5V "forsyning"

Hej,

Jeg søger en opamp/spændings regulator der kan klare en del krav, det er
lidt svært at forklare, men jeg prøver :)

Den skal have 8-14.5V ind
Den skal være kortslutnings sikret, og må ikke trække forsyningen i knæ.
Levere 5V 20mA ud.
Den skal være reguleret da belastningen er skiftene
Jeg skal have en diode i udgangen så den ikke kan sinke strøm
Der skal kunne kobles flere apparater sammen på denne forsyning, så den skal
ikke være for "hård" de skulle gerne deles lidt om at trække læsset.
Virke ved 80-85grader

Jeg har kigget på LM258, det går det meste fint pånær at den formentlig
brænder af ved kortslutning pga effekt afsættelsen.
(det kan så hjælpes med en modstand i serie, men så er 8V forsyning for lidt
til at give 5Vud)
Polyfuse, jeg tror at forsyningen bgliver for lav impedans, og sætter jeg en
modstand i serie kan den ikke regulerer belastnings skift
LM317 har jeg kigget på, men den vil formentlig trække 12V ned.

Nogle der kunne give en ide om noget der kan bruges, evt. en opamp der er
noget bedre på de punkter jeg skal bruge, syntes ikke jeg har fundet nogle,
måske bare ikke kigget de rigtige steder...

Kasper

Re: 5V "forsyning"

Kortslutningssikret?
På ind eller udgang?

78l05

78l05

lm317

pas

Ikke forstået?

Re: 5V "forsyning"

At den skal sidde bagefter en transformer med ca 200mA 12V ud, den skal ikke
hive den i knæ når udgangen bliver kortsluttet.
EN LM317L har en kortlutnings strøm på en 200mA

Kasper

Re: 5V "forsyning"

Du strømbegrænser selvfølgelig udgangen til 20mA.

Re: 5V "forsyning"

Ved at?

Kasper

Re: 5V "forsyning"

.. bruge en strømbegrænser.

Mvh Hauge

Re: 5V "forsyning" (LM317 - current foldback (Iknee, Isc)- med formler)

Hej Kasper og Hauge

Kredsløbet er her:

EDN, 7/21/2005, Circuit adds foldback-current protection (LM317 - med
formler):
http://www.edn.com/article/CA624950.html
Sidste side:
http://www.edn.com/contents/images/072105di.pdf
Citat: "...For the circuit in Figure 1, you can calculate the maximum
foldover and short-circuit currents, IKNEE and ISC, respectively, as
follows:..."

PS: Den opmærksomme læser opdager, at de 2 transistores typenumre er
byttet rundt på diagrammet...

Glenn

Re: 5V "forsyning" (LM317 - current foldback (Iknee, Isc)- med formler)

Hej,

Tak, det er et fint diagram, jeg håbede dog på en mere simpel løsning, jeg
har kun ca. plads til en SO8 og enkelte flere komponenter :(

Men jeg har ikke selv kommet på en løsning endnu der ikke spænder ben for et
af kravene... det er et "lorte" system det skal bruges til, som jeg ikke kan
ændre :(

Kasper

Re: 5V "forsyning" (LM317 - current foldback (Iknee, Isc)- med formler)

Hvad med en L200 og 3 modstande ?

--
Lars

Re: 5V "forsyning"

Hvad har du imod 7805?
Jt er rated til 125 grader, så det er vel et spørgsmål om køling. Men det er
vel problemet ligegyldigt hvad du vælger?

finn

Re: 5V "forsyning" (LM317 - current foldback (Iknee, Isc)- med formler)

Hej Kasper

Der strander den...

Glenn

Re: 5V "forsyning" (LM317 - current foldback (Iknee, Isc)- med formler)

På den anden side hvor meget strøm eller modstand må den belastes med?

Glenn

Re: 5V "forsyning" (LM317 - current foldback (Iknee, Isc)- med formler)

Det er et produkt der kan forbindes til en sensor der forsynes med 5V ud som
har radiometric udgang, så 5V ud og en ADC indgang, det er helt fint, og man
kunne nemt lave det med en polyfuse... Men så er der nogle der i fortiden
har fået det arrengeret således at man kan koble op til 10 apparater på en
sensor.
Så kommer alle de 5V udgange til at skal blive enige om den samme 5V denne
5V måler alle apparater og bruger til reference.
Hver apparat bruger op til 15mA internt fra denne forsyning, og så skal der
5mA til sensoren, som de alle kan deles om at levere.
De 15mA intern i apparattet er så dynamiske og jeg er bange for at hvis der
kommer en impedans inden dem, så vil det hele hoppe, og 10 apparater kan af
gode grunde ikke være synkronisereet i deres samplings :(

Håber det giver menning.

