555 timer med flere udgange

Hej,

Jeg sidder og nørkler med et lille kredsløb, hvor jeg skal have aktiveret
fem relæer. Relæerne skal holdes aktiveret et af gangen skiftevis, af
eksempelvis 2 minutters varighed. Til timing af relæerne, havde jeg egentlig
tænkt mig at bruge en simpel 555 timer. Problemet med den er dog, at der kun
er en enkelt udgang, så derfor søger jeg en alternativ løsning.
Jeg tænker at der må være en switch af en slags, der kan lægge en udgang
høj/lav, (f.eks med triggerinput fra en 555) og så bruge denne udgang til at
aktivere det relevante relæ... hvis jeg har gjort mig selv nogenlunde
forståelig ?

Hvad hedder sådan en switch - eller evt. en simplere måde at løse opgaven.

/Brian

Re: 555 timer med flere udgange
Hej Brian

Du kan bruge en decadetæller og så tælle med 2 minutters pulser.

Re: 555 timer med flere udgange

Selvfølgelig, det er jo nærmest indlysende - takker :-)

7 års pause fra elektronik har fjernet mange ret basale kredsløb fra
hukommelsen.

/Brian

Re: 555 timer med flere udgange
Hej Brian

Ja, sådan går det :)

Her er kredsløbet, men jeg har glemt hvordan man får den til at
resette når den har talt til 5 :)

http://delabs-circuits.com/cirdir/theory/gates/doc00020.html

Re: 555 timer med flere udgange

Man lader RES trække høj af Q5.

Den har jeg vist bygget et par gange. Man kan spare R1 da 4017 har
indbygget strømbegrænser.

Tomas

Re: 555 timer med flere udgange
Hej Tomas

Resetter 4017 på den positviv gående eller på
den negativ gående puls ?

Re: 555 timer med flere udgange
Positiv.  Der er ikke en bolle pÃ¥ benet pÃ¥ det henviste diagram.  ENA
har til gengæld en bolle, hvilket betyder at den enabler kredsen med et
0 (nul)

Erik Andersen

PS.  Hvis vi tager udgangspunkt i henviste diagram.  SÃ¥ skal RES jo
pilles af nul(stel) - og kobles pÃ¥ Q5 -  Men skal der ikke sættes en
modstand ned til nul(stel) - pulldown??

Re: 555 timer med flere udgange

Det var også min tanke.

Jeg skal ikke aktivere en lysdiode, men et relæ. Vil det være OK blot at
have konstant stel på relæet, og give den positive bøvs direkte fra
4017'eren ?

/Brian

Site Timeline