12V / 5V 200VA PSU modifikation

Jeg har et stort antal 12V/5V switchmode forsyninger som jeg ikke lige
har noget at bruge til, men samtidigt mangler jeg et antal justerbare
(12-14.5V) forsyninger.

Der er et billede af en forsyning uden frakken på her:
http://dion.swamp.dk/pics/psu-til-salg/p8160012.jpg

... og lidt flere billeder her: http://dion.swamp.dk/pics/psu-til-salg /

Printet er kun to lags og der er ingen SMT komponenter, så det burde
være muligt at finde spændingsdeleren der måler på 12V ledningen og
smide en trimmer ind det rigtige sted.

Hvis man har mod på at prøve at modificere en PSU så kan den fåes for
portoen.

Beskrivelsen af modifikation af PSU'en så den kan justeres fra 12V til
14.5V på 12V udgangen præmieres med 5 friske PSU'er.

Any takers?

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Jeg kan ikke komme ind på din hjemmeside, er det et generelt problem?
http://dion.swamp.dk/carpower.html har været utilgængelig meget længe,
hvilket er en skam.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Argh, DNS er røget i hegnet, heldigvis kan sitet stadig nåes på:
http://83.72.32.210/carpower.html

... og PSU billderne er der også: http://83.72.32.210/pics/psu-til-salg /

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Argh, prøv:
http://83.72.32.210/carpower.html
http://83.72.32.210/pics/psu-til-salg /

DNS er vist gået i hegnet, men IP'en virker til jeg får det ordnet.

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation
Hej!

Brug venligst kun markedsgrupper til annoncer. Du har jo allerede ramt "vores"
elektronikmarkedsgruppe...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Spænd lige hjælmen, det er ikke en annonce.

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation
Hej!

Jeg læser da ganske tydeligt en byttehandel i dit indlæg, ergo er det en annonce.

Benyt venligst markedsgruppen istedet for her.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation
snip

Det kan lade sig gøre med en mindre ombygning. Hvor i landet befinder du
dig?

mvh Erik

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Midt mellem Århus og Silkeborg, hvis du er tæt nok på kan jeg kigge
forbi med en PSU.

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Midt mellem Århus og Silkeborg, men jeg er mobil nok hvis jeg skal
aflevere en PSU i nærheden.

... underligt at mit tidligere svar forsvandt, tilgiv mig hvis jeg
dobbeltposter...

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Det burde ikke være det store problem, jeg har ombygget en atx forsyning til
24V 5-6A...

Først skal du finde ud af hvilken spænding den regulere på, hvis det er 12V
er det ganske fint, for at kunne ændre det til 14V skal du ændre den FB
spændings deler.
Som standard kan den nok ikke levere så meget sovs på 12V, så derfor kan det
være en god ide måske at bytte vindingerne fra 12V over på 5V vindingerne...
for at få større printbaner og spoler og dioder (husk at tjekke/udskifte
lytterne)

Det kan være farligt at lave de operationer, så pads specielt på komonenter
der explodere når du power op, da jeg lavede min fik fik jeg også kørt
spændingerne igennem den filter spole, og de er vindet både den ene og den
anden vej, så jeg fik lavet en transformer, så den ene lyt fik meget over
spænding... PUF...

Jeg mener elector har lavet en artikel om ombygning af AT psu'er jeg brugte
lidt som ref.

Men det er nu nemmere med det du skal have lavet :)

Held og lykke

Kasper

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Jeg er fint tilfreds med 4A @ 14.5V.

Se det er der tricket ligger fordi det er noget værre bøvl med langt
mere elektronik end man skulle tro var nødvendig (jeg overvejer om den
mon laver 12V med den store traffo og 5V ud fra den med en stepdown
converter), problemet er at jeg ikke har tid og energi til at rode med
det selv.

Den kan levere omkring 8A, hvis ikke 10A, for der har siddet 8-9 SCSI
diske på den som hver har trukket 1A på både 12 og 5 volt rail'en.

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Det er ikke sikkert at det argument holder. Enten er diskene sat til ikke
at spinne op ved power on. Så startes de af diskcontroleren. Ellers kan
diskene være sat til forskudt opstart ud fra scsi-id. Alt sammen for at
spare på startstrømmen.
/hjj

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Well, der sidder en label på disken hvor der står "12V 1A 5V 1A" og jeg
har set beskrivelser af den hvor den er opført til at være en 150VA
forsyning og det passer fint med 8-9A på både 12V og 5V.

Ja, det har de ganske sikkert været.