Kasper

Re: 5V "forsyning"

To LM317'er i serie. Den første koblet som strømbegrænser (20-21 mAmp),
den anden som spændingsregulator (5 volt (måske 5.6 volt)).
LM317 mener jeg findes som "SMD"-lignende udgave, eventuelt brug en
100mAmp-udgave i TO92 hus. Dvs. 2 LM317'er + 3 modstande, så er du
kørende. Nåja, en diode for at undgå sink.
Men er ved at tro at du ikke har plads, men det var da et forslag.

Mvh Hauge

Re: 5V "forsyning"

Hej Kasper

Så skal du måske bruge en serieregulator-IC i serie med en
strømgenerator (J-fet med justeret drain modstand)?:

ZR431
ZHT431
LM431

F.eks. - op til 125 grader C:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=ZHT431F01CT-ND

Kig især på side 7 øverst til højre i databladet:
http://www.diodes.com/datasheets/ZHT431.pdf

-

Strømkilde 20-22mA - lettere at dimensionere til masseproduktion:

A current source based on a JFET (med seriediode):
http://www2.eng.cam.ac.uk/~dmh/ptialcd/csink/csink.htm

Eller en transistor - vendt på hovedet PNP med seriediode, så loaden er
serieregulator-ICen til nul:
http://en.wikipedia.org/wiki/Current_source#JFET_and_N-FET_current_source

Som "zener" bruger du 2 dioder eller transistorer koblet som dioder.

Om det vil virke fra 8V og 14,5V må du jo prøve.

-

LM317 kan også kobles som en strømkilde:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/LM317_1A_ConstCurrent.jpg

Glenn

Re: 5V "forsyning" [ "Low Voltage Dropout Precision Regulator" ]

Hej Kasper

Hvad med denne:

12 Volt Low Voltage Dropout Precision Regulator:
http://www.drbob.net/project/powersupply/linear/12v1alvdfxd/default.html

Lad en TL431/LM431/... eller anden båndgabs serieregulator være mellem
den 2. op-amp inverterende indgang og jord.

Drop den 1. op-amp.

Diode i serie med Q1 drain/kollektor.

Sæt en modstand i source og lad en transistor strømbegrænse ved at
trække gate mod source. P-channel MOSFETen kunne være en PNP-transistor
ved lave strømme.

-

Lidt anden men meget kendt variant. Rs kan sagtens gå til unregulated:

Op-Amp Voltage Regulator Circuit:
http://www.ecelab.com/circuit-regulator-opamp.htm

-

op-amp:

LM7321 eller LM7322 RRIO (Rail-to-Rail Input/Output, 2,5...32V):
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=LM7322MA-ND

Glenn

Re: 5V "forsyning" [ "Low Voltage Dropout Precision Regulator" ]

Hej Kasper

PS: Måske er LM324 eller LM358 god nok - husk at op-amp skal
strømbelastningsbegrænses til måske 5...10mA.

LM7321 kan levere 100mA, hvilket er for meget, hvis den ikke begrænses.

Glenn

Re: 5V "forsyning" [ "Low Voltage Dropout Precision Regulator"+foldback ]

Hej Kasper

Foldback kredsløbet fra tidligere, kunne fint fungere med:
http://www.drbob.net/project/powersupply/linear/12v1alvdfxd/default.html

Men det koster nogle modstande.

Glenn

Re: 5V "forsyning" [ "Low Voltage Dropout Precision Regulator" ]

Hej Kasper

Med en dobbelt op-amp og en diode burde følgende kredsløb vendt rundt
med PNP have "veto-ret" så output-strømmen begrænses til 20mA:

Voltage follower with transistor output current booster:
http://terpconnect.umd.edu/~toh/ElectroSim/Booster.html

(ganske kendt kredsløb)

Glenn

Site Timeline