pytanie praktyczno - teoretyczne??

Mam dylemat gdyz gdzies w jakiejs ksiazce elektronicznej doczytalem sie ze jezeli w aplikacji (jakiegos urzadzenia ), jest napisane ze nalezy skorzystac w danym miejscu z kondensatora elektrolitycznego np:

4,7uF/16V to ma to by taki kondensator, niestety ostatnio w sklepach elektronicznych czesto oferuja za 16 V np 100V i tu moje pytanie czy stosowanie kondensatorow o wyzszym dopuszczalnym napieciu moze miec jakies znaczenie dla wykonywanego ukladu lub urzadzen peryferyjnych lub czegokolwiek i w jakich sytuacjach nie powinno sie tego stosowac??.

Pozdrawiam

Reply to
Kontra

wlasnie wlasnie, jak zamiast 100u/6V wstawisz 100u/100V to nie zdziw sie jak bedzie kiha

Reply to
son

U¿ytkownik "son" napisa³ w wiadomo¶ci news:bg96ol$r39$ snipped-for-privacy@julia.coi.pw.edu.pl...

jak

:-) nie widzê

Reply to
berdycz

Uzytkownik "Kontra" napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Wyzsze napiecie to wieksze gabaryty i wieksza cena. Dodatkowym mankamentem moze byc wieksza indukcyjnosc wewnetrzna.

Jednak elektrolity 1 uF zawsze produkowano na co najmniej 50V

4.7uF na
Reply to
berdycz

Uzytkownik "BLE_Maciek" napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

jak

nie pytaj.... ja wczoraj dowiedzialem sie, ze pojemnosc elektrolita zalezy od napiecia. ... tylko nie wiem, jaka to zaleznosc... wprost/odwrotnie proporcjonalna, liniowa? a moze da sie ja przyblizyc wielomianem :)

pzdr Piotrek.

e schrieb:

³ech, ³ech. Zmiany pojemno¶ci w funcji napiêcia to nic w porównaniu z z dryftem temperaturowym i starzeniem. Elektrolity maj± na ogó³ +100/-50% tolerancji. Kondensatory na wy¿sze napiêcie maj± wiêksz± indukcyjno¶æ i mniejsz± up³ywno¶æ, ale tam, gdzie siê je stosuje mo¿na toto o kant szynki rozbiæ. Tam, gdzie ta indukcyjno¶æ ma jakie¶ znaczenie nie daje siê elektrolitów lub dodaje kondensatory ceramiczne.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

no ale elektrolity sa nieliniowe, i jak wsadzisz wielkiego na miejsce malego, to po prostu zwiekszy sie ta jego nieliniowosc, ale to sa i tak w sumie pomijalne wartosci, chyba ze chodzi o super dokladnosc

Reply to
son

to wiemy... Tak mi siê nasunê³o jedno pytanko: jak to teraz jest z "formowaniem" elektrolitów? Tj. biorê nowiutki elektrolit i wk³adam go np. do generatora astabilnego zbudowanego na NE555 i kalibrujê czas. Jak bêd± siê zmieniaæ parametry kondensatora w czasie (np. rok, 2 lata...) a wiêc i parametry przebiegu?

pozdrawiam Piotrek.

U¿ytkownik "e" napisa³ w wiadomo¶ci news:bgaqk2$3oj$ snipped-for-privacy@SunSITE.icm.edu.pl...

Tylko ignorant u¿ywaj±cy elektrolit w generatorze oczekuje od niego dok³adno¶ci. Ten typ kondensatora bardzo zmienia pojemno¶æ z temperatur±, zatem do generatora +/-50% siê nadaje Jak kto¶ musi mieæ dok³adniej stosuje inne rozwi±zania.

Reply to
berdycz

U¿ytkownik "son" napisa³ w wiadomo¶ci news:bgaj2p$jb6$ snipped-for-privacy@julia.coi.pw.edu.pl...

O jakiej nieliniowo¶ci mówimy ??? O zmianie pojemno¶ci w funkcji napiêcia ???? Mo¿e jeszcze mi powiesz, ¿e elektrolit to dioda pojemno¶ciowa o du¿ej pojemno¶ci???? Panowie! bez jaj!:-) Elektrolit to najgorszy kondensator, ale ma³y i nale¿y liczyæ siê z jego wadami.

Reply to
berdycz

U¿ytkownik berdycz w wiadomo¶ci do grup dyskusyjnych napisa³:bg9kb3$937$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

skad taka informacja ? moge Cie zasypac kondziorkami 1u na 6,3V

potrzebne

wieksza

Reply to
z³odziej podatków

Fri, 1 Aug 2003 10:03:51 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "e" wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Ja dzisiaj odeslalem w niebyt elektrolita 47u/6,3V. Podaje wymiary (obudowa spuchla nieco w momencie wybuchu :-))) ): srednica: 6 mm dlugosc: 10 mm

Reply to
BLE_Maciek