wylutowywanie dużych elementów - pytanie

Pytanie do serwisantów urządzeń energoelektronicznych:

czym wylutowujecie z płytek duże elementy jak np. moduł IGBT? Bo odsysarka sobie nie radzi - za duże chłodzenie miedzi, a kilkoma lutownicami to jest męczarnia. Kilka punktów się podgrzewa, a kilka następnych stygnie w tym czasie Zastanawiam się nad zrobieniem lutownicy o mocy 200-400W ze specjalnym grotem dorobionym przez ślusarza o dużej objętości cieplnej i wszystko zamocowane do statywu od wiertarki

Leszek

Reply to
Leszek

opalarka do drewna daje rade .

Reply to
::WireFree::

A co to takiego?

Leszek

Reply to
Leszek

Użytkownik "Leszek" <leszek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cne35l$sdr$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

dziala jak suszarka do wlosów ale nie radził bym tego w tym celu stosowac (mozna juz nigdy nie miec włosów)

grzejesz pola lutownicze gorącym powietrzem a moduł sam wypadnie ew. z drobna pomocą

Reply to
BARMAN

Użytkownik "Leszek" <leszek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cne35l$sdr$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl

A ot, coś takiego:

Marek Dzwonnik

dokladnie!

/przy czym suszy duzo szybciej :)))

A do elektroniki wyglada nieco inaczej (nie jest taka toporna jak standardowe opalarki uzywane np. do okien drewnianych):

Adam Dybkowski

Panowie ! nie żartujcie ! Ja opalarkę stosuję od wielu lat. Bardzo dobrze się nią wylutowuje scalak SMD ale nie moduł IGBT który waży 1,5kg W dodatku robiliśmy też próbę taką: Od spodu piecyk - moc 1,5kW temp. ustawiona 160C i grzeje w moduł. Od góry opalarką 1,5kW temp. 360C i grzejemy po nóżkach i dodatkowo grzejemy trzema lutownicami 100W. I niestety- moduł wylutowany, ale

4 ścieżki od spodu oderwane. Problem polega na tym, że ciepło bardzo dobrze ucieka po miedzi ścieżkami i do modułu który ma dość masywne wyprowadzenia. Widzę że nikt nie lutował takich większych elementów Dzisiaj zamawiam profilowane groty u ślusarza

Leszek

Reply to
Leszek

Hmmm... nie widzialem jeszcze modulow IGBT tego rozmiaru i mas LUTOWANYCH. Mialem w garsci sporo na zaciski srubowe, na kontakty sprezynujace, konektory roznej masci, ale lutowane? Kto to robi?

Reply to
Marek Lewandowski

Użytkownik "Leszek" <leszek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cnfel9$at5$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl

No to pisz tak od razu! Ja sobie wyobrażalem jakis _modulik_ ...tak z 50..70g. A Tobie faktycznie potrzebne ze dwa kilo gorącej miedzi ;-) Swoją drogą... ciekawe czym to lutują? Lutlampą? ;-)

Reply to
Marek Dzwonnik

Po cholere to lutujš? Skoro wymiary takie, to pršdy sakramenckie pewnie puszczajš. Oj biedne te łytki, biedne ;-) Zakładam, że nie chodzi o stronę _niskopršdowš_, tam pewnie druty nie takie grube sš.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Użytkownik "Leszek" <leszek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cnfel9$at5$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl

Zeby uzyskać rozsądny czas nagrzewania przy takiej masie bloku, będziesz potrzebował dużej masy grota - z kilogram miedzi, albo dużego wykopu w grzałkach i jakiegoś ograniczenia temperatury, żeby nie palić. Ale przede wszystkim jak największej powierzchni przyłożenia. Jaką wyglądają powierzchnie styku? Zastanawiam się, czy nie moletować płaszczyzn grota - tak, żeby dało się je pokryć równomierną grubą warstwą cyny. Z gładkich cyna spłynie i nie uzyskasz skutecznego przyłożenia _na_mokro_.

