
jeg vil have sluttet alle de "sultne" ting til seperat forbrugsbatteri
så jeg altid kan starte bilen igen dagen efter :)

Mvh. Morten

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Ok, var ikke klar over forbruget var så stort, og luxeriøst.

Vil der ikke være risiko for at der kommer til at løbe en meget stor
strøm igennem starts batteriets lade relæ, når det nye forbrugs batteri er kørt
ned på
sokkeholderne , og du starter motoren. eller er der en diode med i spillet. ?

Jan Rasmussen

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse
Hejsa,

Opladning af en blyakkumulator er en spændingsstyret process, så....

Når en blyakkumulator er afladet, er den indre modstand steget. Det
begrænser ladestræmmen.

Jeg ville helt klart sætte et skillerelæ på; Det medfører at bilen altid kan
starte.

Forbrugsbatteriet bør nok være beregnet til dybdeafladning.

/Claus

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Så sørg for at Du ikke aflader hjælpebatteriet helt. Det forkorter
levetiden, og det gør det svært at starte. Der findes een eller anden
campingvognsadskilledims, der kan sørge for det..

Bo //

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Bingo ;)

Min bil er så heldig sammensat at den først aktiverer diverse ekstra
udstyr, incl. et sådan relæ, når motoren har kørt i ca. 10 - 15
sekunder, dvs. mit forbrugs batteri kobles først ind over det andet
når motoren ER igang...

Det er en VW lavet konstruktion jeg gør efter, med stort set samme
komponenter, så jeg satser på det virker :)

Mvh. Morten Trab

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

I følge det jeg har læst omkring bly batteri det sidste stykke tid,
siger det mig at det er bedst at begrænse lade strømmen, hvis man ikke
vil mishandle sit batteri. Ved at sætte et afladet batteri sammen med et fuldt
opladet tror jeg at der måske vil løbe mere strøm ind hvad batteriet 'har godt
af'

Det er citater som nedenstående der har gived mig denne opfattelse
http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

"Hvis du anvender en lader som ikke er elektronisk styret,
skal ladestrømmen begrænses til 1/10 af batteriets angivne 20-timers kapacitet."

"Temperaturen under ladning må ikke overstige +40°C. Hvis denne temperatur
opnås, må ladningen
afbrydes i 2 timer og derefter fortsætte med halvdelen af normal ladestrømstyrke
indtil batteriet er fuldt ladet."

"Choosing the right Amperage for your charger
Generally the higher the current (in Amp), the faster the charge.
But batteries can only take so much current before they overheat.
Use the 10% rule. If the battery is 60Ah, don't charge it higher than 6A.
It will overheat and cause permanent damage like plate shorting,"

Hvad siger gruppen ?

Jan Rasmussen

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Den siger at overladning/for høj strøm ikke kan forekomme ved hjælp af
anden akkumulator eller bilgenerator. Dertil er spændingen, (14,2 - 14,5
volt), for lav. Lynladere, som kan være skadelige, bruger væsentlig højere
spænding, og skal derfor være regulerede på strøm, og tid, eller regulere
efter gaspunktsmåling.

Orla Pedersen
Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse
16mm2 til kr. 129,-

Jeg fik mig lidt af et chock i dag, hade downloaded biltema's katalog,
hade fundet en masse ting jeg ville købe, og opdagede så da jeg skulle til at
bestille
at de ikke har online salg, men kun sælger fra varehuset i næstved og ålborg,
jeg er målløs,,,

Jan Rasmussen

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

er målløs,,,

Det irriterer mig også grænseløst at et firma med så stort sortiment
ikke har en form for postordre, men sådan skal det åbenbart ikke
være...

Mvh. Morten

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

hvis du betaler forud + porto + cola skal jeg gerne købe næste gang jeg er i
biltema... :-)

Rasmus