200g digitalvægt med interface - Page 2

Re: 200g digitalvægt med interface
eller

Du lader bare en uP måle på frekvensen og her efter regner du lidt på det og
sender resultatet som RS232 eller hvad du nu kan få din uP til at gøre.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Sjønner ikke hva du mener med dette men :)

mvh
Johnny

Re: 200g digitalvægt med interface

Ja den har jeg også selv overvejet.
Jeg ved bare ikke helt hvor besværligt det bliver, hvis man går ud fra at de
enkelte LED elementer tændes og slukkes på skift, for at spare processor
ben.
Specielt elegant er det jo heller ikke...

mvh
Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface
Det er nok den vej, jeg ville gå.
Men til den pris, ca $20, er det nok en enkelt-chip i vægten, der driver
display'et direkte.

Og dekodning af multiplexede LCD-element-signaler er nok ikke helt let, jeg
citerer:
There are basically two driving methods for displays: Static and
multiplexed. In the

multiplexed driving method many displays share segment lines, and the
controlling of

several common lines multiplexes the displays. This method will need a
variety of

complex waveforms and multiple analog levels to be sent to the display.

Var det derimod LED displays, ville det nok ikke være så besværligt; der er
det jo pæne digitale niveauer.
Det ville nok ikke være så besværligt at lave i en lille
mikroprocessor-chip.

Ellers er der jo omvejen med et webkamera og ocr :-)

Leif

Re: 200g digitalvægt med interface
jeg
er

Jeg kunne godt drives til at lave en uC baseret LED display aflæser. Noget
med et interrupt pr segment, og så aflæse tallet bagefter.
LCD display aflæsning vil jeg ikke røre ved.

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

En fototransistor til hvert segment. Det kan da ikke være så svært. :-)

Leif

Re: 200g digitalvægt med interface
=

Helt enig, men det er billigt.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Og ganske ubrugeligt, hvis luftfugtugheden ændrer sig.

Re: 200g digitalvægt med interface

Løsningen som er foreslått under er grei nok, men det egentlige problemet er
å få hengt opp den ene platen i fjærer eller strikker som oppfører seg
rimelig lineært, denne løsningen fungerer neppe med det presisjonskravet som
er her. Halvledertransducere er vel også bare lineære over en begrenset del
av "bevegelsesområdet"?

Re: 200g digitalvægt med interface

Strain-gauge transducere til vejeceller er normalt IKKE halvledere. De
bedre af dem har en meget høj linearitet og en meget lav temp.coef.

Det store problem er ofte lineariteten og hysteresen i det makaniske system.

p.t. arbejder jeg med load-cell forstærkere med ekstremt store krav.

Bo //

Re: 200g digitalvægt med interface

Burde det ikke være muligt at anvende en elektromagnet til at danne en
kraft, der modsvarer vægten af den pågældende genstand - og måle strømmen?
Blot en tanke.

I analoge multimetre blev viserudslaget bestemt af kraften i en drejespole.

--
TA

Re: 200g digitalvægt med interface

Det gør man i nogle laboratorievægte - så jo.

Re: 200g digitalvægt med interface

Det er også derfor jeg i første omgang søger en færdig standard vægt med
interface.
Når man kan få en 200g vægt med 0,1g opløsning til 250 kr. så må det da være
muligt at få en med noget interface af en slags.

Alternativet er at bygge noget selv. Men jeg har selv arbejdet med udvikling
af 24bit AD konvertering af en vejecelle, så jeg ved godt det ikke er sådan
bare lige.
Mine krav er dog noget vage i forhold til. De 0,1 g er måske også lidt hårdt
sat, men nu har jeg jo set at det kan lade sig gøre for små penge.

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

En billig vægtindikator med RS232 ud ligger i prislejet af 1000 kr i
indkøbspris (det gjorde det for 4 år siden) for en stor vægtvirksomhed.
Læg hertil en vejecelle.

2000 delinger er intet (200g/0,1g deling), men til en slutpris på 250 kr
garanterer jeg dig for at den vejer af helvede til. I det prisleje er
der ikke penge nok til at lave en ordentlig vejecelle.

