Rezystancja wewnętrzna beterii i schemat POMOCY!

Witam wszystkich grupowiczów! Czy wie może ktoś, a może ktoś zmierzył jaka jest wewnętrzna rezystancja akumulatora samochodowego o napięciu 12V, 60Ah i 560A? Jakim maksymalnym prądem mogę ładować ten akumulator???

I jeszcze jedno. Na schemacie mam transformator (na napięcie z sieci miejskiej) o symbolu TS 6/46. Czy może mi ktoś powiedzieć co oznaczają te symbole (czy są to liczby zwojów na rdzeniu?) a jak nie to jakie jest napięcie na wtórnym uzwojeniu tego transformatora???

A wszystko tyczy się ponoższego układu:

we | ____ T1_______ | | | |__R__| | | * | * | | | | | R | | | Rszukany | S__T2 | | | | D | | | | | *____|_______| | | B | |*___| _|_

T1 - tranzystor BD140 T2 - tanzystor BC548 B - akumulator 12V, 60Ah, 560A D - dioda 1N4007 R - rezystory 560ohm S - sterowanie z mikrokontorlera (5/0V) (1/0) we - wyjście za mostkiem prostującym (wejście do tego układu) zasilanym z sieci miejskiej poprzez transformator TS 6/46

  • - połączenie (brak gwiazdki - brak połączenia między liniami)

Czy może mi ktoś powiedzieć jakie panuje napięcie podczas ładowania tego akumulatora??? Czy jest to napięcie na wyjściu transformatora??? Z tego co wiem akumulator ten może być ładowany maksymalnym napięciem 14V. Czy ten układ to spełnia??? Jaki powinien być prąd ładowania i jaka powinna być wartość rezystancji Rszukany??? Dziękuję wszystkim za wszelką pomoc!!!!

Reply to
sebek

Sam dobrze nie wiem. Tak jest napisane na etykiecie akumulatora. Może Ty mi pomożesz??? (Nie jest to maksymalny prąd jaki może dać to źródło???

Reply to
sebek

Witam.

Zmierz napiecie na akumulatorze bez obciazenia, zanotuj wartosc, obciaz akumulator rezystorem np 2 Ohm (uwaga - musi miec duza moc), zmierz napiecie na akumulatorze, zanotuj. Mam nadzieje, ze prawo Ohma nie jest Ci obce - z niego wyliczysz rezystancje wewnetrzna akumulatora mniej wiecej.

Zaleca sie chyba 6A

Przypuszczam, ze masz dostep do internetu. Zadaj sobie trud wpisania typu trafo do wyszukiwarki np. google. Efekt gwarantowany sprawdzilem.

Sorka za ton post'a (post'u) - ale przypuszczam, ze jedyna rzecza, jaka zrobiles w kierunku rozwiazania swojego problemu, mylo napisanie tego maila. Nawet nie bardzo chcialo Ci sie myslec - czy mam racje? ;) teedd

Reply to
teedd

:-) hm... Masz rację. Nie przyszło mi do głowy, żeby wrzucić to w przeglądarkę. Ale mam nadzieję, że nie jesteś z tego powodu aż tak zły. Obiecuję, że następnym razem co do oznaczeń elementów będę szukał ich w necie, a jak nie znajdę, to mam nadzieję, że i Ty, jak będziesz wiedział, to mi pomożesz. Dzięki za podpowiedź odnośnie akumulatora!

Reply to
sebek

Oczywiscie - jesli tylko cos wiem konkretnego (jak mi sie zdaje :), to pisze. Powodzenia. teedd

Reply to
teedd

Użytkownik "sebek" <sir snipped-for-privacy@wp.WYTNIJ.TO.pl> napisał w wiadomości news:blv1v8$sb5$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Rw trudno jednoznacznie określic, an ogół nie jest ona stała. Co do drugiej części pytania - przy aku kwasowych zaleca sie prąd ładowania równy 10% pojemności (czyli rzecz jasna 6A a nie 6Ah! ;) ). Nie powinno się ładować tych aku większym prądem - jest to dla nich bardzo szkodliwe.

Tu juz ci odpowiedziao.

ASCII się kompletnie rozjechało :-(

Jeśli ten schemat przedstawia jakąś normalną ładowarkę, to jest to źródło prądowe a nie napięciowe. Akumulatory ładujemy nie napięciem a prądem o stałej wartości (j.w.) a napięcie na nim będzie się zmieniać w funkcji czasu ładowania. Rozładowany aku będzie miał jakieś 10-11V, naładowany - 14V. W trakcie ładowania napięcia te będą dodatkowo powiększone o spadek napięcia na Rw akumulatora

Jak już mówiłem, to nie jest max. napięcie jakim on ma być ładowany, ale max. napięcie jakie on może osiągnąć po naładowaniu.

Schemat jest na tyle nieczytelny, że trudno powiedzieć. Narysuj go jeszcze raz, ale wcześniej przestaw w czytniku czcionkę na nieproporcjonalną (np. na Couriera), albo wrzuć skan lub odręczny (odmyszkowy?)rysunek gdzieś na www.

Jarek P.

Jestes pewien ? Mowiac szczerze to nie przypominam sobie takich badan. Szkodliwe jest raczej przeladowywanie wiekszym pradem, a nawet i takim pradem.

P.S. Optima i Exide robia aku zwijane. 850A pradu przy -18 C z aku

50Ah robi wrazenie. Podobnie jak dopuszczalne ladowanie pradem 100A

Jarku! Mylisz pojecia. Tzw. "prad rozruchowy" to prad jaki mozesz pobrac z akumulatora przez krotki czas - nie powoduje zmian w elektrodach. NIestety przy takim pradzie wydzielanie ciepla w akumulatorze jest na tyle duze ze dluzsze jego utrzymywanie grozi zagotowaniem. Prad ladowania musi byc ograniczony do wartosci nie zagrazajacych przegrzaniem - tu 100A jest jeszcze realne pod warunkiem zapewnienia dobrego odprowadzania ciepla. Ale pradem 850A nie poladujesz - pufnie dosyc szybko...

A w ogole zwijkowce sa swietne - pomijajac prady wytrzymuja mechanicznie przeciazenia jakich nie wytrzyma czlowiek.

Reply to
Dariusz K. Ladziak

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Pewien nie jestem, powtarzam to za starymi dobrymi poradnikami typu "jak poprawnie ładować aku samochodowy" - tam zawsze trąbiono o tym, zeby nie ładowac zbyt dużym prądem, bo powoduje to niszczenie płyt. Ale nie będę się przy tym upierał jeśli to już nieaktualne i wraz z cotygodniowymi pomiarami gęstości elektrolitu oraz uzupełnianiem poziomu elektrolitu odeszło w niebyt :-)

Jarek P.