[POMOCY] Jak obniżyć napięcie w baterii?

Mam baterie pastylkowa srebrowa o napieciu 1.55 V i pojemnosci 170 mAh

jednakze potrzebuje najlepiej 1.3V co wstawic miedzy baterie o urzadzenie by uzyskac spadek o te 0.25V? jakas diode, rezystor, potencjometr?

prosze o pomoc i w miare lopatologiczne wytlumaczenie :)

Reply to
monoform

Diode germanową? Masz tam właśnie podobny spadek jak potrzebujesz.

Reply to
morghul

Najpierw łopatologicznie wytłumacz, do czego to i jaki będzie pobór prądu. Bo przy skrajnie niskich poborach nawet dioda Schottky może mieć za mały spadek. Rezystor czy potencjometr może być stosowany tylko i wyłacznie w przypadku, gdy pobór prądu jest ściśle określony i niezmienny.

swiatlomierz fotograficzny jest tam chyba dioda Cds najprawdopodobniej ma wbudowana stabilizacje ale dla dokladnosci zrobilbym swoja dioda germanowa, zenera, stabilizujaca chyba bedzie dobra? tylko jaka?

Reply to
monoform

Tue, 12 Apr 2005 00:09:14 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "monoform" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Auu. CdS to jest fotorezystor. A jak chcesz obnizyc 1,5V na 1,35V (hihi, trudno znalezc te batrie, nie ? ;-) ) to mozliwosci jest masa - dzielnik rezystancyjny, rezystor + zenerka itd. Mozna nawet zrobic miniaturowy stabilizator na uA732, tylko ze wszystkie te uklady nalezaloby wlaczyc za wylacznik swiatlomierza (bo inaczej bateria dlugo nie pociagnie). Mozna tez nie obnizac, tylko rozkrecic aparat i poszukac potencjometru do kalibracji swiatlomierza i uzywajac szarej karty albo innego aparatu wykalibrowac dla 1,5V.

Reply to
BLE_Maciek

Nic nie kombinuj - światłomierze pracują w układzie mostkowym i taka różnica napięcia nie robi na nich wrażenia.

niestety ZTCW nie wszystkie. A autor pytania moglby pogrzebac w archiwum pl.rec.foto, tam kiedys Staszek "Dizel" opisywal jak zrobic sprawdzony w boju adapterek ze starej baterii i diody Schottky'ego, umozliwiajacy uzywanie baterii srebrowych zamiast rteciowych.

Reply to
Michal Baszynski .

No to bym wyrzucił takie badziewie. Ja rozumiem - kupić dobry światłomierz niełatwo ale bez przesady z druciarstwem. Używanego Swierdłowska 4 da się jeszcze kupić a to po ćwierć wieku nadal trzyma parametry - też CdS ale w uczciwym mostku. Wadą jest LED zamiast wskazówki.

Tue, 12 Apr 2005 11:56:06 +0200 jednostka biologiczna o nazwie RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Tak, ale ze wzrostem napiecia rosnie czulosc mostka i np. tam gdzie normalnie bylo np. +1EV, jest teraz mniej. Poza tym skad wiesz czy ktorys nie pracuje w ukladzie mostka niezrownowazonego ? Wtedy zmiana napiecia pomoduje zafalszowanie wyniku pomiaru.

Reply to
BLE_Maciek

Tue, 12 Apr 2005 12:32:02 +0200 jednostka biologiczna o nazwie RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Ale moze jemu chodzilo o swiatlomierz w aparacie, nie zewnetrzny ? A starej dobrej lustrzanki trudno sie pozbywac z powodu glupiego swiatlomierza ktory mozna przerobic/wyregulowac.

Reply to
BLE_Maciek

Zależność pomiędzy napięciem baterii a rezultatami uzyskiwanymi na zdjęciach naprawdę nie jest tak ostra. To nie jest zmiana napięcia o rząd wielkości tylko o niecałe 20% - nawet zakładając liniowość zależności - grubo poniżej 1 EV.

Niewielkie na szczęście.

Znasz niemostkową konstrukcję bateryjnego światłomierza w TTLkach? (chodzi o rodzaj pomiaru a nie 74xx ;-D). Ja nie spotkałem. Nawet przy takiej konstrukcji wolałbym błąd wynikający z wyższego napięcia baterii od nieznanego błędu wynikającego z przeróbek. Ale ja chyba nietypowy jestem i truskawki cukrem...

Minolta SRT:

- na samym dole.

Opis rekalibracji Minolty SRT pod ogniwa srebrowe:

I na koniec straszliwie naukowy opis najprostszego i najlepszego rozwiazania - wstawienia diody Schottky'ego ;))):

Zapomniales o smietance ;).

Reply to
Lukasz Spychalski

Minolta taki badzie wypuściła? Jestem w szoku... Toż ten 'pomiar' jest na poziomie niewiele wyższym niż selenowy światłomierz w moim starym Fedzie... Też zabawa w kółko i krz^H^H^H strzałkę. Pisanie w kontekście takiego rozwiązania o dokładnościach znacznie poniżej 1EV to po prostu żart.

Czytaj: zepsuj aparat samodzielnie ;->

Tak 'naprawiając' FEDa rozkalibrowałem pryzmat dalmierza :'( Też chciałem go lepiej skalibrować.

O diodzie Schottky pisałem 20 minut po zadaniu pytania przez autora wątku...

Czyli jednak jestem nietypowy, bo czasem wolę bez ;-)

Tue, 12 Apr 2005 13:04:59 +0200 jednostka biologiczna o nazwie RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Moze w jakims ap. jest ?

Ja tam swojego Zenita TTL eksploatuje z ogniwami PXE625 srebrowymi

1,5V (AFAIR rteciowe mialy oznaczenie PXE625G) i nie mam bledow naswietlania.

Taaaa ????? ;-))

Reply to
BLE_Maciek

Tue, 12 Apr 2005 13:02:21 +0200 jednostka biologiczna o nazwie RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Negatywy sa tolerancyjne na nieprawidlowe naswietlanie, gorzej moze byc przy slajdach. Zreszta przymierzam sie wlasnie do prob wywolywania odwracalnego filmow cz/b wiec zobacze jak to wychodzi.

Reply to
BLE_Maciek

Czy ja wiem? I tak wszystko zalezy od celnego oka fotografa ;).

:) Mialem Ci ja kiedys cudo techniki pt. Sokol awtomat. Tam pomiar wygladal tak, ze w pierwszej fazie naciskania spustu nacieta w schodki krzywka blokowala wskazowke i pozycja krzywki poprzez 10^3 koleczek upchnietych w obudowie obiektywu okreslala przyslone zmieniajac nawet czas ustawiany wstepnie pierscieniem, jesli przyslony nie wystarczalo. W to wszystko wpadl malenki kawalek lusterka dalmierza... i to byl koniec aparatu. Nie dal sie zlozyc, a prob bylo wiele ;(.

Bo to jest jedyne rozsadne rozwiazanie.

A lubisz rzodkiewki z zielonymi ogonkami? ;-]

Reply to
Lukasz Spychalski

Jak się okazało - jest :-O

Mam to samo :-)

Wiesz - różni tu pisują - jeszcze ktoś by się zaczął dziwić, co TTLe robią w aparatach fotograficznych ;-)

Nie jest źle - i tak wszystko wzrok skoryguje ;-)

wogole to dzieki wszystkim i jeszcze udostepniam fajnego pdf'a ktorego jakas mila duszyczka podeslala :)

monoform