230V input til microcontroller

Hej Gruppe

Jeg er lidt i tvivl om hvordan en 230V indgang laves optimalt til en
mikrocontroller.

Jeg er klar over at jeg skal bruge en optokobler med passende
spændingsdeler på indgangen.

Jeg har set kontruktioner hvor man anvender en kondensators reaktans i
serie med LED'en, funker det ?

Det skal også være en konstruktion hvor der spildes mindst mulig effekt.

På forhånd tak.

Mvh
Henrik

Re: 230V input til microcontroller

    Microchip.com har en del App notes om emnet, så kig derinde for
inspiration ;)

--
VH
Lars Molnit

Kan du ikke komme med lidt flere detaljer om projektet?
F.eks.: er det spænding, frekvens eller nulgennemgang du skal have fat i?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: 230V input til microcontroller
Hej Ove.

Det er en simpel detektering om der er 230V AC på forskellige kontakter.
Jeg er ved at designe et modul med fire 230V AC indgange.

Jeg vil gerne have et logisk signal
"0" ved ingen 230V
"1" ved 230V

Systemet skal være galvanisk adskilt.

Jeg har en CPLD siddende i systemet, så jeg kan godt anvende den til at
detektere nul-gennemgang med.

Det er 230V AC siden jeg ikke rigtig ved hvordan det skal designes.

Mvh
Henrik

Re: 230V input til microcontroller

Her har du to forslag:

Du kunne bruge en trafo til at få de 230VAC ned på et spændingsniveau som du
kan arbejde med.

eller

Et relæ med 230VAC spole hvor kontakterne er forbundet til 5 volt og en
indgang på microcontrolleren.

Mvh.
Rune Christensen

Re: 230V input til microcontroller

Det må kunne gøres med en zenerdiode til at generere et spændingsfald på
200-210 Volt, derefter en modstand i serie med optokoblerens lysdiode.

Derudover skal der, parallelt med optokoblerens lysdiode, være en diode
"den anden vej", idet en lysdiode ikke kan tåle særligt stor spænding i
spærreretningen.

mvh.
Erik Klausen

Re: 230V input til microcontroller

...og husk så lige at vælge en lavstrøms optokobler OG regne på
effekttabene!

/A

Site Timeline