200g digitalvægt med interface - Page 3

Re: 200g digitalvægt med interface

4) en vægtstang, hvor du i den ene ende har et lod med en kendt vægt. I den
anden ende har du en skål du fylder piller i indtil vægtstangen er i
balance, hvorefter de vippes ind i fyret.
Balancen kan f.eks. detekteres med en switch eller endnu bedre optisk.

Re: 200g digitalvægt med interface

den

Desværre nej.
Sneglens ydelse justeres af styringen 100 step:
I fyrets styring angiver jeg hvor mange piller der skal til når der fyres
10% og når der fyres 100%.
Styringen regner så ud hvor mange piller der skal doseres pr gang ud fra
denne kurve, hvis den f.eks. kører 57 %.
Jeg bliver altså nødt til at kunne ændre doseringen løbende.
Typisk giver fyret 10-40 gram piller af gangen gætter jeg på. Jeg har ikke
målt efter, og i styringen indtastes ikke antal gram direkte.
Under optænding doseres ca. 90 gram.
Jeg skal altså kunne måle op til 100gram + en evt. skål/mekanik.

Desværre, men ellers udmærket ide. Også til NS

Kåre

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

Skålen skal da bare være lille nok og vippe nok gange....

Re: 200g digitalvægt med interface

Det er da meget lettere at lave en mekanisk
løsning, med en skål, lodder og en kontakt til at
stoppe sneglen.

NS

Re: 200g digitalvægt med interface

Vil du måle træpiller med 0,1g ?

Det gør man mekanisk, det er langt lettere. Kig på en kornvægt.

Hvad er det du vil bruge RS232 til ?

Skal jeg virkeligt til at finde en vejecelle til dig ?

Re: 200g digitalvægt med interface

0,1g stammer bare fra den Triton vægt jeg fandt. Skal jeg dosere 10g med 1%
nøjagtighed, så passer 0,1g udmærket.
For forbrændingens skyld er 1g nøjagtighed nok ganske fint, men jeg vil også
gerne kunne måle mit forbrug nogenlunde nøjagtigt.
Måler jeg 1g forkert for hver 10g jeg doserer, får jeg 10% fejl. Det er ikke
godt nok.

Jeg har ikke en i baghaven desværre...;-)

Jeg vil lave en styring som kan overtage doseringen af piller i stedet for
den styring jeg har nu.
Jeg er software/elektronik udvikler, så jeg er først på hjemmebane når
mekanikken er lavet til elektroniske signaler...

Yes sir! Hvis du kan finde en der passer i mit budget, så siger jeg mange
tak!

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

Det er da egentlig ret let at lave en vejecelle
selv. Du skal bruge 1 (evt. 2) stk. straingauge og
en stang med kendte egenskaber. På stangen limer
du så din lille straingauge og vupti så har du en
hovedbestanddelen til en vejecelle. Så kan du jo
selv bygge noget elektronikhejs om omkring det så
det fungerer.

En straingauge koster vel omkring 50-100 kr.
stykket og stangen, ja det afhænger af den ønskede
målenøjagtighed. Spørg et maskinværksted.

NS

Re: 200g digitalvægt med interface

Nu begynder det at ligne noget!
Det lyder som om du ved hvor jeg kan købe mig en straingauge, inden jeg selv
skal spurte google rundt..

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

Du bliver nok nødt til at google, for jeg kender
faktisk ikke et sted, hvor de sælger dem. Hver
iøvrigt også klar over at der findes et hav af
typer. Du skal have en, der kun måler forlængelse
i én retning.

Husk dog at de kræver stor omhyggelighed
(afrensning, slibning osv.) under montagen, hvis
resultatet skal være brugbart og de kan /ikke/
pilles af igen. Det skal være rigtigt gjort første
gang.

NS

Re: 200g digitalvægt med interface

Her er iøvrigt en lille side til din information:
http://www.omega.com/literature/transactions/volume3/strain.html

NS

Re: 200g digitalvægt med interface
... og sørme om ikke der er en til her:
http://www.wea.dk/Maale/SGintro.htm

NS

Re: 200g digitalvægt med interface

hovedbestanddelen

Du kan osse bare købe en konsumvægt, og pille vejecellen ud. Jeg har en
50 kr's vægt til 2kg liggende, i skuffen. Så er al mekanikken lavet.

http://bd10.dk/vejeTING/DSCN9053.JPG
bjælken er 12mm tyk
http://bd10.dk/vejeTING/DSCN9055.JPG
-der viser en tydelig mangel på mikroprofessor. Jeg har fjernet LCD
glasset, så resten stilles til skue.

Bo //

Re: 200g digitalvægt med interface

Hvorfor mener du at professoren mangler?

Hvor skal kraften placeres på sådan en vejeceller som du har der?
Overvejer kraftigt at købe en digitalvægt, og pille det ud jeg skal bruge.

Eller at bygge en med straingauges.

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

Hvad skal en processor bruges til ?

Der sidder en kreds, der indeholder en forstærker, en ADC (sandsynligvis
en sigmadelta. Det, der kommer ud af den fortsætter til en displaydriver.

Ser du de to skruehuller?

Den ene ende af klodsen spændes fast til den faste del af apparatet,
vandret, og med den anden ende fri fra underlaget (bare en skive under
er nok). På den anden ende monteres vægtskålen. Der sidder en
straingauge på hver side af klodsen. Den ene strækkes, den anden
komprimeres. De serieforbindes, og udgør den ene side af en bro. Den
anden gren i broen kan udgøres af to ens modstande.

Der går lang tid med at regne på det, og inden du får limet det sammen
har det kostet mere...

-men man lærer af det.

Bo //

Re: 200g digitalvægt med interface
Jo, men de fleste digitalvægte har lidt småfunktioner som Tare og autosluk.
Men det kan nok også gøres uden en decideret uC. Det er vel derfor der
aldrig er en form for interface på disse vægte?

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface
mange
hovedbestanddelen
omkring
selv

Har før købt nogle ved RS.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Men. Hvordan er det med forstærkning af signalet fra straing gauge?
Den skal i en bro, og have en referencespænding.
Må prøve om jeg kan finde en billig differential forstærker til den også.
Man kan købe nogle færdige, men de er sandelig godt nok dyre.

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

Ja Lave en bro med to faste og 2 straing gauge, signalet fra broen føres til
en instrument forstærker "kan laves med opamp's".

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvis du finder en løsning på den opgave til et par hundrede
kroner, så sig det ikke til nogen, begynd og sælge dem.

Mvh Max

Re: 200g digitalvægt med interface

I lyder alle sammen som om at det er helt umuligt :-(
Når jeg kan finde et consumer produkt med 0,1 g opløsning, 0 til 200g til
250, så er den svære del af arbejdet jo gjort. Det er altså hverken dyrt
eller vanskeligt at smide data ud på en RS232 port, når man nu allerede har
smidt en uC i vægten. Jeg leder bare efter den producent der så også har
gjort det. Det er måske svært, men ikke umuligt???

mvh
Kåre

Site Timeline