TL431 (current source) i niezgodność rzeczy

witam,

Złożyłem prosty układzik zgodny z datasheetem:

Figure 22.

V+ = 5V, RCL = 500Ohm, rezystor zasilający TL431 to 1,1kOhm. tranzystor BC847.

Zródło obciążam rezystorem 100R, i zamiast Iout = 5mA mam ok. 6,25mA. Dlaczego???

pozdrawiam

tr

Reply to
Yes

a myslisz ze TL431 to z powietrza bierze prad do zasilania ?:) zazwyczaj trzeba dodac ok 1mA, co zreszta napisane jest w DS

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Z powodu pierwszego prawa Kirchoffa.

Witam czy tego ze : powyżej kolan napięcie wzrasta a opór maleje ? :) Marek S

Reply to
Marek S

To kiepskie źródło prądowe - wzór pod rysunkiem jest przybliżony.

O wiele precyzyjniejsze jest źródło z rys. 23., tyle że "odbiornik" prądu nie może być połaczony z masą układu.

Roman

Reply to
Roman

Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:f9fag4$9cf$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Czym cięższy młot tym lżejsza śmierć. albo Ciało rzucone na łoże traci na oporze

a może znacie inne...

Reply to
Irokez

Ok, zrozumiałem bez zbędnych uszczypliwości.

dzięki pozdrawiam tr

Reply to
Yes

Roman pisze:

A co mógłbyś zaproponować jako current source ok. 5mA?

tr

Reply to
Yes

A masz spory zapas napięcia między Uwe a Uwy ?

To zrób 'current source' z układu LM317L. Opornik 1.25 V/5mA=250 Ohm jako wyznacznik prądu.

Roman

Reply to
Roman

Użytkownik "Yes" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f9gtep$vgq$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Dołóż mu opornik do szeregowego "wzorca" lub daj go większy o około 40%. Ustaw, by zamiast 6,5 dawał 5mA Ten problem występuje we wszystkich źródłach prądowych Po coś się wysilał na TL431 zamiast zwykłego tranzystora bipolarnego ? Liczysz na dużo większą stabilność termiczną ? Dobre źródła prądowe są skomplikowane, są do tego specjalne scalaki. Czasami używa się popularnych wzmacniaczy operacyjnych.

Reply to
lwh

Witam,

Dnia 10.08.07 (piątek), 'lwh' napisał(a):

Np. popularny LM334.

Reply to
Dykus

Roman pisze:

Zapas słaby a wręcz bardzo słaby jak sobie później bardziej poanalizowałem. Zmieniłem na LM334, obniżyłem prąd do 1mA i tak pozostanie. Zobaczymy jak wahania na skutek samonagrzewania. LM317 to z tego co pamiętam to od 5mA w górę więc byłbym wtedy na granicy zakresu a przy obniżeniu prądu do 1mA to już odpada. Pozostanę przy LM334.

pozdrawiam

tomek

Reply to
Yes

Użytkownik "Yes" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f9iibb$pfc$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

pisałem o miniaturowym LM317L - ma minimalny prąd na nóżce Adj. Różnica Uwe- Uwy ok. 2V

Roman

Reply to
Roman

Roman pisze:

ok, spojrzę. Nawet nie wiedziałem że są LM317 w wersji miniaturowej :). Poczytam, dzięki

tomek

Reply to
Yes