Batterispænding og DAB radio

Halløjsa!

  1. Spørgsmål

Jeg har lige købt en ny transportabel digital radio, altså en DAB, Hitachi hos El-giganten. Den var meningen at den skulle være transportabel, så jeg køber 6 stk. C elementer i Netto: Nogle Sony Super, røde sager, der nok er brunstensbatterier og af billigste klasse - men alligevel: det burde virke.

Hovedsagen er at DAB'en nu får "Signal Error" (en parameter man kan fremkalde på displayet i radioen) på mellem 80-90, hvor den under normale omstændigheder ligger på 0 til 3. Altså kort sagt helt umuligt at høre på, da det giver digital støj/udfald (Så sig forresten ikke at DAB radioer er støjfri!). Desuden kan displayet næsten ikke oplyses på batterier, så jeg får straks den mistanke at det er batterispændingen den er gal med.

Et nyt Sony Super, Size "C" har en spænding på 1,26 Volt (netop målt, og der står jo som bekendt 1,5 V på dem). 6 stk. giver 7,56 Volt, radioen beskriver at den skal have 9 volt.

Er det radioen eller batterierne der er for dårlige?

På den medfølgende trafo, leveres der 12 Volt, 1000mA, hvilket radioen fungerer fint med. Men hvad sker der her? Det er da ikke normalt at trafo- batterispænding er forskellig? Det er dog påtrykt bag på radioen, så det er ikke en forkert trafo der er lagt i æsken.

2.spørgsmål. DAB lydkvalitet.

På displayet står der at den henter data med 192 kps. Hvordan omregner jeg denne lydkvalitet til en samplingfrekvens. Jeg kender jo CD-kvalitet som ligger på, er det ikke 44,5 KHz? - men hvor god er DAB lydkvaliteten så ift CD-kvalitet. Jeg synes nemlig DAB'en lyder lidt dåseagtig, og kunne godt tænke mig at udregne om der er en meget logisk forklaring på det.

På forhånd mange tak for indspark, indlæg og hjælp.

Peter Henrichsen

Reply to
ph

Batterierne har ligget for længe. 1,26 volt burde være nok (f.eks. opladelige), men da batterierne er næsten døde falder spændingen når du tænder for radioen - og så er spændingen altså for lav.

Jo, det er meget normalt.

Kan du ikke. Bitraten har intet med samplefrekvensen at gøre, da det er komprimeret med en teknologi ala MP3/WMA/AAC o.lign.

Jo, og det er DAB'en i de fleste tilfælde også

Ca. som en MP3 i forhold til en CD.

Hvis du bruger den indbyggede højtaler så undrer det ikke!

Mvh Morten

Reply to
Morten

Nårh ja, belastningsspændingen er lavere. Det kunne være jeg skulle købe nogle NimH, eller nogle Alkaline.

Ok, men bruger de så 12 Volt i radioen, eller skærer de spændingen ned til 9 volt så den svarer til det batterierne burde levere. For elektronikken er vel kun dimensioneret til en bestemt spænding?

Ok, jeg må se om jeg kan finde nogle artikler om det på nettet.

Ok, så lyder min Creative Zen Mp3 afspiller trods alt 10 gange bedre :-)

Det har du ret i, men det lyder også dåse når jeg smider den gennem mit dyre anlæg..

Tak for svaret mvh peter

Reply to
ph

ph said the following on 11-05-2005 11:23:

Hvis dit (nye) batteri kun har 1.26V uden belastning, måler du enten forkert, eller også er det meget for gammelt, normalt er der ca 1.6V over et nyt batteri, og så passer det jo med at 6 stk giver ca 9V

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle kunne måle forkert med et volt meter. Men 1,26 V er uden belastning.

Vil en brunstensbatteri også ligge på 1,6 volt som nyt? Eller er det kun Alkaline?

mvh peter

Reply to
ph

Hej

Checkede lige nogle helt nye på lageret

Brunsten 1,64 Volt

Alkaline 1,62 Volt

Hej Max!

