Preamp lampowy i uklad czasowy

Witam. Zabieram sie do budowy wzmacniacza gitarowego, opartego na przedwzmacniaczu na ECC 83 (koncowka mocy na TDA 7294). By uniknac jakichs dziwnych efektow dzwiekowych w glosnikach w chwili gdy lampa jest jeszcze zimna, postanowilem dac uklad czasowy, ktory by wylaczal.... no wlasnie! Co?

-napiecie anodowe

-wiciszalby TDA 7294 za pomoca jego wewnetrznych ukladow "mute" i "st-by"

-odcinal glosnik juz za koncowka mocy?

-a moze wszystko razem :) I stad moje pytanie - ktory z wariantow zastosowac? Od razu mowie ze pszeszukalem archiwum, nic nie znalazlem, a na google to nie mam pojecia czego szukac. I z tego wynika drugie pytanie: na czym to zrobic? NE555, jako uklad bistabilny, i przekaznik (tranzystor?)? Czy moze cos innego? Bede wdzieczny za odpowiedz.

Reply to
MarQs

TDA7294 na końcówkę dla gitary nadaje się raczej słabo... Musiałbyś mu przede wszystkim ograniczyć moc ciągłą do poziomu jakiś 60-70W dobierając odpowiednio napięcie zasilania. Jeśli będziesz próbował z niego wycisnąć więcej - może się wyłączać...

Do MarQs'a: Wiem, dlaczego lampowe wzmacniacze do gitary są lepsze od prostych tranzystorowych. Rozumiem konstrukcję - tranzystorowy (lub na scalakach) przedwzmacniacz plus lampowa końcówka. Znam rozwiazanie - półprzewodnikowy przedwzmacniacz i końcówka z mosfetami i układem "soft clipping" Zupełnie za to nie rozumiem, jakie mogą być zalety takiej hybrydy - lampy na wejściu a w końcówce scalak od (może nie dosłownie) radia samochodowego. Pozdrawiam, Wmak

Reply to
Wmak

Wbrew pozorom ma to trochę sensu - ale pod jednym warunkiem - sygnał musi być uformowany i 'poobcinany' przed końcówką. Scalone końcówki mocy dość marnie sobie radzą przy przesterowaniu.

Lampowa końcówka miękko przesterowywuje (w push pullu symetrycznie) a tranzystorowa ostro tnie ,dając bardzo nieprzyjemny dźwięk. Co do formowania sygnału przed końcówką, to chyba w dzisiejszych czasach łatwiej to zrobić na tranzystorach i scalakach niż w napięciowym wzmacniaczu lampowym, który przesterowywuje się raczej niesymetrycznie. Chyba, że to ma być przeciwsobny wzmacniacz małej mocy a za nim tranzystorowa końcówa z takim zapasem, że nie będzie ciąć, zanim lampy się nasycą. Może to potrafi dać "lampowe brzmienie" Szkoda, że autor wątku nie odezwał się. Wmak

Reply to
Wmak

Czyżbym napisał coś, co kłóci się z Twoim twierdzeniem? ;-P

Kiedy własnie o to chodzi gitarzystom. Jeden z najbardziej niepoprawnych pod względem projektu wzmacniacz napięciowy jest do dzisiaj niedościgłym wzorem - chodzi o Marshalla.

Przedwzmacniacze lampowe pracujące na dużych rezystancjach w anodach dają właśnie takie ciekawe przestery.

Normalka :-(

Owszem - 7294 ma bardzo przyzwoite parametry - ale jako wzmacniacz HiFi a nie jako gitarowy.

Nie chcialbym byc niegrzeczny, jednak ja juz postanowilem. I prosze jedynie o odpowiedz na powyzsze pytanie.

Reply to
MarQs

  1. napięcie anodowe: lampy ci dłużej będą żyły
  2. mute też, będzie ciszej
  3. głośniki możesz też
2+3 możesz włączyć zasilanie końcówki jednocześnie z anodowym, a głośniki trochę później.

Aha, coś podobnego zrobiłem kiedyś do końcówki na lampach (lata 70te) do załączania napięcia anodowego. Jako element opóźniający była lampa EY8cośtam z przekaźnikiem w obwodzie anodowym. Funkcjonowało całkiem nieźle.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Takie rozwiazanie to i ja u siebie z powodzeniem stosuje... EZ80 plus przekaznik plus opornik ograniczajacy i jazda :)

Dnia 2004-10-03 11:14, Użytkownik MarQs napisał:

Zrobiłem tą końcówkę specjalnie go gitary i uważam że jest bardzo dobra, w porównaniu z piecykami za ~1000pln daje bardzo ładne brzmienie, gość któremu to zrobiłem używa POD'a i bezporednio z niego daje sygnał na koncówkę (2*TDA). Nie wiem tylko czy na jednym scalaku wyciągniesz odpowiednią moc, radzę zapodać od razu dwa, wiem że jak odkręciliśmy zmacniacz na max to było słychać lekkie drapanie koncówkiale było na prawdę baaardzo głośno. Pozdrawiam Kamil acha, ta koncówka to trochę jednak coś innego niż TDA2030..

Reply to
KKR

Z założenia powiem ze zły pomysł, lepiej na końcówce dać same mosfety, można je sterować napięciowo, a przez to i niezłą moc uzyskać, a i brzmienia nie zmieniają.

w tym układzie jakiś zalezny kombinacjon, dorzuć jeszcze głośniki

google trzeba zapytać w rodzimym języku "hybrid vaccum tube amplifier"

najlepiej ze 3 ne, włączas A, A steruje poprzez NE B, B steruje C

Andrzej

Reply to
GregZorbaEmmanuelYork