Szkło kwarcowe - kopiorama

Czy ktos wie gdzie moge dostać szkło kwarcowe do naświetlania płytek ? Ciągle rysująca się pleksa juz mnie denerwuje.

Pozdrawiam Kamil.

P.S W tme jest ale cena 200zl to chyba zadrogo, zreszta jak wszystko w tme

Reply to
Kmail

Hmmm... A nie myślałeś o dociskaniu podciśnieniowym i folii spożywczej?

Nie mogęoge tego znaleść w neci. Moza podeprzesz mnie jakimś linkiem.

Reply to
Kmail

Oj, o ile mnie skleroza nie zjadła, to w słynnej publikacji Marka Dzwonnika masz opis. Autora masz na grupie - tylko pytać ;-)

Użytkownik "Kmail" <kmail@wpl_bez_l.pl> napisał w wiadomości news:ciovpv$4lf$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

Dlatego, że papier ciągle jeszcze znajduje się w powszechnym użyciu ( EP06/2003 ). ;->

Ale nich Ci będzie:

Widok ogólny w stanie zassanym:

Sama ramka:
Ramka w stanie zassanym - detale:
Drewniana ramka + szkło to obudowa od jakiegoś topornego zegara ściennego. Choć nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ją zrobić z czegokolwiek innego co będzie akurat pod ręką.

Żółta rurka to cienka, grubościenna słomka PVC do napojów. Podziurkowana szpilką.

To brązowe to silikon sanitarny. Przez wyschnięciem wygładzony na mokro (woda z mydłem + własny palec). Uszczelnia połączenie szklą z drewnem a także tworzy gładką, przyczepną ("lepką") powierzchnię do której przykłada się folię.

Folia stretch - jak na obrazku. Ważne, żeby nie była perforowana (niektóre "żywnościowe" mają dziurki).

Pompa ssąca. Na zdjęciu agregat z 30-letniej Silesii w roli pompy podciśnieniowej. Może to również być inżektorowa pompka wodna czy cokolwiek innego o niewielkiej wydajności zdolnego do wytwarzania sensownego podciśnienia przez kilkanaście minut.

Reply to
Marek Dzwonnik

Dzięki serdecznie. Rozumiem ze pod folia spozywcza jest jkeszcze folia z nadrukiem jakos doklejona do plytki.

Chetnie cos takiego przetestuje, na zdjeciu widze chyba plytke z naniesionym drukiem, nigdy nie uzywalem zelazka wydawalo mi sie to zbytnio zegarmistrzowskie rozwiazanie, wole raczej polozyc plytke, folie z nadrukiem i pyknac swiatelko. To znacznie prostrze a dokladnosc b.duza.

Jeszcze raz dzieki, lecz jakby ktos mial gdzies szklo kwarcowe lub naswietlarke chetnie spojrzę.

Reply to
Kmail

Chyba mialem przewidzenie, to bezsensu by bylo :)

Reply to
Kmail

Prostsze? Nieee... Termotransfer jest zdecydowanie najprostszym rozwiązaniem. Drukujesz, smażysz i trawisz. A nie drukujesz, pokrywasz płytkę Positivem, suszysz, naświetlasz, wywołujesz i trawisz.

Żeś się uparł... Ramka podciśnieniowa to dwie godzinki roboty i masz problem z głowy na całe życie. A i folia spożywcza da mniejsze straty UV niż kawał szyby. Że o takim drobiazgu jak koszt nie wspomnę - nawet _prosty_ i bez pęcherzyków kawał zwykłego szkła to już wydatek.

No uzywanie positiva mam za soba, juz dawno rozgrzal mnie do czerwonosci. Uzywam plytek z juz naniesiona warstwa, wcale nie sa takie drogie a pozytek duuuzy.

Naswietlanie przez plexi b.mi sie podobalo gdyby nie kurz. A jakos sie nie przekonalem by docisk ta metoda zapewnial nie przesuwanie sie folii(z nadrukiem) - b.wazne przy plytkach dwustronnych i byl dokladny przy wiekszych plytkach np. A4 lub nawet A5. Chyba ze robiliscie to i sprawuje sie bezbolesnie. Ja poprostu nie jestem cierpliwy i wnerwia mnie dlubanina.

Reply to
Kmail

Użytkownik "Kmail" <kmail@wpl_bez_l.pl> napisał w wiadomości news:cip27f$32h$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

Folia "spożywcza" (smacznego ;) służy tylko jako docisk. Pod spodem masz oczywiście płytkę z Positivem + kliszę. Jeżeli nie musisz jakoś szczególnie centrować kliszy (-> pcb dwustronne) to wystarczy ją po prostu położyć na laminacie. Folia osiada równolegle do płytki raczej nie przesuwając się na boki i nie przemieszcza kliszy. Zasadniczą zaletą kopioramki próżniowej jest jednolity docisk kliszy na całej powierzchni, niezależnie od zwichrowania płytki. Płyta podłożowa nie musi być szklana. Akurat szkło ma tą zaletę, że jest gładkie, płaskie i umozliwia podświetlenie otworów centrujących.

