przetwornica - cewka czy dławik?

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dfp2fh$o57$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Dławików jest cała masa. Z pospolitych , "około elektrycznych" to dławik kablowy. Taki zacisk , co by się kabel z obudowy nie wyrwał:-) Dyskusja dławik czy cewka zapewne przerodzi się w bój identyczny jak opornik czy rezystor:-)

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:dfpgnv$8v2$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

To jest chyba prawidłowo dławica czy dławnica. P.G.

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał w wiadomości news:43204f10$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Niech będzie! Niech będzie przepust:-) Zboczyliśmy od tematu tak daleko jak Goldberg , Rappaport , tartak,.... dupelek , pies mordę lizal...:-)

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:dfq39n$m67$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Wtedy nie rozumiałem co to znaczy: Fridman ma _weksel_.... z _żyrem_.... i _windykator_ jest .... P.G.

Użytkownik Piotr Gałka napisał:

No więc dobrze, na ile to Z(f) podobne jest do charakterystyki cewki? Dla cewki moduł umpedancji jest proporcjonalny do częstości (w granicach częstotliwości użytkowych dla danego elementu), a jak jest z perełką? Nie wydaje Ci się, że wykresy są zdziebko inne?

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik J.F. napisał:

No toż napisałem, tylko dalej.

Wyniki Google nie są dla mnie zbiorem prawd objawionych. Nawet jeśli napisane po angielsku... ;)))

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik SP9LWH napisał:

To się nazywa dławica, nie dławik. "Dławik" mawiają magazynierzy w hurtowniach elektrycznych ;)

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik SP9LWH napisał:

Przepust to jeszcze coś innego ;)

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dfqicj$47o$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Jak na prawie każdego ferrytowego toroida nawiniesz 10 zwoi dostaniesz dławik (tu nie ma dyskusji). Jak będziesz stopniowo odwijał po jednym zwoju to charakterystyka dławika stopniowo (prawie płynnie) przejdzie w charakterystykę perełki. Trzeba by wyznaczyć granicę zmiany nazwy, bo takie ciut większe perełki z

2,3,4 zwojami też są stosowane.

Ja nie twierdzę, że to _jest_ dławik, tylko, że _dla_mnie_ to jest _raczej_ dławik niż tłumik. Przyzwyczajenie drugą naturą człowieka. Ze względu na to _raczej_ wydaje mi się, że nie ma się o co spierać. P.G.

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dfqisl$47o$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Naprawdę ? :-) Czym się różnią:?

?lang=pl&vat=0&dok=4351.htmhttp://www.helukabel.pl/abc.php?func=2&parent_id=2&page=2a&id=164http://www.lapppolska.pl/product_info.php?show=243&group=4023

Reply to
SP9LWH

Użytkownik SP9LWH napisał:

"Przepust metalowy, IP68 Prod. Bimed Metalowy, wodoszczelny przepust z wkładką plastikową do zaciskania kabli. Dobra ochrona przed wyrwaniem i duża powierzcnia zaciskowa. Zaopatrzony w uszczelkę z neoprenu typu O-ring."

IP68 to dławnica nawet gazoszczelna, nie tylko wodoszczelna. Jeden błąd ortograficzny: "powierzcnia". Gratuluję wzorca edukacyjnego ;)

Co ja zrobię, że dla Helukabel tłumaczył ktoś lingwistycznie niedouczony? :)

Przepust to takie coś, co montuje sie w otworze w celu przenicowania przewodu, ale bez zamocowania. Dławnice to specjalna kategoria. Jeśli powiesz "dławnica", nikt kto się zna nie ma wątpliwości o co chodzi. Jeśli powiesz "przepust", to może być zwykła plastikowa albo gumowa osłonka ostrej krawędzi, albo przegiętka, albo taka gumowa zaślepka w ktorej robi się nożem monterskim otwór dla kabla, albo jeszcze coś innego.

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dfrkgv$kkj$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Ja to wszystko wiem. Ja wiem, że mnóstwo rzeczy ma różne nazwy. Także cewka i dławik:-) Ja się z tym godzę.

