'Potencjometr cyfrowy' na tranzystorach.

Michał Augustyniak napisał(a):

Witam!

A nie lepsze byłoby rozwiązanie analogowe? Wystarczy jeden wzmacniacz, parę oporników, kondensatorów i jakaś prymitywna przetwornica do uzyskania napięcia ujemnego względem masy? Skalowanie układu na potencjometrach... czego więcej trzeba?

AW

Reply to
AW

Ok, moze byc 30, 20 mi pasowalo do 4 bitow i pokrycia zakresu, szeregiem zalozmy ze nie musisz sie przejmowac, nie musi byc nawet dokladnie, a i tak nie bardzo widze jak chcesz to zrobic.

56 ohm .. to jeden. A reszta ?

Ale to przy polaczeniu szeregowym. A jakie przy rownoleglym ?

O, wlaczysz wszystkie to owszem 30 ohm masz. Odlaczmy najwiekszy .. wychodzi 32 ohm. przylaczmy a odlaczmy 224 - wychodzi 35.

A sprawdzmy z drugiego konca. Mozesz osiagnac:

448 224 150 [448 | 224] 112

przyznasz ze troche slabe pokrycie jak na "co 30 ohm"

Dziękuję za zainteresowanie tematem.Wydaje mi się, że to połączenie równoległe to taki sobie pomysł.., ale ocenimyt to jak zobaczę co tam siedzi w tym zbiorniku. Jutro spróbuję się tam dobrać - ale wydaje mi się, że dochodzą trzy przewody - wynikałoby z tego, że wskaźnik paliwa to woltomierz?

Najbardziej odpowiadałaby mi opcja z PWM i jednym mosfetem - możnaby wtedy łatwo przystosować układ do innego auta - umieszczając rezystor o wartości 1/10 całego suwaka w baku.

Pozdrawiam M. Augustyniak

Reply to
Michał Augustyniak

Sluszny kierunek, ale co siedzi to mniej wiecej wiadomo, mozna tez zobaczyc na gieldzie, szrocie czy nawet allegro. Ciekawsze pytanie to na ile jest to liniowe.

A lampki rezerwy nie masz ? Pompy tam od razu nie ma ? Rozbierac baku nie ma sensu, dorwij sie tylko do kabli.

Dnia 10 Aug 2006 14:52:50 -0700, Michał Augustyniak tak nawijal:

Przeciez jakkolwiek w 4 pinach binarnie nie zakodujesz wiecej niz 16 kombinacji. BTW to kiedys za czasow 286 wyprodukowalem wlasnie na drabince R, 2R, 4R, 8R... przetwornik o calkiem fajnej precyzji. Tylko oporki musialem dobrac z serii 1% i jeszcze dokladac pojedyncze omy. Da sie.

O tym, ze bezposrednio nie pomierzysz tego miernikiem cyfrowym, bo on ma jakies probkowanie, ktorego czestotliwosc najpewniej bedzie interferowala z czestotliwoscia 'potencjometru'. Jak juz to analogowy.

Reply to
Franciszek Sosnowski
[...]

Odłącz tylko 56...

W instrukcji obsługi auta jest napisane, że dla pustego zbiornika jest 0-7 ohm, dla połowy ok 130 Ohm, dla pełnego 300Ohm. Tak więc dla uproszczenia można założyć, że jest liniowe - po uruchomieniu można pobawić się z kalibracją.

Faktycznie.. zapomniałem o pompie. Jutro rozbebeszę samochód.

Reply to
Michał Augustyniak

wyskoczy 64 ohm. I co dalej ? Odlaczymy 112 ?

Ten sposob przelacza rezystancje, ale daje duze zageszczenie stanow niskiej wartosci. Automatycznie gdzies beda stany rzadko rozmieszczone - i bedzie to kawalek o wysokich rezystancjach. Nie nadaje sie do symulowania liniowego potencjometru, gdzie zapewne zalezy nam na rownomiernym rozkladzie stanow.

na paliwomierz wystarczy. A czemu moglo zle wyjsc - patrz na inne moej posty - rownolegle i szeregowo to nie to samo :-)

Ech, covox. Gdzies mi sie poniewiera, oporniki "zwykle", ale kupione wiecej i wybrane dokladniejsze. 8 bitow dokladnie.

Dnia Sun, 13 Aug 2006 20:41:19 +0200, J.F. tak nawijal:

Jesli sie dobrze policzy, to _musi_ wyjsc rowny podzial co 30om.

To byl supercovox: mial brameczki spinane na cmosach do masy. Nie dopisalem, ale sama 'drabinka' to byl tylko jeden z elementow, bo calosciowo to byl sampler - jeszzcze pare opamp'ow, liczniki, przerzutniki i banglalo do fefnastu kHz. Ale o jakosci chalupniczej roboty moglo swiadczyc to, ze praktycznie nie szumialo: jak podlaczyc do napiecia stalego to dawalo zwykle jedna wartosc, czasami tylko oscylowalo po dwoch, ale w koncu doregulowalem, zwiekszylem histereze do polowy wartosci bitu i bylo stabilnie.

Reply to
Franciszek Sosnowski

To policz. IMHO - nie da sie :-P

Michał Augustyniak napisał(a):

Witam ponownie! Chciałbym dokończyć rozpoczętą jakiś czas temu sprawę adaptacji wskaźnika paliwa do wskazywania poziomu lpg w samochodzie. Jeśli ktoś nie ma poprzednich postów - oto link do dyskusji:

Udało mi się wreszcie znaleźć chwilę i dobrałem się do zbiornika paliwa. Wchodzą trzy przewody. Oczywiście wspólna masa, która jest w środku wtyku, z lewej jest plus (do zasilania pompki paliwa, a między masą a prawym wtykiem jest rezystancja z czujnika poziomu benzyny. Maksymalne wychylenie wskazówki jest przy rezystancji kilku Ohm, a zero wskazuje przy ok 25-300. Nie jest to niestety rozkład liniowy, ale dopasuję to sobie jak układ ruszy. Zdecydowałem się na regulację PWM za pomocą przekaźnika półprzewodnikowego - być może nie pozwoli na pełne wychylenie wskazówki (rezystancja styków to ok. 20 Ohm), ale to też jest do zrobienia za pomocą dodatkowego przekaźnika elektromagnetycznego.

Jeśli macie jakieś sugestie co do układu - to proszę o podzielenie się nimi. A może sterować to jednak tranzystorem? Dodam jeszcze, że na stykach - w które wpina się pływak-rezystor - panuje napięcie ok 6,5V. Pozdrawiam M. Augustyniak

Reply to
Michał Augustyniak