2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Hejsa,

Et alm. netværkkabel har 8 ledere, men kun de 4 bruges, jeg har et kabel til
rådighed, som allerede er trukket, men det indeholder kun 6 ledere, kan man
på nogen måde "snyde" så man kan køre to uafhængige forbindelser gennem
dette kabel?

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Nej, det tror jeg ikke. Alm. pc netværk bruger som du siger 4 ledere 2
Rx og 2 Tx. Dvs at der _skal_ være 8 ledere for at have to parallel
netværk. Ligeleds siger standaten at de andre ledere også skal være der
  og at de skal par snoes (f.eks cat5). Hvis der var tale om et netværk
med en jord og eller et nul, kunne du ha' lagt de to sammen og der med
sparet den ledere.
Kan du ikke bare koble en hub på hvor kablet skal deles?

Mikkel

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej Mikkel,

De 6 ledere jeg har er parsnoet, dvs. jeg har 3 par til rådighed.
Det var netop noget i retning af at lægge jord/stel sammen, men der ser ikke
ud til at der er nogen :(

Nej, desværre ikke :(

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Kort svar: nej

Noget andet er om du overhovedet kan bruge det 6-leder kabel til netværk
  - altså er det par-snoet? :-)

Jeg har et par gange været midlertidigt tvunget til at køre 2
forbindelser igennem eet kabel og det var noget værre rod. Jeg vil ikke
anbefale nogen at gøre det medmindre de enkelte par er skærmede ellers
er der alt for meget interferens :-)

Løsningen er, som Mikkel skriver, en hub/switch i den ene ende af kablet.

--
-jens

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej Jens,

Øv :(

Ja, det er parsnoet, og det virker fint, jeg kører i øjeblikket på de to par
:)

Par'ne et ikke skærmet, kun parsnoet, hvis det gør nogen forskel, må
hastigheden på den ene forbindelse gerne være lavere, 10MBit er rigeligt.

Den løsning dur' desværre ikke, der skal bruges to uafhængige forbindelser
:(

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Mend et er højt sansynligt et telekabel, sådan et som TDC bruger.

VPN? eller træk et sæt nye kabler?

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej Bjarke,

Yep ;)

Eller noget trådløst, men ville allerhelst kunne bruge det kabel der er
trukket.

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Er det fx i et hus hvor du har et telefonkabel imellem 2 rum? Hvad med fx
antenne, hvad med denn løsning:
http://rlxvision.com/Default.asp?Action=Details&Item77%

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej,

Ja, mellem 1.sal og kælder, derfor ville det være dejligt at kunne slippe
for at trække et nyt kabel :)

Den kræver så et antennekabel, det er der desværre ikke :(

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Anskaf 2 G.SHDSL routere. SE5% kan du kF8%re 2,3 Mbps symmetrisk over et
enkelt kabelpar. Men vE6%r opmE6%rksom pE5% at det kan have en negativ
indflydelse pE5% den eksisterende Ethernet forbindelse i form af
interferens.

-Steen

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

Så må du jo trække et kabel mere ;-)

--
-jens

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej Jens,

Det var, som du nok har gættet, det jeg meget gerne ville undgå ;)

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej,
Har du prøvet at koble det op med en 100 (4 ledere) og en 10 (2 ledere) MBit
forbindelse?
Jeg har engang kørt to forbindelser igennem samme ledning, da der ikke var
stik nok. Det virkede fint.

Mvh. Kim

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej Kim,

Kan 10MBit køre på kun 2 ledere? det ville være perfekt.

:)

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej igen,
Jeg er ked af at have fejlinformeret dig. Der skal desværre bruges 4 ledere
både til 10 og 100 MBit, men 8 ledere til 1000 MBit ser det ud til:
http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html

Jeg kørte to gange 100 MBit igennem en enkelt ledning, hvilket selvfølgelig
er en helt anden sag.

Mvh. Kim

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Tja fat i noget modem ala adsl i begge ender, så kan du i pricippet køre
det på 2 ledere, 4 ideelt. Kræver blot at det kan håndtere to forskllige
"bærebølge" frekvenser.(hedder det nok ikke, men er radioamatør sååå)
mvh Erik

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Den Thu, 13 Apr 2006 13:00:46 +0200, Erik Rasmussen

Eller man kunne installere 10Base2 netværk på computerne og bruge en
balun i hver ende af det parsnoede kabel, det kræver kun ét par.

Jeg tror jeg har et par 10Base2 netkort liggende (ISA bus).
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Food is an important part of a balanced diet.

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?
Hej Jens,

Nu bliver man jo lidt nysgerrig, hvad er en balun?

Der er desværre ikke ISA bus, i nogen af maskinerne :(

Mvh
Jan

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

En dims der omsætter mellem balanceret og ubalanceret ( parsnoet og
coax ).

Det skal du såmænd ikke være ked af, det er noget gammelt skidt.
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Management is the art of getting other people to do all the work.

Re: 2xnetværk på 6 leder, kan man det?

hmmm fra 600 ohm balanceret  til 50 ohm ubal.? tja er da værd at prøve.
Erik

Site Timeline