Nowomowa młodzieży powinna mnie doprowadzać do złości, szczególnie w wydaniu podtatusiałych panów. Różnorakie: nara, pozdro, pochwa, komp, cze wypowiadane przez ~40-latków. "dataszit", "dejtaszit" , "kompjuter" , "apgrejd", "tranzjak" ,....też niejednego polonistę doprowadza do "zachwytu":-)

Cewka kontra dławik , dławica, dławnica, przepust , rezistor, opornik to "pestka" w tym sporze. Ale niech się ludziska wyżyją lingwistycznie. I jeszcze zwrócą uwagę na błędy ortograficzne, gramatyczne, interpunkcyjne, lingwistyczne. Mają zajęcie, skoro się nudzą i nic lepszego ich nie angażuje :-)

Reply to
SP9LWH

Użytkownik Piotr Gałka napisał:

Ale podyskutowac warto. Nie jesteśmy w Szwecji:) Dla mnie perełka ferrytowa ma po prostu zero zwojów. Jeśli ma zwój, to juz nie jest prerełka tylko dławik (cewka). Dla dławika podaje się indukcyjność a dla perełki moduł impedancji, który nawiasem mówiąc jest mniej więcej stały w szerokim zakresie częstotliwości, zupełnie inaczej niż dla cewki. A nawiasem mówiąc, jak byś zakwalifikował ferrytową kostkę przyklejoną do laminatu tuż obok (albo wręcz nad nią) linii paskowej 50 omów?

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik SP9LWH napisał:

:) Fakt - nie powiem, żebym miał dzisiaj "melodię" do pracy. Idę sobie uzmażyć kiełbaskę na patelni a potem bedę oglądał z dzieckiem "Prosiaczka i przyjaciół". Słyszę w tle, że już 2-gi raz leci :)

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dfrll4$pis$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Dla mnie ma jeden, tak jak drut przeciągniety przez torroida to też jeden zwój (niektórym się wydaje, że pół).

Inaczej, ale czy na pewno zupełnie ? Cewka o bardzo niskiej dobroci będzie miała taki sam wykres jak perełka.

Pewnie bym napisał: "Producent, rdzeń ferrytowy: typ w/g producenta." omijając kwestię. P.G.

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dfrqv4$kfa$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Nie. Wystarczy, że prąd zatacza pełen krąg, nawet jeśli pokonuje w tym celu

1km po drucie i potem wraca ziemią. P.G.

Użytkownik Piotr Gałka napisał:

Czy zwój nie jest jeden dopiero wtedy, kiedy drut zatacza pełen krąg?

Reply to
A.Grodecki

Zatacza. Gdzies ten prad plynie w druga strone i to jest na zewnatrz perelki.

No chyba ze antena.

Użytkownik Piotr Gałka napisał:

Owszem, ale to wtedy nie jest zwój na ferrycie, tylko cewka ziemno-powietrzna :) Nie stosują się wzory szczególne używane dla cewek bo układ jest o stałych rozłożonych. Mamy do czynienia z linią długą niejednorodną. W żaden sposób nie da się powiedzieć, że jest to 1 zwój na rdzeniu, który stanowi ferryt perełki i nie wyjdzie to z żadnych pomiarów (przy częstotliwościach użytkowych dla perełki), więc? ;)

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:dfrsgt$r9g$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Nie zgodzę się. Nie obchodzi nas w jaki sposób prąd wróci, ważne, że wróci. Według Ciebie producenci sond do pomiaru prądu takich jak w tym doświadczeniu (ewidentnie w zakresie częstotliwości użytkowych dla perełki):

nie mogą podawać żadnych, w miarę dokładnych parametrów sondy (Uwy=f(I)), bo skoro nie można traktować przeciągniętego drutu jako 1 zwój to nie da się policzyć przełożenia transformatora.

Prąd, który faktycznie popłynie drutem zależy od tego gdzie on leci i jak jest ułożony, ale sonda pokaże faktyczny prąd i to przy założeniu, że przeciągnięty przez nią drut to 1 zwój.

W czerwcu napisałem do autora tej strony sugerując wykonanie pewnych pomiarów i zrobienie z tego kolejnego TidBita (bo ja nie mam możliwości pomiarowych). Odpowiedział : "I like your idea of an article on ferrite cores and may write one, thanks for the suggestion. Doug" No i teraz zrobił pomiary i napisał, choć mi chodziło o trochę co innego. P.G.