Batterispænding og DAB radio

Halløjsa!

1. Spørgsmål

Jeg har lige købt en ny transportabel digital radio, altså en DAB, Hitachi
hos El-giganten. Den var meningen at den skulle være transportabel, så jeg
køber 6 stk. C elementer i Netto: Nogle Sony Super, røde sager, der nok er
brunstensbatterier og af billigste klasse - men alligevel:  det burde virke.

Hovedsagen er at DAB'en nu får "Signal Error" (en parameter man kan
fremkalde på displayet i radioen) på mellem 80-90, hvor den under normale
omstændigheder ligger på 0 til 3. Altså kort sagt helt umuligt at høre på,
da det giver digital støj/udfald (Så sig forresten ikke at DAB radioer er
støjfri!). Desuden kan displayet næsten ikke oplyses på batterier, så jeg
får straks den mistanke at det er batterispændingen den er gal med.

Et nyt Sony Super, Size "C" har en spænding på 1,26 Volt (netop målt, og der
står jo som bekendt 1,5 V på dem). 6 stk. giver 7,56 Volt, radioen beskriver
at den skal have 9 volt.

Er det radioen eller batterierne der er for dårlige?

På den medfølgende trafo, leveres der 12 Volt, 1000mA, hvilket radioen
fungerer fint med. Men hvad sker der her? Det er da ikke normalt at trafo-
batterispænding er forskellig? Det er dog påtrykt bag på radioen, så det er
ikke en forkert trafo der er lagt i æsken.

2.spørgsmål. DAB lydkvalitet.

På displayet står der at den henter data med 192 kps. Hvordan omregner jeg
denne lydkvalitet til en samplingfrekvens. Jeg kender jo CD-kvalitet som
ligger på, er det ikke 44,5 KHz? - men hvor god er DAB lydkvaliteten så ift
CD-kvalitet. Jeg synes nemlig DAB'en lyder lidt dåseagtig, og kunne godt
tænke mig at udregne om der er en meget logisk forklaring på det.

På forhånd mange tak for indspark, indlæg og hjælp.

Peter Henrichsen

Re: Batterispænding og DAB radio

Batterierne har ligget for længe. 1,26 volt burde være nok (f.eks.
opladelige), men da batterierne er næsten døde falder spændingen når du
tænder for radioen - og så er spændingen altså for lav.

Jo, det er meget normalt.

Kan du ikke. Bitraten har intet med samplefrekvensen at gøre, da det er
komprimeret med en teknologi ala MP3/WMA/AAC o.lign.

Jo, og det er DAB'en i de fleste tilfælde også

Ca. som en MP3 i forhold til en CD.

Hvis du bruger den indbyggede højtaler så undrer det ikke!

Mvh
Morten

Re: Batterispænding og DAB radio

Nårh ja, belastningsspændingen er lavere. Det kunne være jeg skulle købe
nogle NimH, eller nogle Alkaline.

Ok, men bruger de så 12 Volt i radioen, eller skærer de spændingen ned til 9
volt så den svarer til det batterierne burde levere. For elektronikken er
vel kun dimensioneret til en bestemt spænding?

Ok, jeg må se om jeg kan finde nogle artikler om det på nettet.

Ok, så lyder min Creative Zen Mp3 afspiller trods alt 10 gange bedre :-)

Det har du ret i, men det lyder også dåse når jeg smider den gennem mit dyre
anlæg..

Tak for svaret  mvh peter

Re: Batterispænding og DAB radio
on 11 maj 2005 12:19:27p satte ph sig på en taburet og skrev følgende på
et stykke vådt franskbrød:

Eller bare nogle ordentlige batterier. Mener ikke den nævnte typåe er
brunsten men en dårlig alkaline.

Steven

Re: Batterispænding og DAB radio
Hvis dit (nye) batteri kun har 1.26V uden belastning, måler du enten
forkert, eller også er det meget for gammelt, normalt er der ca 1.6V
over et nyt batteri, og så passer det jo med at 6 stk giver ca 9V

/carsten

Re: Batterispænding og DAB radio

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle kunne måle forkert med et volt meter.
Men 1,26 V er uden belastning.

