Wentylator czym zastąpić

Czołem,

w ramach tuningu pewnego wzmacniacza audio ( który działa po zamontowaniu enkodera, jeszcze raz dzięki za trop ) chciałbym podmienić hałasujący wentylator chłodzenia. Nie jest on jakoś mocno upierdliwy, ale chciałem poprawić księgowego co to zaprojektował. Wentylator 80 mm ma 3 piny, podpisane na płycie (+), (-), *STOP*, pracuje w trybie on/off

24 Vdc, kręci się ponad 3000 rpm, dając przy okazji ponad 30 dB. Da się tam wstawić wentylator 120 mm, ale wybór wolnoobrotowych wiatraków na 24 V jest żaden. Pasuje mi tu wstawić jakiś model 12 V 800-1200 rpm. Z przeróbką napięcia 24 V na 12 V nie problem, tylko co z 3 pinem od kontroli obrotów ? Elektronika od sterowania wiatrakiem nie wygląda na jakąś zaawansowaną.
Reply to
PeJot

in <news:ud7quf$2kho9$ snipped-for-privacy@news.icm.edu.pl>

user PeJot pisze tak:

plus minus i tacho? czyli informacja ze się zepsuł.

są z czujnikami temp chyba też. Przerobiłbym na płynne.

regulator impulsowy XL4016 z aliexpress

tacho to zwarcia tego pinu TACHO do masy wewnątrz wiatraczka przez tranzystor klucz. Układ wzmacniacza nie powinien widzieć różnicy czy zwierane jest z 24v czy z X woltów.

Reply to
PiteR

W dniu 05.09.2023 o 21:01, PiteR pisze:

Raczej się nie podejmę, trzeba by oszukać wejście od kontroli obrotów.

Dogrzebałem się jakiegoś schematu i wygląda na to że wiatrak jest sterowany nie 24 V tylko +/-12 V, jak w takim układzie pracuje hallotron we wiatraku ?

Reply to
PeJot

in <news:ud7uo2$2kneq$ snipped-for-privacy@news.icm.edu.pl>

user PeJot pisze tak:

Mam na myśli, że czujnik przykręcasz do radiatora wzmacniacza. Czy tam czegoś co ma być chronione od temp.

w pracy montuję milion różnych wiatraczków rocnie i wątpię, że masz tam specjalne wykonanie wiatraczka do tego wzmacniacza.

wersja 3 pin, obroty regulowane są napięciem na + przez urządzenie tacho to rezystor podciągający od plusa zwierany kluczem tranzystorowym do masy. Czyli fala prostokątna "niższa" lub "wyższa"

Ile tam jest plusa w plusie nie ma znaczenia. Liczą się zwarcia do masy.

PiteR

[...]

A wersja 4 pin? Ostatnio musiałem wymienić takie w DELL-u i kupiłem 4-ro przewodowe jakie były w TME o tych rozmiarach i.., Wentylatory kręcą się, komp błędu nie zgłasza ale przegrzewa się. Te nowe nie wchodzą na takie obroty jak stare przy wysokiej temperaturze, a najwyraźniej mogą, bo przy starcie komputera przez chwilę dmuchają mocno. Dell ma jakieś swoje specyficzne sterowanie?

Reply to
Mirek

wtorek, 5 września 2023 o 21:29:35 UTC+2 PiteR napisał(a):

O niedowiarku. W TV Szajsunga z wystawki - bo burczał, okazało się, że wentylator - był taki model, który na 3 pinie nie miał prostokąta, tylko napięcie odwrotnie proporcjonalne do obrotów. I jak się zdjęło wentylator to się nie dało oglądać, bo ciągle wyświetlał wielki napis o errorze wiatraczka. Na szczęście zwarcie trzeciego pinu do masy pomogło i mam TV 40" full-hd (choć reakcja kolegi: "Rany ale masz stary telewizor!" trochę mówi np. o wielkości ramki).

Reply to
Dawid Rutkowski

in <news: snipped-for-privacy@googlegroups.com user Dawid Rutkowski pisze tak:

tym szybciej, zlikwidować wiatraczek wyrodek

współczuję

jak okulary Elvisa

Reply to
PiteR

in <news:ud80ai$bvm$2$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

user Mirek pisze tak:

czwarty pin to sterowanie PWM

są różne wartości rpm dla 100% PWM np 1000, 1350, 1800 rpm pytanie jakie kupiłeś?

te śmigła w kształcie ślimaka są o stałym ciśnieniu do dmuchania z bliska na radiatory. A te rzadkie łopatki do przewiewów obudowy.

to się jeszcze na szczescie wpasowały w okno bez błędu.

mój dell vostro 270 np ma CPU od 0 do 3125rpm. Wstawię nowy pwm 1800rpm i nigdy nie osiągnie 100% starego 3125rpm.

Sam widzisz full of zasadzkas. Kiedy używam mocno Handbrake wymuszam

3125rpm zewnetrznym programem hw info i mam 70'C max.

delle maja diagnostykę i kalibrację przy starcie (F5 chyba) tam jest test wentylatorów.

tobie chyba pozostaje wymuszenie innej krzywej sterowania obrotów jakimś zewnętrznym programem pracujacym w tle kiedy CPU mocno obciążony.