Reply to
Marek Dzwonnik

A ja sie zastanawiam czy faktycznie trzeba caly klocek grzac. Przeciez w zakladzie gdzie to powstawalo jakos to przylutowali - pewnie nie grzejac 1.5kg kawalka, a lutowanie po fragmentach ma wade - powstaja duze naprezenia. Leszku - mozesz zapodac jakies zdjecie? Kurcze nie moge sobie wyobrazic jak to wyglada - nie widze sensu w takiej obudowie i lutowaniu :-(

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

A ja mam pytanie, czy da się to cudo techniki stolarskiej stosować do lutowania. np. kładę sobie ładniutko LQFP64 na przygotowanyj płytce i zamiast się stresować grotem, to opalarką po tym. Nie skopie się układzik? Na co zwracać uwagę, żeby było cacy? pozdrawiam

Reply to
Grzegorz Latocha

Chodzi o nisko i wysoko prądową. Przykład : moduł napędowy 120kW do CNC Scieżki w obwodzie mocy - szerokość 1-2cm i to jeszcze druk czterowarstwowy. Natomiast ścieżki niskoprądowe - normalne - 2mm. I gdy rozgrzeję już dobrze cynę na obwodzie prądowym, to ścieżki po stronie sterowania mają już dosyć i po prostu odchodzą. Rozwiązanie widzę grot o masie 0,5kg dorobiony do kształtu modułu, założony na lutownicę 200-400W (jeszcze jej nie mam) i dociskam do nóżek - czas max 10 sekund i wylutowane. Co wy na to?

Leszek

Reply to
Leszek

Użytkownik "Leszek" <leszek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomoœci news:cng8dc$3f1$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

czterowarstwowy.

tak kiedyœ wylutowywałem DIPy normalne ... lutownica do rynien, do grota przykręcony kawałek odpowiednio wygiętej blachy tak, zeby grzał wszystkie nogi naraz. działało, więc pewnie tu tez zadziała. tylko trzeba zadbac o dobre doprowadzenie ciepła do tej "kopysci" :)

@
Reply to
Artur Miller

Dnia 2004-11-17 17:26, Użytkownik Grzegorz Latocha napisał:

Żeby nie grzać za długo no i oczywiście na to by nie wylutować wszystkiego co dookoła jeśli kości nie są montowane jako pierwsze ;-) Zapewne lutowanie przy użyciu pasty lutowniczej powinno przebiegać bardzo dobrze ale nie sprawdzałem.

Reply to
badworm

Użytkownik "Leszek" <leszek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cng8dc$3f1$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl

1) Czy grzanie 200...400W doprowadzi w stanie ustalonym taki "grot" do 300...350st.? A pewnie tyle musisz mieć, żeby przy masie 0.5kg nie wystygł natychmiast poniżej 200st. jak podejdziesz tylko do masywnego obiektu. Lutownica tej mocy będzie mieć oryginalny grot (na wyczucie) o średnicy ~15mm. Trochę cienko - przekazywanie ciepła między grzałką a blokiem nie bedzie zbyt wydajne. Raczej myślałbym o podgrzewaniu jakąś grzałką opaskową albo patronową wsadzoną w otwór w bloku., 2) Jak wygląda kontakt cieplny między grotem a modułem?. Bo IMHO to będzie wąskie gardło. Możesz podesłać jakieś zdjęcie powierzchni styku?
Reply to
Marek Dzwonnik

I toto nie odparowuje przy przeciazeniach?

Chyba nie ma innego wyjścia. Używałem kiedyś klocka z wyfrezowanym podłużnym otworem do wylutowywania paskudnych rzeczy. Otwór zalewało się cyną, jak się roztopiła to przykładając płytkę (płytka opierała się na klocku, piny zaś wchodziły w roztopioną cynę) do niej idealnie łapała wszystkie pady. A że dobrze przewodzi ciepło to szybko element luzował. Dobra metoda, ale w Twoim przypadku oznacza duza _rynienkę_ i pewnie jeszcze dopasowaną do modułu, chyba że w okolicy pusto pod względem elementów. No i tylko pozycja pozioma :-(

__ Pzd, Irek.N. ps. gratuluje ;-)

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Tak, ale myślę że blok będzie posiadał energię cieplną na tyle dużą, że nie ostygnie w ciągu 10sek. Jeżeli to się nie sprawdzi, to termoparę wkręcę do bloku i regulator do lutownicy, a zasilanie zamiast 230~, będzie przez mostek i kondensator filtrujący to wyjdzie 330DC, powinna szybko wyrównać temperaturę - co wy na to?

Raczej myślałbym o podgrzewaniu jakąś grzałką opaskową

Jak zrobię to zamieszczę w necie

Leszek

Reply to
Leszek