Patryk Sielski

From: "Gambit" Subject: Zasilacz sterowany mikrokontrolerem

Jestem w trakcie podobnego projektu tyle, że zasilacz sterowany jest komputerem PC. Poza tym brak różnic :-) Po pierwsze problemy z odprowadzeniem mocy. Ja daję trafo z dwoma uzwojeniami dające 2x12V i przełączanie napięć (12 lub 24) w zależności od napięcia wyjściowego. Układ wykonawczy będzie na tranzystorze mocy pracującym jako regulowane źródło prądowe. Podyktowane to zostało koniecznością regulacji ograniczenia prądu. jako układ regulacyjny dałem operacyjny (typu LM324) na wejście (+) podawane jest napięcie 0,2-2,5V z komputera wejście (-) podłączone jest do wyjścia zasilacza przez dzielnik stosunek odziału określa maksymalne napięcie wyjściowe. wyjście operacyjnego idzie na wtórnik emiterowy którego kolektor podpięty jest pod bazę tranzystora mocy (źródła prądowego) ten wtórnik też pracuje jako źródło prądowe, przez co uzyskałem symulację prądu obciążenia. Nie mam żadnego rezystora szeregowego do pomiaru prądu. Ważne jest (do pomiaru prądu) aby źródło prądowe mocy było skompensowane termicznie.

Układ jest bardzo prosty, wadą tego rozwiązania jest brak pomiaru napięcia wyjściowego. Żeby to poprawić należałoby stosować przetwornik A/C a nie C/A

Władysław

---------------------------------------------------------------------- Startuj z INTERIA.PL! >>>

Władysław Skoczylas

A czy realne jest zabudowanie zasilacza impulsowego z bezposrednim sterowaniem tranzystora kluczujacego z uC? Przetwornik A/C do pomiary napiecia (musialby byc szybki), ewentualnie jakas logika (np GAL) odciazajaca procesor od najbardziej krytycznego momentu ciaglego odczytywania przetwornika i sterowania tranzystora (taki cyfrowy komparator)?

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

Tak, ale:

-dosc szybki procesor trzeba - wszak przy 20kHz cykl PWM liczy 50us,

-przy wiekszych mocach czasem trzeba zareagowac w mikrosekunde, bo tranzystory splona :-)

-kupilbys zasilacz ktory moze sie zawiesic i spalic zasilane urzadzenie ? :-)

-ile zajmie procesorowi inicjacja po wlaczeniu i jakie bedzie przez ten czas napiecie na wyjsciu

Jak tak odciazysz to sie okaze ze analogowo taniej i lepiej :-)

Witam Jak najbardziej. Zrobiłem coś takiego na ATmega8 (ale może być dowolny inny procek mający A/C i PWM). Do przetwoernicy StepDown jako tranzystor kluczujący najprościej dać jakiś P-MOSFET (np. IRF9540) ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/Tranzystory/IRF9540.pdf sterowany z buforka na dowolnym impulsowym npn. Przy StepUp dajesz jakiś N-MOSFET o niskim napięciu bramki (np. 2SK3296 Rds=0,012om przy Ugs=4,5V i Id=18A) ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/Tranzystory/2SK3296.pdf którego możesz sterować bezpośrednio z portu procka. Jesli chodzi szybkość o przetwornika A/C, to byle była ona większa od okresu PWM (w ATmega8 bez problemu), a nawet nie koniecznie, bo o wysokości napięcia wyjściowego decydować będzie stosunek wypełnienia PWM, a pomiarem z A/D dokonujesz niewielkich korekt tego wypełnienia. Przy wolniejszym A/D zmniejszy się tylko dynamika układu (szybkość odpowiedzi na zmianę obciążenia). Kwestia naskrobania sprytnego programu sterującego. Układ tego typu wykombinowałem do szybkiej ładowarki akumulatorów NiCd/NiMH/Li-ion/Li-pol, z tą różnicą, że stabilizuję nie napięcie a prąd wypływający z przetwornicy. Dopiero w końcowej fazie łądowania układ płynnnie przechodzi ze stabilizacji prądowej na napięciową.

Pozdrawiam Grzegorz Kurczyk

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Użytkownik J.F. napisał:

Hmmm... Przy 50us okresu PWM jest chyba tylko jedna metoda zareagowania na gwałtowny wzrost obciążenia (zwarcie) w czasie 1us... bezpiecznik topikowy :-) lub kawałek szybkiej "analogówki" odcinającej tranzystor kluczyjący w takim przypadku, którą można równiez zrobić w układzie z procesorkiem.

na rynku jest sporo takich co się nie "zawieszają" a i tak palą wszystko po drodze

- zasilacze do komputerów PC "made in krzak" :-) Spotkałem nawet takie, w których producent zaoszczędził na bezpieczniku topikowym :-[

Przy dobrze zaprojektowanym układzie wyniesie 0V. Dopiero jak procek "świadomie" uruchomi PWM napiecie zacznie wzrastać i jeśli odpowiednio oprogramować procka to i miękki start bez problemu zrobi.

No cyfyzacja elektronice nie zawsze wychodzi na dobre ;-)