przetwornica do lampki rowerowej :)

Witam, Wymyśliłem sobie niedawno że sam zbuduje lampke rowerową przednią . Ma ona byc zasilana z 2 baterii(1.5V) lub z 2 akumulatorków(1.2V). Źródłem światła mają być białe diody LED (3V) 3 lub 4 sztuki. Obódowe mam, włacznik mam, brakuje mi tylko przetwornicy która bedzie robiła z napięcia (2-3)V napięcie stałe 4V(prąd100mA) - do zasilenia LEDów.

Nie mam pomysłu na taką przetwornice :( - wiec prosze Was o pomoc . Fajnie jakby ta przetwornica była względnie jak najmniejsza (SMD) i miała małe straty . Poradźcie jak zbudować taką przetwornice ?

pzdr,

Reply to
Piotr Chmiel

4V? Chcesz LEDy łączyć równolegle? To jest zły pomysł.

Nie ma problemu z rozmiarami elementów aktywnych - największa i tak jest cewka/trafo.

Z tak niskiego napięcia zasilania - trudne wymaganie.

Poczytaj archiwum.

Dwóch LEDów ;-)

Do każdego leda rezystorek i wszystkie gałęzi równolegle. Nie widze w tym nic złego - np. w komórkach się tak robi :) Dlaczego to taki zły pomysł .

no chodzi mi o to aby straty nie przekraczały 50% mocy którą bede dostarczał do ledów (powiedzmy)

pzdr,

Reply to
Piotr Chmiel

W komórkach LEDy świecą krótko - i jest to 'uboczna' działalność komórki.

Bo w ten sposób wprowadzasz 25% strat.

Moja przetwornica z 1.5V -> 2 białe LEDy miała sprawnośc ok. 70%...

On Fri, 10 Sep 2004, it was written:

OK, znalazłem cos co by mnie interesowało - a mianowicie LM2621 :) Gdzie to można kupić ? (Lublin?)

pzdr,

Reply to
Piotr Chmiel

Zgadza się ale jak mi skoczy napięcie to chociaż ledy nie polecą. Hmmm to mam zrobić na wyjściu przetwornicy 3V i nie dawać rezysta ? Mam jeszcze pomysł co by wsadzić tam AVR i jakieś miganie ledami zrobić.(ale najpierw zasilanie musze zrobić)

No ale jest pewnie zależna od napięcia zasilania .

pzdr,

Reply to
Piotr Chmiel

Nie - połączyć diody w szereg i pilnować za pomocą jednego rezystora prądu płynącego przez nie. Przy okazji ten rezystor zabezpieczy diody w razie awarii przetwornicy.

A po co do tego AVR? Miganie można zrobić na byle NE555.

Łatwiej uzyskać większą sprawność przy wyższym napięciu.

1) kiedys w Mlodym Techniku i Elektronice Praktycznej, gdy jeszcze nie bylo dostepnych bialych diod zamieszczono ten sam projekt tylniej lampy rowerowej na LED-ach z przetwornica. Troche to duze bylo, ale dzialalo ladnie, autora Tomka Janiszewskiego znajdziesz na pl.rec.zeglarstwo, 2)
o czym chyba w czerwcu tutaj byla dyskusja
po polsku o tym samym:
3) strony producentow ukladow do przetwornic, w tym specjalizowanych do zasilania bialych diod LED:
Michal Baszynski .

Dnia 2004-09-10 13:13, Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

A więcej nie da rady na tym zasilić bez wyraźnego spadku jasności?

Reply to
badworm

Ja chce kilka programów migania zrobić - np. coś jak kupne tylne lampki :)

pzdr,

Reply to
Piotr Chmiel

Nie na tym rdzeniu - trzeba ciut większy. Mam mały zapas rdzeni proszkowych - poeksperymentuję na nich i dam znać.

Dnia 2004-09-10 17:51, Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

A E16/8/5 z materiału 3C90 nada się? :-)

Reply to
badworm

Kupić elementy, nawinąć na odpowiednim rdzeniu trafko, zlutować i działa ;-) A tak poważniej - bez względu na to, jak dobry schemat dorwiesz, odbijesz się o problem cewki lub trafa. I na tym utkniesz.

Nie bardzo.

Jasne - jest nawet za duży :-(

Dnia 2004-09-10 21:47, Użytkownik SP9LWH napisał:

Się wtrącę - w moim przypadku coś takiego robiłoby za dodatkową przednią lampę sygnalizującą, że coś się przemieszcza po drodze. IMHO białe LED-y mają spory zasięg i z daleka odróżniają się od zwykłych żarówek. Po ostatnim późnopopołudniowym-wieczornym wypadzie rowerowym nie mam ochoty drugi raz na przeżycia związane ze zjeżdżaniem ze stromej góry przez ciemny las z makrokeszową przednią lampką i (całe szczęście) latarką z jednym białym LED-em w ręce ;-)

Reply to
badworm