Helt enig, men det er billigt.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

"Johnny Brusevold" skrev i news:43e0ed9b$ snipped-for-privacy@news.broadpark.no

eller

Du lader bare en uP måle på frekvensen og her efter regner du lidt på det og sender resultatet som RS232 eller hvad du nu kan få din uP til at gøre.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

"15kw" skrev i melding news:43e10096$0$2104$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Sjønner ikke hva du mener med dette men :)

mvh Johnny

Reply to
Johnny Brusevold

Allan Soerensen skriver:

Hvilket man kan lave med en trykmåler.......

Been there done that - got the t-shirt

Klaus ("vægtsmed" gennem 12 år)

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

15kw skriver:

Og ganske ubrugeligt, hvis luftfugtugheden ændrer sig.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:43e0cddf$0$12400$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Tja der findes da andre løsning, selv om de nok ikke er for praktiske. - Piezo krystaller: De afgiver en lille strøm når de bliver deformeret. De kan omvendt også bruges som en "motor" for de ændre nemlig også form hvis man lader en strøm gå igennem dem. - Frekvens ændring. Sæt noget i svingninger og påvirk det derefter med en kræft. Ændringen i svingningstiden krytter sig til kræften

og der findes sikkert flere måder at bestemme kræfter på....

Mvh Anders Lund

Reply to
Anders Lund

"Johnny Brusevold" skrev i en meddelelse news:43e0ed9b$ snipped-for-privacy@news.broadpark.no...

Ja den har jeg også selv overvejet. Jeg ved bare ikke helt hvor besværligt det bliver, hvis man går ud fra at de enkelte LED elementer tændes og slukkes på skift, for at spare processor ben. Specielt elegant er det jo heller ikke...

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Lidt forskelligt:

(som jeg har arbejdet med. Bare for dyre, og ikke velegnede til mit formål. Men teknologien er dog en anden end strain gauges).

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Det er også derfor jeg i første omgang søger en færdig standard vægt med interface. Når man kan få en 200g vægt med 0,1g opløsning til 250 kr. så må det da være muligt at få en med noget interface af en slags.

Alternativet er at bygge noget selv. Men jeg har selv arbejdet med udvikling af 24bit AD konvertering af en vejecelle, så jeg ved godt det ikke er sådan bare lige. Mine krav er dog noget vage i forhold til. De 0,1 g er måske også lidt hårdt sat, men nu har jeg jo set at det kan lade sig gøre for små penge.

Kåre

Reply to
Kåre

I lyder alle sammen som om at det er helt umuligt :-( Når jeg kan finde et consumer produkt med 0,1 g opløsning, 0 til 200g til

250, så er den svære del af arbejdet jo gjort. Det er altså hverken dyrt eller vanskeligt at smide data ud på en RS232 port, når man nu allerede har smidt en uC i vægten. Jeg leder bare efter den producent der så også har gjort det. Det er måske svært, men ikke umuligt???

mvh Kåre

Reply to
Kåre

">>

Der var engang i et af de danske elektronikblade en beskrivelse af en selvbyggervægt, lavet af en gammel bashøjttaler. Det virkede ved at der blev sendt en strøm gennem spolen, der så modsvarede vægten ved at løfte skålen til et bestemt punkt.

Søren

Reply to
Søren

Burde det ikke være muligt at anvende en elektromagnet til at danne en kraft, der modsvarer vægten af den pågældende genstand - og måle strømmen? Blot en tanke.

I analoge multimetre blev viserudslaget bestemt af kraften i en drejespole.

-- TA

Reply to
TA

TA skriver:

Det gør man i nogle laboratorievægte - så jo.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

"Kåre" skriver:

En billig vægtindikator med RS232 ud ligger i prislejet af 1000 kr i indkøbspris (det gjorde det for 4 år siden) for en stor vægtvirksomhed. Læg hertil en vejecelle.

2000 delinger er intet (200g/0,1g deling), men til en slutpris på 250 kr garanterer jeg dig for at den vejer af helvede til. I det prisleje er der ikke penge nok til at lave en ordentlig vejecelle.

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Testen her siger mig at jeg ville kunne bruge denne vægt, hvis altså bare den havde noget interface. Dens vejeegenskaber er rigelig fint til hvad jeg skal bruge, så det kan altså lade sig gøre.

Kåre

Reply to
Kåre Bach Kjeldsen

"Kåre Bach Kjeldsen" skrev i en meddelelse news:43e1abab$0$2422$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Ja, hvis du skal bruge 100.000 stk. eller mere. Som nævnt er der ufattelig stor prisforskel på et konsumer-produkt, som det du linker til, og så et "professionelt" produkt med det ønskede interface.

Hvis du køber et råt DVD-løbeværk, tror du så at du kan samle en hel DVD-afspiller til 199,- Kr. incl. moms som de ofte sælges til i supermarkederne? Det kan du langt fra. En indkøber fra Flextronics lavede for et par år siden (da sådan en DVD blev solgt for 499,-) en kalkulation, der viste at de ikke en gang kunne købe stumperne hjem til den pris. Flextronics er tilmed en af verdens største underleverandører af elektronik, så de køber en del.

Reply to
Allan Soerensen

"Allan Soerensen" skrev i en meddelelse news:43e1bd2f$0$38646$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

bare

det

siden

ikke

af

Jojojo, jeg ved det godt. Jeg er selv udvikler i elektronikbranchen, så jeg kender godt til dette forhold. MEN: Stadigvæg kan jeg altså finde en vægt som har de veje-egenskaber jeg skal bruge, til den pris jeg vil give. Spørgsmålet er så bare om der er nogen der kender til en lignende vægt, som har RS232 interface eller andet. Meget gerne et konsumer produkt som bliver solgt i millionvis. Rent teknisk er det altså nemt og billigt at have et par ben på mikroen til RS232 kommunikation. Men det er da muligt at der ikke er nogen der har gjort det. Det ødelægger måske markedet for de dyre vægte med RS232 interface.

De vægte jeg kan finde med RS232 har en nøjagtighed som LANGT overstiger mit krav, og min pris... Men jeg tror ikke det er RS232 interfacet der koster. Det er målenøjagtigheden der gør forskellen. Det er det der er det svære.

mvh Kåre

Reply to
Kåre Bach Kjeldsen

Det er nok den vej, jeg ville gå. Men til den pris, ca $20, er det nok en enkelt-chip i vægten, der driver display'et direkte.

Og dekodning af multiplexede LCD-element-signaler er nok ikke helt let, jeg citerer: There are basically two driving methods for displays: Static and multiplexed. In the

multiplexed driving method many displays share segment lines, and the controlling of

several common lines multiplexes the displays. This method will need a variety of

complex waveforms and multiple analog levels to be sent to the display.

Var det derimod LED displays, ville det nok ikke være så besværligt; der er det jo pæne digitale niveauer. Det ville nok ikke være så besværligt at lave i en lille mikroprocessor-chip.

Ellers er der jo omvejen med et webkamera og ocr :-)

Leif

Reply to
Leif Neland

Hej Kåre

Jeg tror at det er mere simpelt, det findes ikke fordi ingen mangler det, så er den nok ikke længre.

En vægt til den pris har EEN chip, der indeholder en ADC med display interface. Der er ikke en uC i den. Så du har kun den svære del af opgaven tilbage.

Jeg tror det ville være lettere at bygge den selv fra bunden. Men så ender du med gatanti over 250kr, og en masse brugte timer. Skal du bruge een eller mange vægte?