Sterowanie napieciem z Atmelka.

Witam! Chcialbym zrobic sterowanie kilkoma wentylatorkami 12V (napieciowo) z Atmelka ( odczyt temp. na DS1820). A ze nie jestem super biegly w temacie prosze o pomoc. Sterowanie PWM raczej odpada - bedzie wieksza ilosc wentylatorkow. Myslalem sterowac cyfrowo jakims przetwornikiem C/A. I tutaj mam 2 koncepcje:

  1. Przetwornik C/A - bezposrednie wyjscie napieciowe z przetwornika (jaki przetwornik?) - ale obawiam sie, ze nie wyrobi sie pradowo.
  2. Przetwornik C/A - sterowanie oporem (jaki przetwornik?) i opor wlaczony w obwod jakiegos LM-a - LM steruje napieciem (powinien sie wyrobic pradowo).
  3. Przetwornik/przetworniki PWM, ktore mozna sterowac cyfrowo z Atmelka.

Czy moja koncepcja jest sluszna? Jezeli mozna to poprosze o podanie nazw ww. przetwornikow. A moze robie cos naokolo i jest prostrze rozwiazanie - to poprosze o podpowiedz.

Serdeczenie pozdrawiam Michal

Reply to
Therminator [3m

Użytkownik Therminator [3m] napisał:

Czemu odpada ?! Właśnie PWM jest chyba to tego celu wręcz stworzone, a ilość wentylatorków... byle byłaby <= ilości wyjść PWM w danym procku. W ostateczności jeśli procek będzie tylko to robił, to możesz sobie natworzyć programowo tyle PWM-ów ile będziesz miał wolnych wyjść na procku. Do takiego sterowania wystarczy 8-mio bitowe PWM. Np na takim 40 nóżkowym ATmega32 możesz zrobić 32PWM-y (no watoby zostawić conieco nóżek na obsługę DS1820 :)

Pozdrawiam Grzegorz Kurczyk

Reply to
Grzegorz Kurczyk

W pececie jest niestety maly problem: jesli dasz duza czestotliwosc - sterownik w wentylatorku zwariuje. Jak srednia - moze dojsc do jakis zdudnien z obrotami. Wypadaloby dac rzedu 1Hz. Ale i tak beda klopoty z pomiarem obrotow przez komputer - trzeci kabelek dziala tylko przy podlaczonym zasilaniu.

Czyli dajemy dlawik i diode ... a to juz spora komplikacja ..

Hmmm.. coprawda późno już było, ale nie zauważyłem w poście autora wątku nic coby sugerowało, że są to wiatraki do PC-tów (no może poza napięciem zasilania 12V :-) )

Reply to
Grzegorz Kurczyk

On Behalf Of Plumpi

Jeżeli da filtr LC to na pewno zwariuje.

pzdr Artur

Reply to
ziel
Reply to