Optotriak. Co robię źle?

Dzień dobry, podpowiedzcie proszę co robię źle. Taki kawałek schematu:

Arduino 220 MOC3020X pin8 ------ o--------| |--------[1 4]------o ------ ----[2 ] > lampa błyskowa | [ 6]------o | ----- --- -

I taki kawałek kodu:

#define flsashPin 8

int impuls = 5;

setup() {

pinMode(flashPin, OUTPUT); digitalWrite(flashPin, LOW);

}

loop()

Serial.print("flashPin status: "); Serial.println(digitalRead(flashPin));

digitalWrite(flashPin, HIGH);

Serial.print("flashPin status: "); Serial.println(digitalRead(flashPin));

delay(impuls);

digitalWrite(flashPin, LOW);

Serial.print("flashPin status: "); Serial.println(digitalRead(flashPin));

}

Serial.print() pokazuje kolejno - 0, 1, 0, czyli tak jak być powinno, ale flash się nie wyzwala. Sprawdzane na dwóch różnych lampach z napięciem na stopce ok 12V i ok 22V. Także wydłużenie czasu trwania impulsu (nawet do kilku sekund) nic nie zmienia - flash nie reaguje. Poza tym obie lampy działają prawidłowo.

P.S. Na wszelki wypadek, jakby się rozsypał ascii-artowy schemacik:

Arduino pin 8 połączony przez rezystor 220 omów do nóżki 1 układu MOC3020X. Nóżka 2 połączona do masy. Stopka lampy podłączona bezpośrednio do wyjść 4 i 6 układy MOC3020X.

P.S.2 Zastosowanie innych optotriaków, sugerowanych w innym wątku, nic nie zmienia - lampa się nie wyzwala.

Z góry dziękuję za sugestie.

Reply to
Michal M. Lechanski

Przyjrzyj się parametrowi "Input Current to Trigger" (30 mA).

Reply to
stary grzyb

W dniu 23.02.2019 o 11:47, Michal M. Lechanski pisze:

A jeśli zamiast lampy podłączysz LEDa z opornikiem i bateryjką?

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

użytkownik Michal M. Lechanski napisał:

Na Ct musi zgromadzić się wystarczający ładunek żeby dać prund na transformator, ot co.

No tak, ale przy wypełnieniu 50% raz Ct jest ładowany, a raz rozładowywany i niekoniecznie musi zgromadzić minimalny ładunek. Daj wypełnienie 1%. Tam na Ct musi być ze 200V.

Bardzo ryzykowne rozwiązanie, nigdzie takiego nie ma, co może oznaczać jedno, taki optortiak zbyt wolno rozładuje kondensator Ct, albo zwyczajnie padnie. W rozwiązaniach zwykłych masz Ct podłączony bezpośrednio do stopki lampy gdzie aparat zwykłymi blaszkami go zwiera z masa, w rozwiązaniach profesjonalnych masz optotriak który steruje tyrystorem:

napięciem na stopce ok 12V i ok 22V.

Napięcie jakie wskaże miernik zależy od wartości R1 na schemacie który wrzuciłem i od rezystancji wewnętrznej twojego miernika. Po ludzku - twój pomiar jest źle wykonany, tam jest 350-450V a nie 22V, przy 22V nie było by szans na wyzwolenie błysku.

Reply to
bytomir.torpeksowy

Podlacz do diody w optotriaku bateryjke ze stosownym opornikiem i zobacz czy odpali lampe.

Reply to
Zenek Kapelinder

sprawdź czy podanie napięcia na diodę optotriaka wyzwala lampę. sprawdź czy samo arduino z programem zamiast optotriaka potrafi zamrugać diodą

co by się stało gdyby tam był przekaźnik?

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 23.02.2019 o 12:37, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Ten schemat to tylko pokazuje zasadę działania, taki układ, z tym że uzupełniony prostownikiem, był w starych lampach zasilanych bezpośrednio z sieci. I w takich lampach rzeczywiście napięcie na stopce mogło sięgać nawet 400V. Od wielu lat (a mam do czynienia z różnymi lampami niemal 40 lat) takich rozwiązań się raczej nie stosuje - układ wyzwalania jest niskonapięciowy, zresztą z danych producentów aparatów wynika, że chyba żaden współczesny aparat nie może być używany ze starymi lampami z wysokim napięciem na stopce. cały rozumek by się takiej kamerze usmażył...

może ryzykowne, dlatego na wszelki wypadek zastosowałem optotriak - żeby oddzielić układ sterujący od wykonawczego.