Tak skal du have :-)

Så er det Netto der sælger gamle batterier

mvh Peter

Reply to
ph

Man får normalt hvad man betaler for og de sony super er noget (dem jeg har købt) afdanket gammelt og sikkert genbrugt lort der kommer lige fra batteri kontaineren bare i ny emballage :D

/lasse

Reply to
Lasse Madsen

Billige batterier fås i Aldi. Koster kun en tiny bid mere end dem i Netto, til gengæld er de alkaline. Nok holder de ikke helt så længe (mener diverse tests sagde 80-85%) som de dyre mærker, som koster ca. 4 gange så meget, så de er faktisk billige i længden til de ting, der ikke kan/må/bekvemmelighed bruge opladelige.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Hvis du har købt din radio inden for den sidste måned, så vil jeg anbefale dig at du returnerer den og i stedet køber den, som kan tilsluttes anlægget. Den koster 999.- i EL-gig. og de penge er godt givet ud, hvis man er til DAB. (Du kan få den til omkring 600.- på nettet - søg på DAB DA-1)

Den er uden højttaler osv. da den er beregnet til at tilslutte noget med forstærker. Men til gengæld er der fjernbetjening med og lydkvaliteten er rigtig god. Der er en autoscan funktion i, så den finder selv alle kanaler i området.

Den kan ses på næstsidste side i ugens avis:

Carsten

"ph" skrev i en meddelelse news:rakge.43$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Hitachi

jeg

er

normale

på,

er

jeg

trafo-

jeg

Reply to
CarstenGP

"CarstenGP" skrev i en meddelelse news:42824c34$0$79452$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

CarstenGP

on 11 maj 2005 11:23:29a satte ph sig på en taburet og skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

Kneder UDMÆRKET nævnte batteritype og hvis jeg var Sony ville jeg slet ikke have nmit navn på dem. Den batteritype er ikke pengene værd. De brænder ud inden du kan nå at købe nogle nye selv ved små belastninger så dem der siger at der ikke er forskel på batterimærke har nu fået det modsatte argument. Der er MEGET forskel på batterier især de helt billige.

det er ALT for lidt.

Batterierne

Jo det giver fint mening.

Der kan være flere grunde til dette. Den mest sandsynelige i det her tilfælde er at de enkelte dele inde i radioen er opgivet til at kunne køre ved en langt højere strøm / spænding end den får fra batterierne. Man har så bare valgt i dette tilfælde at forsyne den med 9 volt (som den kører fint med) sådan at man ikke skal slæbe rundt med en radio med 8 batterier i og som vejer godt til.

I andre sammenhænge kan man have sat en spændingsregulator ind i radioen som strømmen så passerer forbi når den forsynes med adaptoren. Det har den fordel at man får en stabil og meget fin og ren strøm og samtidig sparer at kkøbe en nettrafo med disse komponenter i fra starten. De koster nemlig flere penge end at sætte kombonenter til 10 øre ind i radioen og vælges derfor ofte. Det har også den ekstra fordel at skulle kunden slutte en anden trafo til end den der er oplyst og som ikke er stabiliseret nmed spændingsregulator så tager regulatoren i apperatet sig af den opgave.

Det har også en anden fordel. Hvis en dum kunde sætter en forkert trafo til som giver meget mere end hvad radioen kan klare eller hvis denne trafo er polariseret forkert så er det en komponent til 10 øre der fiser af istedet for en radio til mange hundrede kroner.

I tilfældet med radioen er jeg dog reet sikker på at den er designet til mere end den egentligt får.

Steven

Reply to
Steven Nybo Andersen

on 11 maj 2005 12:19:27p satte ph sig på en taburet og skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

Eller bare nogle ordentlige batterier. Mener ikke den nævnte typåe er brunsten men en dårlig alkaline.

Steven

Reply to
Steven Nybo Andersen

on 11 maj 2005 05:33:49p satte Lasse Madsen sig på en taburet og skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

Ja det er meget tæt på. Har også dårlige erfaringer med ovennævnte batterier.

Steven

Reply to
Steven Nybo Andersen