Alternativ til PEEL

Hejsa

I gode gamle dage brugte jeg PEEL, som jeg også selv byggede en
programmeringsenhed til, men det er nu længe siden..

Hvad skal man bruge i dag, både til simple ting og lidt mere avancerede,
som meget gerne skulle være så kompatible, at man kan bruge den samme
programmer?
Det skal selvfølgelig forståes på den måde, at det ville være rart med
en model til simple logik-ting og en model til lidt mere avancerede,
gider ikke en 28-bens til at være en 3-input and-gate ;o)

Mvh Hauge

Re: Alternativ til PEEL
Hej igen

Det skal jo helst være en model, hvor det er muligt at få noget
udviklingssoftware, meget gerne som fri, som nu f.eks. Place til PEEL'en
var (er) det.

Mvh Hauge

Re: Alternativ til PEEL
HVad med en FPGA eller en CPLD??

/Søren

Re: Alternativ til PEEL

hvad med PIC processorer fra Microchip?
man kan få dem i de helt små 8-bens DIL (8 bit) og op til 32 bit med
integreret A/D convertere, ethernet, usb osv... MPLAB er udviklingsmiljøet
og det er gratis...
man kan selv lave en programmer eller man kan købe en fra Microchip - ikke
vildt dyr og så kan du debugge in-circuit...

til rene logik-ting ville en FPGA måske være meget mere oplagt, men jeg har
ikke set små FPGA'er og de er også ret dyre sammenlignet med de helt små PIC
processorer...

Rasmus

Re: Alternativ til PEEL
Hej

Bruger så i forvejen AVR, brugte PIC i gode gamle dage, da det var
PIC16C84. Dem ligger der forøvrigt stadig godt 100 stykker af på lageret
og keder sig ;O)

Jæps, men hvis det man laver er en lille smule tidskritisk, så er PIC
hhv. AVR jo ikke så smart.

Enig. Måske man skulle kikke om de gamle PAL/PLA eller hvad de nu
hed(der) stadig er i live.

Tak for forslaget.

Mvh Hauge

Re: Alternativ til PEEL
hehe jamen så er du jo allerede bekendt med familien...

hmm... man bruger vel heller ikke PEEL kredse til tidskritiske opgaver?

det var så lidt..

Rasmus

Re: Alternativ til PEEL

Du kender godt PEEL, ikke?

Jeg har aldrig (dengang), oplevet problemer med timing med dem, det er
bare et spørgsmål om hvor kritisk der er krav til at det skal være, og
så løse opgaven udfra det.

Jeg var bare lidt interesseret i tilsvarende små (mindre end 80 ben) 4-8
macroceller og lign., som nogen måske havde erfaring med i dag. Synes
det vil være lidt tåbeligt at genstarte på afdankede kredse, hvis der er
kommet noget der er lidt mere moderne, uden at der pludselig er 1200 ben
derpå.
Har selvfølgelig det meste indenfor TTL og CMOS på lager, så alt kan jo
laves, men nogle gange vil lidt nedkogning til én kreds da være at
foretrække.

Mvh Hauge

Re: Alternativ til PEEL
Den 27.07.2010 16:34, skreiv Hauge:

GAL16V8
GAL20V8
GAL22V10

Har fortsatt et liv i hyllene mine. Også dersom jeg deler litt med meg.
Det kommer vell helst an på om du har en programmerer.

HM

Re: Alternativ til PEEL
Den 27.07.2010 16:02, skreiv Rasmus Jensen:

Er det virkelig PIC du vill anbefale for en nybegynner? Jeg er
overbevist om at AVR fra ATMEL er et mer fornuftig valg, fra 6 pin opp
dil dem "som er store nok". Men selvsakt, det avhenger av hvilke
oppgaver han skall løse.

HM

Re: Alternativ til PEEL

Nybegynder ;)

Citat fra første indlæg i denne tråd:
__
I gode gamle dage brugte jeg PEEL, som jeg også selv byggede en
programmeringsenhed til, men det er nu længe siden..
__

Dengang brugte jeg dog 8031 til denne lille programmer, men alligevel ;)
Sidenhen PIC16c84 og nu AVR.

Har rodet med elektronik siden midt i 70'erne og været
elektroniktekniker siden 1991, så har prøvet lidt af hvert.

Mvh Hauge

Re: Alternativ til PEEL
Den 27.07.2010 16:54, skreiv Hauge:

Kan du benytte noe av mine 8748 / 8749 /  / ? Jeg har et par liter
liggende ;-D

HM

, men alligevel ;)

Re: Alternativ til PEEL

Hehe, dem har jeg selv en flok liggende af ;O)

Mvh Hauge

Re: Alternativ til PEEL
ja - det er PIC...
MPLAB er virkelig nemt at komme i gang med og at bruge for nybegyndere (som
jeg i øvrigt ikke vil kalde Hauge... ) :o)
når man bruger Microchips in-circuit programmer / debugger og MPLAB så kan
jeg simpelthen ikke se hvordan det kan gøres nemmere...

Rasmus

Re: Alternativ til PEEL
Den 27.07.2010 16:55, skreiv Rasmus Jensen:
Det trodde jeg også inntil jeg programmerte min første AVR ;-)

Re: Alternativ til PEEL

Til det simple bruger man stadigvæk PEEL.

Re: Alternativ til PEEL

Hmmm... -antikviteter.

Jeg skiftede dem ud med XC95.... fra Xilinx for mere end 10 år siden. De
kan programmeres efter at de er monteret. Og softwaren er gratIs og
virker perfekt.

-og ja, der er lidt flere ben på, og meget mere funktionalitet.

Bo //

Re: Alternativ til PEEL
Hej

Hehe, men de er nu alligevel smarte til småting ;)

Ser faktisk ganske interessant ud, bare lidt ærgeligt at den mindste er
44-bens, men at se udfra prisen og funktionaliteten og JTAG. Jeg vil
kikke lidt mere på dem, jeg takker :)

Nåja, 18 vs. 44 ;)

Mvh Hauge

Site Timeline