Re: 200g digitalvægt med interface
Testen her siger mig at jeg ville kunne bruge denne vægt, hvis altså bare
den havde noget interface.
Dens vejeegenskaber er rigelig fint til hvad jeg skal bruge, så det kan
altså lade sig gøre.
http://digitalscale.com/TritonT2.htm

Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface

Ja, hvis du skal bruge 100.000 stk. eller mere.
Som nævnt er der ufattelig stor prisforskel på et konsumer-produkt, som det
du linker til, og så et "professionelt" produkt med det ønskede interface.

Hvis du køber et råt DVD-løbeværk, tror du så at du kan samle en hel
DVD-afspiller til 199,- Kr. incl. moms som de ofte sælges til i
supermarkederne?
Det kan du langt fra. En indkøber fra Flextronics lavede for et par år siden
(da sådan en DVD blev solgt for 499,-) en kalkulation, der viste at de ikke
en gang kunne købe stumperne hjem til den pris. Flextronics er tilmed en af
verdens største underleverandører af elektronik, så de køber en del.

Re: 200g digitalvægt med interface

bare
det
siden
ikke
af

Jojojo, jeg ved det godt. Jeg er selv udvikler i elektronikbranchen, så jeg
kender godt til dette forhold.
MEN: Stadigvæg kan jeg altså finde en vægt som har de veje-egenskaber jeg
skal bruge, til den pris jeg vil give.
Spørgsmålet er så bare om der er nogen der kender til en lignende vægt, som
har RS232 interface eller andet.
Meget gerne et konsumer produkt som bliver solgt i millionvis.
Rent teknisk er det altså nemt og billigt at have et par ben på mikroen til
RS232 kommunikation.
Men det er da muligt at der ikke er nogen der har gjort det. Det ødelægger
måske markedet for de dyre vægte med RS232 interface.

De vægte jeg kan finde med RS232 har en nøjagtighed som LANGT overstiger mit
krav, og min pris...
Men jeg tror ikke det er RS232 interfacet der koster. Det er
målenøjagtigheden der gør forskellen. Det er det der er det svære.

mvh
Kåre

Re: 200g digitalvægt med interface
Hej Kåre

Jeg tror at det er mere simpelt, det findes ikke fordi ingen
mangler det, så er den nok ikke længre.

Mvh Max

Re: 200g digitalvægt med interface

Hvad er det du skal veje ?

Du læser vel at den skal kalibreres en gang i mellem ?

Kender du lineariteten på den ?

Re: 200g digitalvægt med interface

bare

Problemet:
Jeg har et pillefyr, som via en snegl fødes med træpiller. Sneglen har det
med at være noget ustabil med leveringen. Nogle gange kommer der næsten
ingen piller, andre gange en ordentlig håndfuld, med sort røg op af skorsten
til følge.

Opgaven:
Lade sneglen fylde piller på en vægt, indtil ønsket mængde er doseret.
Herefter skubbes eller vippes pillerne ned i fyret.

Løsningen:
1) en færdig vægt med RS232 el. interface.
2) En vægt som f.eks. Triton 200g, og så noget aflæsning af LED display.
3) En "force sensor" med tilhørende elektronik. Jeg forestiller mig en
"vippe" hvor pillerne hældes ned i en beholder på den ene side af vippen.
Vippen vipper omkring et ophæng. På den anden side af ophænget sidder endnu
en arm, som kan trykke op på sensoren. På den måde kan jeg ved at forlænge
armen til beholderen hvor pillerne lander, "forstærke" pillernes vægt. Jeg
aflæser så signalet fra sensoren.
Jeg har fundet en sensor fra Honeywell
http://catalog.sensing.honeywell.com/datasheet.asp?PN=FSL05N2C&FAM=force .
Men prisen ligger omkring de 600,-. Kan nok godt skaffes billigere, men ikke
billigt nok.
Honeywell har også andre sensorer i serien, men dem kan jeg ikke umiddelbart
finde priser på.

Hvorfor:
Fordi det kunne være sjovt...og måske effektivt. Jeg kan også bedre beregne
mit forbrug på denne måde.

Kåre

Site Timeline