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Ja, har ferie 2 uger endnu :-)
Det er spændingsdeleren ud for ben 2 på UC3845.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Ja, den har jeg også et godt øje til, der er godt nok en opamp og noget
andet fnidder foran den, men det er nok en adder så den regulerer lidt
efter begge udgange.

Jeg ville helst kun ændre på 12V udgangen og lade 5V'en være i fred.

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation
Det kan du ikke gøre. 12V og 5V er højst sandynligt direkte udtag på trafoen
så når du ændre den ene så ændre du også den anden. Det kan være 5V er lavet
med en anden regulering ala 7805, men det ser ikke umiddelbart ud til det.
Men løsningen her er enten at omvikle trafoen eller lave en anden 5V
regulering (med udgangspunkt i hvor meget strøm du skal trække fra 5V).

Peter

-----------------
www.Newsgroup-Binaries.com - *Completion*Retention*Speed*
Access your favorite newsgroups from home or on the road
-----------------

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Nu jeg tager mig sammen til at kigge efter har du fuldstendig ret.

Det der forvirrer mig er at der er to switchmode controllere på boardet,
både UC3854 på primær siden og UC3845 på sekundæren.

Så vidt jeg lige kan se er det UC3845 der smager på udgansspændingerne
via en LM358 og en ordentlig stak passive komponenter, så det er nok den
der laver det spændende arbejde.

Det efterlader den UC3854 på primæren, det kan da ikke være til PFC, vel?

http://www.google.com/search?q=UC3854+pfc

Jo, det kunne den godt.

Well, så er det jo alt for nemt, mellem pin 2 og pin 1 på UC3845 sidder
en 10k modstand og fra pin 2 til udgangen af LM358 opampen sidder endu
en 10k modstand, så mon ikke jeg får mine 14.5 V hvis jeg smider en
modstand fra pin 2 til stel?

Sjovt du nævner overvoltage protection og LM393 der er et daughterboard
som indeholder to LM339 comperatore, en stak transistorer og en masse
modstande (29), mon ikke det board sørger for power-good og over/under
voltage shutdown?

Faktisk er min PSU slet ikke så forskellig fra en ATX forsyning, der er
bare brugt mange flere komponenter :)

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation
Det kunne det da, men tror jeg nu ikke det er i dette tilfælde, men alt kan
tænkes. Du må kigge efter på boardet om det skulle være tilfældet. Det kan
være en standby forsyning på primær, men også en ekstra forsyning på
sekundær den ekstra kreds bruges til.

Jo. Pin 1 er outputtet fra en opamp der sidder inde i kredsen og bruges kun
til at lave feedback compensation til inputtet på opampen, dvs. pin 1. Der
sidder en modstand som du har fundet og der sider måske også en lille
kondensator. 1-100nF e.l.

Helt sikkert. Det er nu ikke sikkert den laver power-good, hvad har PSU'en
været brugt til?

Ja det hele ligner meget hinanden. Det gode ved PC PSU'er er bare, at de er
så nemme (sjove og lærerige) at arbejde med, har enkeltsiddet print og
standardkomponenter hele vejen igennem. Og så kan de fås smidt i nakken alle
steder fra, så brænder man noget af så kan man stjæle stumper fra en anden.
Men klart da, har du mange af de andre så er det jo bare at bruge dem. Og
det ser jo også ud til du har dem bygget ind i en fin æske :-)

Peter

-----------------
www.Newsgroup-Binaries.com - *Completion*Retention*Speed*
Access your favorite newsgroups from home or on the road
-----------------

Re: 12V / 5V 200VA PSU modifikation

Jeg er ret sikker på at den er til PFC for det lader ikke til at den har
en snabel tilbage til udgangen.

Well, der er ingen kæmpe spoler der kunne være brugt til PFC, så jeg
tror jeg vil gætte på at det er det den laver.

Ja, der burde være en kondensator i.flg. databladet, men de har altså
undladt den.

Redundant strømforsyning til et diskkabinet med 8-9 SCSI diske, dvs. der
har siddet en identisk PSU i den modsatte side af kabinettet på en anden
fase.

Jeg har været ved at studere daughterboardet og det har plausible
forbindelser:

1  katode diode fra 12V sense
2  led 1 katode.
3  bus - power good (thermo sw til gnd)
4  vcc
5  12V sense
6
7
8  bus
9  5V sense
10 bus
11 bus
12 GND
13 led 1 anode
14 led 2 anode

ben markeret emd bus har kun forbindelse til backplane connectoren.
VCC laves af en LM317, som for øvrigt får sit adj ben lagt til stel når
thermo switchen trigges.

Ja, jeg har over 20 og jeg skal have moddet mindst 4.

Ja, den er ret solid.

Site Timeline