AT/ATX PSU

Hey

Nogle der ved hvordan strøm reguleringen foregår i en AT/ATX supply (de er
forholdsvis ens)...

Jeg har kigget og kigget, men kan ikke helt hitte det, nogle ideer ?,
normalt sidder det på sourcen, men fetsete er jo transformer koblet

--
Mvh Kasper

Ingen Gebyr På DK-KORT
Re: AT/ATX PSU

OZ2CPU har skrevet lidt on det her:
http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc1.htm
http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc400.htm

--
Hilsen
   Peter N Petersen

tak for linkene, men kan kun se et sted strømmen er antydet og hvad man skal
gøre, men hverken hvordan den bliver målt og prinippet i det, så lidt svært
at lokalisere på min egen :(

Kasper

Re: AT/ATX PSU
skal
svært

Hvis det er strømbegrænser du tænker på så er det lavet sådan at i driver
transformatoren er der en vikling der gennemløbes af "strømmen" til primær
siden af output transformatoren, denne strømpuls der dannes vil lave et
magnet felt i kernen der er i modfase med driver signalet og transistoren
slukker.

Hvis der er regulering af output spænding så styres det af en bifase pwm der
er monteret i output siden af strømforsyningen.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Dvs, jeg kan bare shunte den vikling på spolen, det er vel eneste udvej ?

problemet som ham radio fyren også nævner med han R30( tror jeg det var),
men enten store caps monteret eller hurtige strømtræk, så lukker den ned...

men jeg kan ikke helt se hvorfor den skal demonteres den modstand, jeg vil
jo mene det er strøm begrænseren.. men kan jo også være under spænding der
lukker det ned.. :(

Any hints

Kasper

Re: AT/ATX PSU
driver
primær
transistoren
ned...

Hvis R30 laves større eller fjernes skal der større strøm til for PWM IC'en
ser at der trækkes for stor strøm, det vil normalt ikke være en god ide at
fjerne denne modstand.
Hvis ens strømforsyning efter ombygning ikke kan trække samme effekt som før
ombygning er det vel et tegn på at man ikke har viklet transformatoren
rigtigt eller har lavet andre fejl.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Den kan sagtens trække 30V 6-8A, men den dør ved hurtige peak strømme....

Kasper

Re: AT/ATX PSU

Så, fandt en diode jeg kunne klippe, så lukker den ikke ned, men det gør den
nok heller ikke ved fejl, så tror bare jeg sætter en omskifter switch i så
jeg kan køre protected og ikke.. !

Kasper

Re: AT/ATX PSU
strømme....
den

Ja, det kan man.

Har du prøvet at måle på puls breden ved max belastning før og efter
ombygning ?

Hvis puls breden er mindre efter ombygning så har du for mange viklinger på
output viklingen eller på for få på ringkernen.

Husk at transformatoren skal bare overføre pulserne og omsætte pulshøjden,
ringkernen har samme funktion som spolen i en buck regulator.

--
Hilsen
   Peter N Petersen