nadajnik i odbiornik ultradźwięków

Macie jakieś doświadczenia z nadajnikiem i odbiornikiem ultradźwięków? Mam pewien pomysł do wykorzystania tych urządzeń. Jednak zanim zainwestuję 40zł chciałbym dowiedzieć się w jakiej najmniejszej odległości mogę ustawić naprzeciw siebie nadajnik i odbiornik. Chodzi mi o najmniejszą odległość żeby zmierzyć czas od nadania do odbioru ultradźwięków. Czy jeżeli zastosuję kwarc powiedzmy 30MHz i uP to będę w stanie mierzyć czas gdy ustawie nadajnik i odbiornik naprzeciw siebie w odległości 7cm? Czy jest wogóle możliwe ustawienie w takiej odległości? Pozdrawiam, Grzegorz

Reply to
Grzegorz

Grzegorz napisał:

Nie ma najmniejszej odległości w przypadku zastosowania osobnego nadajnika i odbiornika. Ale co tu ma do rzeczy 30MHz? Te przetworniki pracują na dziesiątkach kHz.

Problem z pomiarem czasu jest w innym miejscu. Jest to kwestia precyzji pomiaru fazy.

Reply to
Wieslaw Bicz

Problem tylko w rozdzielczosci o ile na tym zalezy autorowi. Dla 40kHz i marnej predkosci z jaka rozchodzi sie dzwiek nie bedzie ona imponujaca.

Reply to
T.M.F.