ATMega32

Hejsa

Jeg havde tænkt mig at rode lidt med micro processorer, og har kigget lidt
på en ATMega32.
Jeg har så kigget lidt på sådan en her:
http://www.dharmanitech.com/2008/08/make-yourself-atmega32-starters-kit.html
som jeg har tænkt mig at opbygge. Godt nok på noget veroboard osv. og med
lidt flere tryk og nogle LED's.
Sammenlagt omkring 600 kroner.

Burde det ikke bare være lige til at gå igang med ? Og så programmere den
med AVR Studio 4 med WinAVR installeret ?

Mvh

René

Re: ATMega32

jo,

Bo //

Re: ATMega32

Hej Bo

Det var da et kort og godt svar.
Det kan vel ikke lade sig gøre at få fat i et Olimex board for samme pris,
med Display und alles ?

René

Re: ATMega32

Ja, jeg kan ikke gøre det mere kompliveret end det er, og AVR er let at
gå til.

Jeg har ingen anelse.

Bo //

Re: ATMega32

Ja.

Du kan godt komme til at rode med AVR og LCD displays billigere, tag et
kig her: http://www.ladyada.net/learn/arduino/lcd.html

Re: ATMega32

Olimex har dette: AVR-MT-128.
5 knapper, lysdiode, LCD 2*16, Mega 128 processor. RS232, et relæ.

Koster 45 euro. Det ville jeg hellere gøre.
Selvom det ikke ser så slemt ud på diagrammet, så skal der altså loddes en
del på et hulprint.
Det går man død i medmindre man synes at det er mega hyggeligt :o)

Kåre

Re: ATMega32

Jooo deeeet :o) Det kan være jeg lige skal kigge lidt på den inden.

Re: ATMega32

Hejsa
Nu har jeg kigget lidt.. og den ser da meget fin ud. Men jeg tror at jeg
måske vil få mere ud af at opbygge den selv.
Jeg har ikke noget imod at sidde og lodde lidt. Og så er det jo lettere at
modificere efterfølgende. Det kan jo også være at jeg lærer lidt af det så
:-)

Mvh
René

Re: ATMega32

Bare husk: korte tråde omkring krystallet og god afkobling med korte
tråde til afkobling af power. Så skal det nok gå,

Bo //

Re: ATMega32

Har jeg overset noget i ovenstående, eller kommer han ikke til at mangle
en programmeringsdims, fx AVR-Dragon (el. tilsvarende klon)?

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: ATMega32
Burde jeg ikke bare kunne programmere den over RS232 som en eller anden klon
?

//René

Re: ATMega32

Er der nogen der ved noget om man bare kan det, ellers er jeg jo lige vidt,
og kan for den sags skyld lige så godt købe en færdig hos olimex.
//René

Re: ATMega32

Du skal bruge f.eks en AVR ISP som  kan købes hos koz.dk eller en anden ISP
/ JTAG f.eks fra Olimex

Venlig hilsen

Viggo

Re: ATMega32

Hmm Jeg trode at sådan en ISP, bare forbandt AVR'en med f.eks RS232 ? (på
"mit" board via en MAX232)
Hvis jeg også skal ud og investere 400 kr i en programmer er jeg jo lige
vidt ?
//René

Re: ATMega32

Olimex laver to ISP programmere (uden JTAG). En til seriel og en til
parallel port. De koster 10 euro hver.
Jeg har prøvet begge og de fungerer fint.
Til større projekter er JTAG dog bestemt en fordel. Men man kan komme langt
med noget debug gennem UART'en.

mvh
Kåre

Re: ATMega32

Om man skal bruge ISP eller JTAG kommer vel an på kontrolleren?
De mindre understøtter debugging/programming via ISP og de større
(fx ATMEGA128) kræver JTAG.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at man ikke køber en ren
programmer, men en, som har mulighed for embedded debugging, da det
gøre fejlsøgning mange gange lettere.

Jeg bruger en AVR-Dragon til ISP/one-wire debugging, og en USB JTAG MkI
klon fra futurlec.com til fx ATMEGA128.

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: ATMega32
Ja jeg kan godt se at jeg nok har fået misforstået et eller andet :o)
Hvis jeg nu køber AVR-JTAG'en fra olimex til 30 euro + forsendelse (xx
euro...) så er jeg vel kommet langt ?
Og så skal jeg  bare sørge for, når jeg laver mit board, at der er et JTAG
stik ?
Så får jeg et board med med RS232 forbindelse, RTC, diverse lysdioder (som
jeg har oven i det viste) samt et LCD display 4x20. Og det bliver i omegnen
af 1000 kroner.

//RA

Re: ATMega32
Er dette ikke korrekt ?
//RA

Re: ATMega32

Kan du ikke få en STK500 for de penge efterhånden? Så er du ihvertfald
hurtigt i gang og også med mange andet and "blot" ATMega32.

/Jesper

Re: ATMega32

Hmm jeg fandt den hos www.santec.dk og de skulle ha 1000 kr for den.
de 600 er incl. et 4x20 display.