Vil en brunstensbatteri også ligge på 1,6 volt som nyt? Eller er det kun
Alkaline?

mvh peter

Re: Batterispænding og DAB radio

Checkede lige nogle helt nye på lageret

Brunsten 1,64 Volt

Alkaline 1,62 Volt

Mvh Max

Re: Batterispænding og DAB radio

Hej Max!

Tak skal du have :-)

Så er det Netto der sælger gamle batterier

mvh Peter

Re: Batterispænding og DAB radio

Man får normalt hvad man betaler for og de sony super er noget (dem jeg har
købt) afdanket gammelt og sikkert genbrugt lort der kommer lige fra batteri
kontaineren bare i ny emballage :D

/lasse

Re: Batterispænding og DAB radio

Billige batterier fås i Aldi. Koster kun en tiny bid mere end dem i Netto,
til gengæld er de alkaline. Nok holder de ikke helt så længe (mener diverse
tests sagde 80-85%) som de dyre mærker, som koster ca. 4 gange så meget, så
de er faktisk billige i længden til de ting, der ikke kan/må/bekvemmelighed
bruge opladelige.

Mvh
Morten

Re: Batterispænding og DAB radio
on 11 maj 2005 05:33:49p satte Lasse Madsen sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

Ja det er meget tæt på. Har også dårlige erfaringer med ovennævnte
batterier.

Steven

Re: Batterispænding og DAB radio
Hvis du har købt din radio inden for den sidste måned, så vil jeg anbefale
dig at du returnerer den og i stedet køber den, som kan tilsluttes
anlægget.
Den koster 999.- i EL-gig. og de penge er godt givet ud, hvis man er til
DAB. (Du kan få den til omkring 600.- på nettet - søg på DAB DA-1)

Den er uden højttaler osv. da den er beregnet til at tilslutte noget med
forstærker.
Men til gengæld er der fjernbetjening med og lydkvaliteten er rigtig god.
Der er en autoscan funktion i, så den finder selv alle kanaler i området.

Den kan ses på næstsidste side i ugens avis:
http://www.elgiganten.dk/is-bin/intershop.static/WFS/store-elgigantenDK-Si
te/-/da_DK/imagesOnline/avis/week_19/all.pdf

Carsten

Hitachi
jeg
er
normale
på,
er
jeg
trafo-
jeg

Re: Batterispænding og DAB radio

http://makeashorterlink.com/?X31525F0B

Re: Batterispænding og DAB radio
on 11 maj 2005 11:23:29a satte ph sig på en taburet og skrev følgende på
et stykke vådt franskbrød:

Kneder UDMÆRKET nævnte batteritype og hvis jeg var Sony ville jeg slet
ikke have nmit navn på dem. Den batteritype er ikke pengene værd. De
brænder ud inden du kan nå at købe nogle nye selv ved små belastninger så
dem der siger at der ikke er forskel på batterimærke har nu fået det
modsatte argument. Der er MEGET forskel på batterier især de helt
billige.

det er ALT for lidt.

Batterierne

Jo det giver fint mening.

Der kan være flere grunde til dette. Den mest sandsynelige i det her
tilfælde er at de enkelte dele inde i radioen er opgivet til at kunne
køre ved en langt højere strøm / spænding end den får fra batterierne.
Man har så bare valgt i dette tilfælde at forsyne den med 9 volt (som den
kører fint med) sådan at man ikke skal slæbe rundt med en radio med 8
batterier i og som vejer godt til.

I andre sammenhænge kan man have sat en spændingsregulator ind i radioen
som strømmen så passerer forbi når den forsynes med adaptoren. Det har
den fordel at man får en stabil og meget fin og ren strøm og samtidig
sparer at kkøbe en nettrafo med disse komponenter i fra starten. De
koster nemlig flere penge end at sætte kombonenter til 10 øre ind i
radioen og vælges derfor ofte. Det har også den ekstra fordel at skulle
kunden slutte en anden trafo til end den der er oplyst og som ikke er
stabiliseret nmed spændingsregulator så tager regulatoren i apperatet sig
af den opgave.

Det har også en anden fordel. Hvis en dum kunde sætter en forkert trafo
til som giver meget mere end hvad radioen kan klare eller hvis denne
trafo er polariseret forkert så er det en komponent til 10 øre der fiser
af istedet for en radio til mange hundrede kroner.

I tilfældet med radioen er jeg dog reet sikker på at den er designet til
mere end den egentligt får.

Steven

Site Timeline