Jak pisałem wyżej - już od dawna nie stosuje się takich rozwiązań.

Znaczy producenci aparatów i lamp błyskowych nie potrafią zmierzyć napięcia na stopce, kiedy podają wartość tego napięcia na poziomie kilku-kilkunastu voltów?

Reply to
Michal M. Lechanski

W dniu 23.02.2019 o 13:20, ToMasz pisze:

Wdaje mi się że mogłoby to działać. Choć nie jestem pewien czy przekaźnik za każdym razem zadziała z takim samym opóźnieniem - a właśnie opóźnienie wyzwolenia lampy jest tutaj krytyczne. Różnice tego opóźnienia na poziomie 10 milisekund mają już znaczenie.

Reply to
Michal M. Lechanski

W dniu 23.02.2019 o 15:33, Michal M. Lechanski pisze:

Pentax ma tyrystor i wytrzymuje stare lampy. Przez zapomnienie zamontowałem starego Unomata do K5II i wszystko działało.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 23.02.2019 o 15:39, Michal M. Lechanski pisze:

Stosowałem rozwiązanie z optortiakiem, działa to z praktycznie każdą lampą. Co więcej, działa połowa optotriaka, po odcięciu części z LEDem uzyskuje się fotocelę :-)

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

użytkownik Michal M. Lechanski napisał:

Cud, jeden miernik wskazuje 50V a drugi 190:)

Dlatego biorę poprawkę na userów:) Wszak user nie musi wiedzieć co to rezystancja wewnętrzna miernika:) Na szczęście ktoś tam wyjaśnił z czego wynika różnica.

Ale faktycznie, są lampy gdzie na stopce jest mniej niż 20V.

Z tym hot shoe różnie bywa.

Skoro masz 20V na stopce i optotriak, działać powinno, a jednak nie działa.

napięcia na stopce

Pewnie potrafią. Rzuć linkiem gdzie podają napięcie na stopce, zobaczymy co tam napisali.

Reply to
bytomir.torpeksowy

Jeśli loop() jest wywoływane jak nazwa wskazuje w pętli, to nie masz żadnego opóźnienia po ustawieniu flashPin na LOW. Dorzuć.

A jak odepniesz arduino i podłączysz 5 V bezpośrednio do rezystora, to lampa odpala?

Reply to
Queequeg

W dniu 23.02.2019 o 15:39, Michal M. Lechanski pisze:

spróbuj! moim zdaniem, nie zauważysz różnicy w braku precyzji przekaźnika. nie twierdzę że jej nie będzie, ale trafisz w czas otwarcia migawki. ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 23.02.2019 o 21:45, ToMasz pisze:

Jak nastawi sobie migawkę na 1/1000 to błysk będzie już dawno po jej zamknięciu.

Reply to
Jakub Rakus

A może połowa Arduino??

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 23.02.2019 o 23:08, Jakub Rakus pisze:

Lustrzanki nie synchronizują tak krótkich czasów, zwykle limitem jest

1/180 sekundy, rzadko krócej. Ale i tak trzeba trafić z dokładnością do milisekundy, kiedy cała matryca jest otwarta. Przekaźnikiem nie do zrobienia.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Dnia Sat, 23 Feb 2019 12:55:33 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

I zamiast Arduino podlacz bateryjke z opornikiem.

Moze miec - te serial.print nie zabieraja troche czasu ?

Ale faktycznie moze byc za malo.

W dniu 23.02.2019 o 10:47, Michal M. Lechanski pisze:

Dziękuję za wszystkie sugestie. Bateryjka faktycznie pomogła, choć nieco inaczej niż zakładano. Problem był w wypadniętej zworce łączącej pin 2 optotriaka z masą na płytce uniwersalnej. Nie zauważyłem tego od razu bo zworka powinna być po innym elementem, dopiero jak wylutowałem optotriaka żeby podłączyć do bateryjki zauważyłem jej brak.

Przepraszam za zamieszanie.

Reply to
Michal M. Lechanski