Afmagnetisering af spolebåndoptager

Min bE5%ndmaskine trE6%nger svE6%rt til at blive defluxet; nogen forslag ti=
at fE5% det klaret for *smE5%* penge?

hvm

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager
snipped-for-privacy@m10g2000vbc.googlegroups.com:

Så vidt jeg husker tager man en elektromagnet tilsluttet en
vekselstrømskilde. Den nærmer man så langsomt til tonehovedet og fjerner
den langsomt igen.

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager

Man kan jo investere i sE5%dan en defluxer:

http://kortlink.dk/ebay/a7v3

Mvjh
ThorbjF8%rn

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager
Der er jo også den mulighed selv at fremstille en defluxer. Find en
relæspole for 230 V. fra f.eks. et "vaskemaskinerelæ".

Find et passende antal dykkere (søm, blødt jern), sav hovederne af og
pak den, så de udfylder spolen. Dernæst ind på slibestenen og slip
sømmene ned, så du ender med en spids ca. som vist på en tidligere
e-mail fra e-Bay.

Du kan så altid afslutte spidsen med noget krympefleks, således at du
ikke ridser hovederne unødigt.

Jeg vil tro, at med lidt uforsigtighed river de tonehovederne "af", men
omvendt tror jeg, at det vil løse dit problem - også, hvor det drejer
sig om afmagnetisering af andre ting som f.eks. skruetrækkere etc.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager
I gamle dage, da tonehovedet blev tilsluttet et indgangsrF8%r, og altsE5%
var hF8%jimpedanset, kunne man oplade en kondensator til et par hundrede
volt og derpE5% aflade den ved at holde den over tonehovedet. Der blev
dannet en dE6%mpet svingning, som gik mod nul.. Jeg har gjort det mange
gange, og det virkede. Men jeg tager intet ansvar, hvis du gF8%r det
samme. SE5%vidt jeg husker, brugte jeg en 0,1 uf. Men sikkert vil en 22
nF ogsE5% kunne gF8%re det.

Eller prF8%v med en lille filterspole, hvor I-jernet er fjernet, og
tilslut den adskilte filterspole en passende vekselspE6%nding.

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager
Tak for foreslagene. Altsammen fornuftig snak.

hvm

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager

Det er det man får herinde;-)

?: Hvordan hører / fornemmer du behovet?

?2: Hvilken spolemaskine har du?

Mvh, Leif
Der har en del B&O Beocorder på lager.

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager

Den hF8%je diskant er afrullet 8-10 dB.

Sony TC-640, fra starthalvfjerserne, beskedent slid, helt solid
maskine.

hvm

Re: Afmagnetisering af spolebåndoptager

Min båndmaskine trænger svært til at blive defluxet; nogen forslag til
at få det klaret for *små* penge?

hvm

Er du sikker på at det er defluksning som behøves?
Rensing av spaltene (tonehodene) kan gjøre nytte.
Vinkelen mellom båndet og hodet har den største betydning.
Jeg trimmet Tandberg i 1969, og har vel noen tips.
Kontakt Karsten Jensen. Får du ikke svar, så kontakter han meg.

Med hilsen
Arne Offenberg
Som forøvrig hadde satt pris på navnet ditt.

Site Timeline