Problem z programowaniem ATmega88V

Witam,

Mam problem z zaprogramowaniem procesorów AVR ATmega88V. Pisałem do działu technicznego firmy Atmel, ale że mój programator nie jest oficjalnym produktem tej firmy dostałem tylko informację, że mogę poszukać pomocy na różnych forach. Dostałem linki, czytam, czytam i na razie nic.

Może ktoś się z tym zetknął i ma jakiś pomysł.

A teraz opis problemu. Jest płytka z procesorem AVR ATmega88V 10AU z zewnętrznym kwarcem 10MHz. Układy datowane na rok 2010 programują się bez problemów, natomiast układy datowane na rok 2012 już nie.

Mój programator to: Olimex AVR-ISP500-TINY, zgodny z Atmel STK500

jest nowy, nabyty kilka dni temu, najnowsze sterowniki. Dołączony do portu USB 2.0, widziany jako wirtualny port COM3. W jednym z dokumentów Atmela znalazłem notkę, że port nie może być wyższy niż COM4

Użyte oprogramowanie to:

  1. Atmel Studio 5
  2. Atmel Studio 6.2
  3. AVR dude 5.8

Jeżeli to coś wniesie, podaję komunikaty o błędach

AVR dude

-------- avrdude.exe: stk500v2_command(): unknown status 0x80 avrdude.exe: stk500v2_command(): unknown status 0xc9 avrdude.exe: stk500v2_program_enable(): cannot get connection status avrdude.exe: initialization failed, rc=-1

Atmel Studio 5/6.2

------------------

11:25:35: [ERROR] Failed to enter programming mode. ispEnterProgMode: Error status received: Got 0x80, expected 0x00, ModuleName: TCF (TCF command: Device:startSession failed.)

Procesory są co prawda datowane końcówkę roku 2012 (47 tydzień), ale są nowe, nabyte w firmie TME, więc jest to pewne źródło.

Miałem podejrzenia,że może coś z portem USB, kablem, programatorem, ale stare się programują.

Na chwilę obecną jest to partia ok. 10 urządzeń, więc nie jest to kwestia jakiegoś błędu w montażu.

Pozdrawiam, Mariusz Kręcichwast

Reply to
Mariusz Kręcichwast

Spróbuj zmniejszyć prędkość programowania - dla testu znacznie. Czy do pinów ISP (i reset) coś jest jeszcze podpięte?

Oglądałeś sygnały na oscyloskopie?

Reply to
Adam Wysocki

Użytkownik "Mariusz Kręcichwast" snipped-for-privacy@ceti.pl napisał w wiadomości news:533e7cb8$0$2245$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Mieliśmy kiedyś problem z EEPROMami szeregowymi programowanymi w przystawce do DSM-51. Starsze się programowały, nowsze nie. Główną przyczyną było to, że są nowsze. Nowsza technologia to wszystko w środku mniejsze to wszystkie pojemności mniejsze to stromsze zbocza na wyjściach i szybsza reakcja wejść na szpilki. Występowały przesłuchy w kabelku między wystawianym przez EEPROM sygnałem, a linią clock i szpile łapał jako dodatkowe clocki. Doraźnie wystarczyło skrócenie kabelka łączącego przystawkę z 20cm do 10cm. Potem wstawiliśmy filtry w przystawce. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Na razie jeszcze nie, wszystkie oscyloskopy firmowe są w terenie, ale postaram się sprawdzić w przyszłym tygodniu.

MK

Reply to
Mariusz Kręcichwast

W dniu 04-04-2014 12:45, Piotr Gałka pisze:

Postaram się wykonać testy z oscyloskopem. Programator ma tasiemkę długości 20cm, zrobię krótszą i sprawdzę. Sama płytka jest niewielka, chociaż od złącza ISP do procesora jest ok. 2,5cm - może to jest powód. Wolne obszary na płytce są oblane masą. Same procesory opisane są identycznie, różnią się tylko data produkcji. Poszukam jeszcze czegoś po sieci.

Na razie zaczynam weekend.

MK

Reply to
Mariusz Kręcichwast

W dniu 04-04-2014 11:34, Mariusz Kręcichwast pisze:

Kilka dni temu pisałem tutaj o problemie z programowaniem procesorów Atmel ATmega88V z nowej partii, podobny problem pojawił się też z nowymi procesorami ATmega16A. Po badaniach okazało się, że poziomy napięć w układzie generacji zegara są ok. 2..3 krotnie zaniżone w stosunku do sprawnych modułów. Po podmianie na starszą wersję procesora płytka działa prawidłowo - jest to jedyna zmiana, więc cała reszta płytki jest sprawna. Układ generacji zegara jest klasyczny - rezonator kwarcowy (10MHz w jednym i 11.0592 MHz w drugim urządzeniu) oraz dwa kondensatory ceramiczne 22pF do masy. Rezonator kwarcowy produkcji YIC w obudowie HC49/U (niski profil, montaż THT), kondensatory ceramiczne SMD 0603, dielektryk C0G.

Dziwne jest to, że starsze procesorów wersje działają, może zaszły jakieś zmiany w wewnętrznej strukturze, przy zachowaniu zgodności binarnej. Napisałem do Atmel-a, może coś odpiszą. Takich niedziałających urządzeń mam już sporo, więc nie jest to kwestia jednostkowych układów. Możliwe, że trafiły się jakieś wadliwe partie układów, ale to raczej nieprawdopodobne.

Miał ktoś takie doświadczenia, mnie się powoli kończą pomysły?

Pozdrawiam, Mariusz Kręcichwast

Reply to
Mariusz Kręcichwast

W dniu 09.04.2014 12:22, Mariusz Kręcichwast pisze:

A masz możliwość odczytu fusebitów CKSEL3..0 z tych problematycznych kontrolerów? Może to kwestia wyboru pomiędzy "Low power crystal oscillator" i "Full swing crystal oscillator"?

Reply to
Zbych

Upewnij się, że linia RESET'u podczas programowania nie jest "zakłócona".

Reply to
bobofrut