Reply to
PiteR

środa, 6 września 2023 o 00:32:49 UTC+2 PiteR napisał(a):

Nie wyrodek a arystokrata, nówka część zamienna 180zł. Do taki jeszcze rzeźba nowoczesna potrzebna, bo "żeby było płasko" (co i tak im nie wyszło) ten wiatraczek ma chłodzić radiator, który nie jest umieszczony "klasycznie" pod nim, tylko obok niego. Hmm, a może by tak zacząć produkcję i sprzedawać "zamienniki" za 50zł?

No już sądziłem, że nie będę miał telewizora, ale wystarczyło jedno zwarcie i jak nowy :)

Albo pinokia z ostatnich memów. Trza potrzymać, może jeszcze kiedyś - oczywiście działający - będzie miał jakąś wartość. Np. warto spojrzeć, po ile chodzą Apple I.

A propos - coś tak ostatnio mi mignęło, że mimo nadchodzących wyborów multiplex telewizji reżimowej w końcu przestał być nadawany w DVB-T - prawdaż to? Więc taki telewizor dodatkowo zyskuje na wartości, bo listonosz nie podkabluje na abonament ;>

Reply to
Dawid Rutkowski

W dniu 06.09.2023 o 01:02, PiteR pisze:

Jak wentylator jest za mało wydajny tzn np 1000 RPM zamiast 3200 to zmiana krzywej nic nie da bo przy 100% i tak będzie za mało...

Reply to
Rutkowski, Jacek

in <news:ud9m08$lgp$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

user Rutkowski, Jacek pisze tak:

nocusz

Reply to
PiteR

W dniu 05.09.2023 o 21:29, PiteR pisze:

Nie wiem czy to ma sens, oryginalny wentylator włącza się na pełne 24 V dopiero przy większej mocy. Przy normalnym odsłuchu wentylator nie kręci się w ogóle, nie ma zbędnego przepompowywania kurzu przez urządzenie.

OK, to trochę wyjaśnia. W takim układzie, jeżeli mam zasilanie +/-12 V, to -12 V należy traktować jako masę.

Reply to
PeJot

To się kupy nie trzyma, bo mój tak jak pisałem rozpędza się przy starcie dużo szybciej niż kręci go przegrzewający się Dell. Czyli albo Dell nie daje PWM 100% bo nie, albo wentylator może kręcić się szybciej (bez sygnału?) a PWM 100% dusi go do 30% mocy (no głupie).

Reply to
Mirek

in <news:uda7vi$tbm$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

user Mirek pisze tak:

zawsze możesz podać wiatraczkowi 12v z zasilacza

no i nie napisałeś jaki kupiłeś? jeśli kupiłeś 1800 rpm to czy poleci więcej?

Reply to
PiteR

San Ace 80 9GA0812P6G00

Już nie ważne - wydłubałem z podobnego Dell-a ze spaloną płytą i wsadziłem do tamtego.

Jest inny problem - karta grafiki skaluje obraz na hdmi i ni cholery nie pasuje w piksele - czy oni to robią specjalnie? Co za debil wymyślił to skalowanie i do czego to niby ma służyć? To jest Ati Radeon i TV Samsung 32calowy 1920x1080 i nie da się uzyskać natywnego obrazu - albo jest powiększony i obcina albo zmniejszony i czarna ramka. Ze trzeba zmienić nazwę wejścia w tv na "PC" to już wiem - w tym wypadku nie działa.

Reply to
Mirek

in <news:udd2cs$fo1$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

user Mirek pisze tak:

max obroty 5850 rpm PWM Frequency:25kHz to płyta niewysterowała go poprawnie

bo ludzie mają różne zdupy wyświetlacze, oparte o wielbłąda w czasie oglądania i żeby mogli dopasować obraz.

overscan to zdupy pomysł z ery kineskopów żeby user nie wkurzał się na czarne pasy przy brzegach.

Nie rób nam zagadek. Jaki typ model. Wklej kod.

nawet w moim Samsungu z roku 2009r da się ale tylko na jednym wejściu HDMI 1. Musisz powalczyć, pot i łzy.

na tv Samsung z 2020r i Samsung z 2022r na wszyskich wejściach HDMI po wybraniu nazwy PC jakie chcesz rozdzielczości

PiteR

Jacy ludzie? Znasz ich?

Nie wiem teraz. To jest u klienta - jak będę następnym razem to odpiszę.

No ja zmieniałem wejścia, kabel, ustawiałem nazwę na "PC". Podłączyłem nawet po DVI/hdmi - za każdym razem to samo.

Po podłączeniu nie ustawia się na Full HD tylko na mniejszą, po przełączeniu na 1920 obraz jest absurdalnie powiększony, dopiero po odpaleniu jakiegoś Radeon tool jest suwak ze skalowaniem, ale nie da się trafić tak jak trzeba bo jest przeskok pomiędzy rozciągniętym poza brzegi a pomniejszonym z czarnymi ramkami. Procenty na suwaku są od czapy - pełny ekran nie jest nawet w pobliżu 100% Chyba na kółku informatycznym to robili.

Reply to
Mirek

in <news:udd8jh$fo1$2$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

user Mirek pisze tak:

ta pracuje z Hindusami

a u klienta to już nie odpisuj :)

Reply to
PiteR

Hindusi tego potrzebują? Wszyscy? Ja po prostu chcę porozmawiać z kimś komu to jest potrzebne i zrozumieć po co to jest zrobione.

Ale czemu nie? Ja chcę mu to ustawić - sprawa honorowa. W tej chwili ma ustawioną niższą rozdzielczość i pewnie nic by z tego nie wiedział.

Reply to
Mirek