Zast?powanie kondensatorów niebiegunowych

Czy zamiast kondensatora 2uF NIEelektrolitycznego (inebipolarnego) mogę wstawić dwa elektrolity 4uF połączone szeregowo (złączone ujemnymi biegunami)? W zasadzie myślałem, ze nie (że elektrolit musi być spolaryzowany napięciem stałym). Ale znalazłem w EdW 3/96 taki opis: <cycat>

Czy można samodzielnie zrobić kondensator niebiegunowy? Tak! I to w prosty sposób przez przeciwsobne połączenie szeregowe dwóch jednakowych kondensatorów biegunowych (katoda do katody). Pojemność takiego zestawu jest równa połowie pojemności jednego kondensatora. <koniec cycatu>

Pozdrawiam!

Reply to
Danielj Jaworski

Danielj Jaworski snipped-for-privacy@poczta.fm napisał (a):

Możesz, to dość popularne rozwiązanie do zwrotnicach głosnikowych. Łączysz plusami albo minusami, jak Ci się podoba :)

Reply to
VSS

Można

Prawie prawda bo gdzie w kondensatorach masz katode, az sie wiezyc nie chce ze to bylo w EdW

MK

Reply to
MK

A słowo "elektrolityczny" w nazwie nic ci nie mówi?? :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Danielj Jaworski" snipped-for-privacy@poczta.fm napisał w wiadomości news:cc4jtr$u5o$ snipped-for-privacy@shodan.interia.pl... Czy zamiast kondensatora 2uF NIEelektrolitycznego (inebipolarnego) mogę wstawić dwa elektrolity 4uF połączone szeregowo (złączone ujemnymi biegunami)?

Prawie tak. Dołóż diodę do każdego kondensatora - tak by żaden nie był polaryzowany przeciwnie Pojemność każdego taka jak ma być wypadkowa, czyli szeregowe 2 x 2uF by uzyskać 2uF niebiegunowy. Elektrolit zachowuje się jak bardzo zła dioda Zenera - w przeciwną stronę silnie przewodzi już przy napięciu kilka V.

Reply to
SP9LWH

Czy dwa kondensatory po 2uF połaczone szeregowo dadzą wypadkową pojemność 2uF? :-)

GM

Reply to
sp9rjt

Użytkownik "sp9rjt" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:cc6d4j$8m1$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Z diodami 2 uF, a bez to oczywiście 1 uF, a może się mylę??

Reply to
Mariano

Użytkownik Mariano napisał:

No chyba, że z diodami. Coś mnie zaćmiło i nie doczytałem :-(

GM

Reply to
sp9rjt

tylko wsadzenie diod do układów audio jest raczej pewnym nieporozumieniem. W każdym razie lepiej (i to dużo) bez tych diod. Po grzyba wprowadzać nieliniowości i szumy.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Mariano" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:cc6pb7$d1a$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

I tak i nie Dla niskich napięć (do kilku V) da 1uF dla wyższych 2uF, bo jeden (ten odwrotnie spolaryzowany) zacznie przewodzić jak lipna dioda nie gromadząc ładunku

Warto to sprawdzić!

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@t-online.de napisał w wiadomości news:cc706i$kpj$06$ snipped-for-privacy@news.t-online.com...

Zależy w którym miejscu ten kondensator. Jak w głośniki to warto z diodami i to solidnymi

A jak nie w głośniki to po co nieliniowe bipolarne elektrolity ???

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:cc7408$d57$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

No fakt nie pomyslalem o tym :)

Reply to
Mariano

SP9LWH wrote: [ciach]

To nie jest w głośniku. Ten układ nie ma nic wspólnego z audio.

To ma być dzielnik napięcia w "zasilaczu" do układu scalonego. Potrzebne jest 5V/25mA. Dysponuję na wejściu 14V napięcia zmiennego. Za dzielnikiem jest dioda prostownicza 5.6V i kondensator filtrujący. Stabilizatora scalonego nie mogę użyć bo się trochę za bardzo grzeje. Dzielnik na rezystorach działa OK (w tym sensie, że na wyjściu jest to co ma być), ale moce tracone są zbyt duże - po kilku sekundach się dymi z rezystorów ;->.

Reply to
Danielj Jaworski

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-03 22:40 Danielj Jaworski nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Hmm, piszesz, że Ci się stabilizator lub rezystory za bardzo grzeją? Policzmy: (14*1,41)-1,4=18,34V. 18,34-5=13,34V 13,34*0,025=0,33W Nie tak dużo. Stabilizaotr seri 78xx powinien to bez problemu wytrzymać bez jakiegokolwiek radiatora o ile nie jest w hermetycznej obudowie otoczony gęsto innymi elementami, podobnie dwa rezystory 0,5W.

Reply to
badworm

A co ma elektrolit do katody?

Reply to
MK

Zarazzaraz.... chcesz robić dzielnik napięcia STAŁEGO na KONDENSATORACH ???

8( )

na wszelki wypadek zachowam ostatni akapit do prhn albo do fortune-mod ;)

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

(anulowałem poprzednią odpowiedź, bo za dużo zacytowałem....) Użytkownik Danielj Jaworski napisał:

Czekajno... To ma być dzielnik napięcia STAŁEGO na KONDENSATORACH ?!

(do prhn albo do fortunek sobie wstawię.... :))))))

A tak ulitowawszy się...

7805, a nawet 78L05 wystarczy (25 mA). Pamiętać tylko trzeba o filtracju (100nF na we i wy).

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

To dlaczego nie użyjesz stabilizatora z przetwarzaniem impulsowym? Jakiegoś prostego step-down... Na przykład LM2575-T5.0 (bo chyba chcesz uzyskać 5V?). Układ + dławik + dioda np.1N5819 rozwiążą jak sądzę problem obniżenia i stabilizacji napięcia. Polecam

i program WEBENCH. A tak na marginesie: co to jest "dioda prostownicza 5,6V"? Czy to dioda Zenera?

Jacek

Reply to
Jacek Bogusz
[...]

Nie to żebym se czepiał... ale napisałem wyraźnie o jakie napięcie chodzi.

:-) I ja też... :-)

7805 było bardzo ciepłe. Ale problem rozwiązałem - błąd na PCB i wszystko brało więcej niż 25 mA. Teraz jest OK!

Pozdrawiam!

Reply to
Danielj Jaworski