Nie chcę rozpętywać kolejnej dyskusji o wyższości..., ale jeśli uważasz termotransfer za "zagarmistrzowski" a fotolitografię za proste "pyknąć światełko" to hmmm..... życzę powodzenia i osiągania "b.duzej dokładności". ;-))

Obiecuję sobie, że kiedyś jeszcze, dla sportu i własnej satysfakcji, pobawię się z Positivem. Liczę, na uzyskanie w warunkach _amatorskich_ *), powtarzalnych 2..3mils na laminacie 18um Cu. Ale to dopiero wyremontowaniu ciemni i przerobieniu wentylacji.

Reply to
Marek Dzwonnik

wyremontowaniu

Heh, kiedys mocowalem plytke do wentylatora, co mialo zapewnik ruch obrotowy plytki i zasysanie positiva, raczej ciezko bylo dobrac obroty tak by positiv rozlewal si epo plytce a na srodku nie ginal. Mam jeszcze dwie butelki tego poskudztwa na " strychu", zycze powodzenia.

Reply to
Kmail

Użytkownik "Kmail" <kmail@wpl_bez_l.pl> napisał w wiadomości news:cip5fh$1u9$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

Optymalna warstwa fotorezystu powinna miec zaledwie 6..8um - czyli cieniej niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Ale positivu nie używałem już od paru lat, więc nie chcę się w tej chwili wymądrzać. Na pewno dam znać grupie co wyszło z doświadczeń. Aczkolwiek nie ma sensu się do nich zabierać dopóki nie będę w stanie zagwarantować wystarczająco czystego otoczenia. Dlatego muszą najpierw poczekać na przystosowanie ciemni.

Reply to
Marek Dzwonnik

O, a co Ci sie tak w tej sprawie odmienilo? ;-)

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Użytkownik "Kmail" <kmail@wpl_bez_l.pl> napisał w wiadomości news:ciov3h$e0k$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Wciaz jednak nikt sie nie wypowiedzial skad ma szklo kwarcowe lub inne, czyzby nikt nie uzywal tego sposobu do przycisniecia folii do plytki ?

Reply to
Kmail

Odmieniło? Kiedyś napisałem tylko z przekory i z wyraźnym smilem, że fotochemia. Używałem fotochemii ze 20 lat temu ze skutkiem byle jakim, potem malowałem płytki rapidografem lakierem spirytusowym (takim do bombek - od A do Z - ciiiii ;->), potem długa przerwa i od czasu do czasu coś tam malowałem czym wpadło pod rękę, a teraz tylko termotransfer. A marudziłem, bo kolejnej drukarki nie miałem gdzie wcisnąć - teraz mam wokół siebie 4 drukarki i wszystkie - o zgrozo - sprawne. Trafiła mi się HP LJ na Allegro za 229 PLN to i kupiłem. Drożej kosztował nowy toner do niej ;-)

Poszukalem dla wlasnej ciekawosci

- TU NAPEWNO MAJA SZKLO KWARCOWE
po prostu zapytac sie o to jakie szklo obok kwarcowego jest UVC i UVB przepuszczalne, szukalbym rowniez w miejscach z akcesoriami do poligrafii i sitodruku.

Reply to
PAndy

Kmail <kmail@wpl_bez_l.pl> napisał(a):

Od szklarza. Niedrogo. Daj sobie luz z pierdołami typu szkło kwarcowe. Mam kopioramę poligraficzną. Ful wypas, jakby młodzi powiedzieli. Pełna automatyka. Pomiar światła a nie czasu i takie tam rózne udziwnienia. Lampa profesjonalna UV. I w tym jest zwykła szyba gruba na 6mm. Kiedyś robiłem na niej płytki z Positivem. Mnie wychodziło dobrze. Tobie też wyjdzie dobrze na zwykłej szybie. A jak Ci nie będzie wychodziło to przyczyny nie szukaj w szybie tylko gdzie indziej. Tomek

Reply to
tomek tarasiuk

Jak masz znajomą pielegniarke to bez problemu Ci zalatwi. Powszechnie uzywane w placowkach sluzby zdrowia w przypadku naswietlen. Z dobrym skutkiem mozna wykorzystac rowniez boroweglowe lub zwykle szklo tylko bardzo stare i niezbyt grube.

Reply to
z?odziej podatk?w

A może coś takiego?

Dariusz K. Ladziak