Tweeter - bezpieczna czestotliwość.

Jaka jest minimalna bezpieczna częstotliwość pracy standardowego głośnika wysokotonowego? Wiem, że może ona się róznić w zależności od róznych konstrokcji.

Rzecz w tym, że chciałbym aktywnie podzielić pasmo do separowanych głośników wysokotonowych i średnioniskotonowych, a nie chciałbym zepsuć tweetera podając mu za niską częstotliwość. Charakter brzmienia moge dobrać doświadczalnie.

pozdrówka Adrian

Reply to
pascal

Jesli mial bym zgadnac jaka to czestotliwosc - to stawial bym na sasiedztwo jego rezonansu mechanicznego. Przy takiej czestotliwosci latwo uszkodzic glosnik mechanicznie. Zazwyczaj natomiast problem polozony jest gdzies indziej - a mianowicie na mocy przylozonej do cewki glosnika i wydzielajacym sie dzieki temu cieplu. Jesli zastanowisz sie ile energii niesie jaka czesc pasma, szybko odkryjesz iz podazanie w kierunku niskiej czestotliwosci podzialu jest dla glosnika wysokotonowego niezbyt korzystne. Z jednej bowiem strony zaczynasz wydzielac w nim coraz wiecej energii (zaleznosci moc-czestotliwosc nie sa liniowe i na dodatek zaleza od typu muzyki - ale zawsze na niekorzysc glosnika wysokotonowego) z drugiej zas zblizasz sie do rezonansu (pamietaj ze glosnik pracuje znacznie ponizej czestotliwosci podzialu - nawet jesli dales 12dB/okt zwrotnice!). Zastanawiam sie dlaczego chcesz podzielic nisko? Masz fatalny glosnik nisko-srednio, czy tez wyjatkowo dobry wysokotonowy? O jakich glosnikach rozmawiamy? Pamietaj tez ze podzial w najczulszym miejscu naszego sluchu nie jest rozsadny - jesli nie jest sie ekspertem z zapleczem stosownych gratow pomiarowych ;-)

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Dziękuję za rowinięcie istoty problemu. Z grubsza wiedziałem na czym polega problem, ale wytłumaczyłeś na tyle jasno, że wiedza teraz jest konkretniejsza.

Jakie mam głośniki? To JBL seria GTO 605ce. Wykonanie membrany glosnika wysokotonowego pozwala przypuszczac, ze bedzie miekko i "ladnie" brzmial.

Chec aktywnego podzialu nie bierze sie z kiepskiej konstrukcji glosnika, czy zwrotnicy, a z checi do eksperymentow.

Pytalem o najnizsza czestotliwosc podzialu dla pewnosci. Teraz wiem, ze to uwarunkowane znacznie wieksza iloscia czynnikow. Mam procesor sygnałowy, który po przełączenie w tryb 3way (bo tam jest podział na wysokie/średnioniskie/sub) nie puszcza sygnałów ponizej 1KHz na tweeter. Oczywiscie czestotliwosc podzialu mozna ustawiac od tego 1KHz wzwyz (az do

20KHz) Zwrodnica umożliwia na podział ze zboczem 24dB/oct, takze juz tak wiele w dol sie nie przedostaje. Cala rzecz dzieje sie w samochodzie, gdzie oddalenie tweetera i woofera mozna skompensowac zastosowaniem opoznien czasowych dla poszczegolnych glosnikow.

Kabelki juz przeciagniete. Niedlugo czas eksperymentow :)

pozdrowka pascal

Reply to
pascal

:) ciesze sie.

Auc, zupelnie nie znam, moze dlatego ze samochodowe (doswiadczalem jedynie McAudio i Infinity - tyz JBL ino insze) ;-)

Pieknie, w takim razie trzymam kciuki. Fakt instalacji w samochodzie troche wyjasnia obecnosc procesora. Mnie zawsze wychodzila dziura pomiedzy basem a niska srednica (wszystkie kontrabasy i wiole szlak trafial), obys nie mial takich problemow.

Pochwal sie jak zestroisz.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk