uklad zabezpieczajacy - kontrolowanej autodestrukcji

Przy odpowiednim napieciu dioda sie odlutuje z plytki i przestanie zabezpieczac :-)

optymista :-)) Stare prawo Murphy'ego mowi, ze dowolny obwod zabezpieczony szybko dzialajacym bezpiecznikiem spali sie w pierwszej kolejnosci zabezpieczajac bezpiecznik przed spaleniem ;-) Potwierdzeniem tego moze byc moja listwa przeciwzakloceniowo-przeciwprzepieciowa przy komputerze, ktora dokladnie w ostatni piatek zrobila glosne duuup. Jak wykazala pozniejsza sekcja zwlok, cos (pewnie kondensator ;-)) sie zwarlo w filtrze przeciwzakloceniowym, warystor pozostal caly. Zastanowilo mnie tylko, dlaczego polecial nie jeden z dwoch bezpiecznikow w listwie (szybkie, 10A, z piaskiem kwarcowym) ale 16A bezpiecznik w skrzynce mieszkaniowej. Z ciekawosci pzeprowadzilem wiec dwie kolejne proby zakonczone identycznie - za kazdym razem reagowal 16A bezpiecznik automatyczny, a nie ktorys z dwoch 10A szybkich topikowych w listwie..

Reply to
Michal Baszynski .

Panskie rozwiazanie z tranzystorami wydaje mi sie jak dotad najrozsadniejsze... - nie wiem tylko jak bedzie to dzialac w praktyce. Uklad z tyrystorem byly podobno sprawdzone, ale skoro tu nie pomoze, to musze szukac czegos innego.

pzdr. Janusz

Reply to
Janusz U.

Nie zrozumiałeś - układ na dwóch tranzystorach, nie na jednym.

'Pańskie' to oko - takie, co konia tuczy ;-P

Musi działać. Jak znajdę chwilę, to zmaluję i podam linka.

Dlaczego nie pomoże? Pomoże - jest tylko kwestia powtarzalności przy tak niskim napięciu.

nie, to akurat sprawdzilem - obwod zabezpieczony tym bezpiecznikiem obejmuje tylko gniazdka sieciowe w pokojach. Oswietlenie ma osobny bezpiecznik, kuchnia i lazienka osobny. Na tej sekcji to nawet od pewnego czasu grzalki w akwariach sa powylaczane.. Jedyne co w tym czasie bylo wlaczone w tym obwodzie, to ladowarka do komorki i filtr w akwarium pobierajacy 6W. Przy 230V to jednak troche brakuje do tych amper ;-) Jedyne co moze usprawiedliwic sytuacje to charakterystyka czasowa tej

  1. Ale jakby nie bylo to jednak te topikowe sa typu szybkiego i na mniejszy prad, wiec to one powinny zareagowac pierwsze.
Reply to
Michal Baszynski .

To nie jest pech - to jest obowiazujace prawo natury :-)

Po zwarciu to tam poplynelo z 50A i dodatkowych pare A ma niewielkie znaczenie. Takie zachowanie bezpiecznikow to ja niestety wielokrotnie widzialem. Tu byc moze o tyle usprawiedliwione ze elektromagnes jednak szybszy niz topik..

Rafal Baranowski

To normalna sytuacja, "eski" są znacznie szybsze od topików (zresztą w mieszkaniu masz pewnie typu B). Kiedyś doświadczalnie sprawdziłem że urządzenia zawierające duże toroidalne autotransformatory zabezpieczone topikami 25 - 35A, wymagały zastosowania w poprzedzającej je rozdzielni minimum C63 aby nie wyrzucały przy normalnym załączaniu.

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

tak to wyglada dla wiekszych napiec:

pzdr. Janusz

Reply to
Janusz U.

kilka innych przykladow:

nadzieje ze kogos to natchnie jakims genialnym pomyslem i da znac:)

pzdr. Janusz

Reply to
Janusz U.

a tego typu ukladu potrzeba:

ktos zna cos dostepniejszego?

pzdr. Janusz

Reply to
Janusz U.

De facto jest to układ zastępczy tyrystora...

Próg działania szacuję na 3.9-4.0V - oczywiście można go spokojnie regulować, wymieniając diodę Zenera.

dziekuje, przeanalizuje i pomysle co bedzie lepsze: czy zrobic to tak na dyskretnych elementach czy moze jakis scalak jak np. LTC1696+tyrystor... (wyznacznikiem jest niestety ilosc miejsca na plytce:().

pzdr. Janusz

Reply to
Janusz U.

Myślę, że jednak najprościej będzie z triakiem i TL431 - dość klasyczny układ zabezpieczenia z regulacją napięcia progowego. Układ z tyrystorem też jest strawny, ale wymaga ustalenia napięciowego progu zadziałania tyrystora - a tyrystory jednak 'lubią' być wyzwalane prądowo - i odpowiedniego dobrania diody Zenera.