Płynne sterowanie żarówką 24V 250W

Witam

Chciałbym zrobić płynne sterowanie żarówką z rzutnika od momentu kiedy lekko świeci aż do mementu kiedy świeci pełną mocą (256 bitów rozdzielczości). Taka żarówka jest na 24V i ma nawet do 250W sterować tym chciałbym z uC. I bardzo ważne żarówka nie może migać :( także raczej wszelkie sterowanie na tyrystorach etc. odpada (bo przy słabym oświetleniu by chyba migotało). Myślałem aby przed trafem dać jakiś potencjometr cyfrowy ale wole się najpierw spytać czy coś takiego ma sens. No i jakie parametry musiałby mieć ten potencjometr aby to wytrzymać ? A może jeszcze jakieś inne pomysły ?

Reply to
Kurciok

chcesz regulowac napiecie TYLKO potencjometrem ??

Reply to
Zdzislaw

Użytkownik "Zdzislaw" snipped-for-privacy@usunnnnwp.pl napisał w wiadomości news:d388dd$2fr$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Trzeba uświadomić kolegę, że potrzebuje przetwornicy Step-Down z potwornie wielkim dławikiem z jakimś MC34063. a resztę sobie sam wymyśli mam nadzieję :-)

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Użytkownik "Ukaniu" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:d38au3$9me$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Hmm, a może by tak wcale bez dławika, zresztą przesadziłem z tym potwornie :-)

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Nie rób sobie jaj, proszę. MC34063 ma wiele wad, w tym co najmniej jedną dokuczliwą - współczynnik wypełnienia max. 85%. Co oznacza również, że że step down więcej niż 85% napięcia wejściowego nie wyciśniesz.

Kurciok napisał(a):

Ee, na pewno miało być 256_bitów_? Zakładam, że chodziło Ci o 256 stopni jasności - pytanie czy będziesz w stanie tyle zaobserwować.

Reply to
badworm

Właśnie kumplowi naprawiam system podawania drutu w spawarce. Jest tam regulacja silnika 24V od 0 do 24V. Elementem wykonawczym jest IRF640. Wiem, że za małą moc ma do tej żarówki, ale może są mocniejsze.

Reply to
seba

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Witam, OK, jakoś mi to umknęło w specyfikacji, Znaczy się trzeba 555 :-)

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Nie - starczy w zupełności UC3843/5 i nMOSFET. Dławika w tym wypadku rzeczywiście nie potrzeba, choć można go zastosować jeśli pomiędzy regulatoram a żarówka będą dłuższe przewody. Natomiast kłopotliwe będzie sprzężenie zwrotne - trzeba przesuwać poziom.

To ma być rzutnik do sladjów? A przypadkiem nie będzie tak, że będzie się zmieniała temeratura barwowa światła a co za tym idzie kolory będą przekłamana?

Reply to
Filip Ozimek

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Pytanie jak precyzyjne ma być to napięcie, jeśli mało to może wystarczy jednak zwykły najprostszy generatorek PWM bez jakichkolwiek sprzężeń.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

A wcale nie musi być precyzyjne a na pewno nie tyle poziomów co chce. Twoje rozwiązanie jest optymalne. Sam zapewne zauważyłeś że jak ktos pisze że chce mierzyć temperaturę w piwnicy to do 0,1 stopnia. Odległość do ściany do mikrometra. Ja rozumiem że można nie mieć wiedzy, ale wyobraźnie powinien mieć każdy kto chce cokolwiek zrobić. Bez wyobrażni nie da się kitów polutować. Smutne wg mnie jest to że zawsze trafi się grono mędrców chcących rozwikłać nierozwiązywalny albo beznadziejny problem, zamiast sprowadzić pytającego na ziemię. Tomek

Reply to
Tomek

Użytkownik "badworm" snipped-for-privacy@post.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@badworm.pl...

Ja nie ale to będzie analizowane przez program komputerowy na podstawie zrobionego zdjęcia :) także tak musze mieć 256 stopni jasności.

Reply to
Kurciok

Nie zabardzo rozumiem chodzi ci o to że jak żarówka będzie się nagrzewać to z biegiem czasu barwa którą emituje będzie się zmieniać ?

Reply to
Kurciok

Chyba lepiej wiem czy musi czy nie musi być precyzyjne :) tak jak napisałem musze mieć 256 odcieni światła białego. Coś jakby 256 oscieni szarości. A to że mówisz że tego nie da się zrobić jest według mnie przesadą (w końcu 256 odcieni to chyba nie tak dużo ?). Jaką rozdzielczość moge uzyskać na UC3843/5 ?

Reply to
Kurciok

Jemu chodzi o to że jak zasilisz np 100 woltami to żarówka będzie świeciła na czerwono. a jak 230 to na biało. żeby barwa światła była taka sama przy różnej sile świecenia to trzeba to regulować przesłoną. Taka jak w aparacie fotograficznym. Tomek

Reply to
Tomek

To pewno też, ale chyba można to pominąc. Chodzi o to, że zarówka zasilana 24V będzie dawała inne WIDMO niż zasilana 12V. Oko będzie rejestrowało inną "barwę bieli". Jak podłączysz zarówke rowerową 6V pod

4,5V to będzie się paliła na pomarańczowo-czerwono, a nie będzie świeciła na biało, tylko że słabiej. Poza tym, zalezy co chcesz zrobić, bo z tego co piszesz chcesz coś mierzyć, a po Twoich postach widać, że nie przewidziałeś wielu rzeczy :) Generalnie, możesz stosować przysłonę (tak jak napisał Tomek), albo filtry ND, ale nie wiem czy to będzie tanie. Poza tym, trzeba też uzględnić charakterystykę widmową detektora/kamery, której będziesz używał, itp.
Reply to
Filip Ozimek

Jak wiesz lepiej to po co się pytasz :-) Ja jak coś wiem to sie nie pytam bo to nie ma sensu. Ale jeśli tylko wydaje Ci sie że wiesz to dobrze by było żebyś dokładnie opisał o co Ci chodzi. Co chcesz zrobić. Jeśli chcesz uzyskać tyle odcieni szarośći z żarówki to już Ci piszę że się nie da metodą obniżania napięcia. Piszę o warumkach amatorskich. Bo pewno KODAK sobie poradzi bo wykalibruje czujnik. Jak odsyłasz do jakiegoś układu to dobrze by było żebyś napisał gdzie szukać jego danych technicznych. Tak jest ładniej. Napisz co budujesz to może dostaniesz jakąś poradę. Tomek

Reply to
Tomek

Kurciok napisał(a) w wiadomości: ...

250W/24V to ok. 10A Żarówki na takie duże prądy mają b. dużą bezwładność cieplną - 25 czy 50Hz można chyba zaryzykować - nie powinno migać.
Reply to
Arek