MOSFETy na duży prąd >400A DC

Witam.

Czuję potrzebę zastąpienia układu czterech styczników prądu stałego układem elektronicznym. Napięcie nominalnie 13.8V DC, prąd nominalnie około 300A, w krótkotrwale dochodzi do 800A, cykl ciągłej pracy może być nawet 5 minut.

Macie jakieś propozycje jakie półprzewodniki zastosować i gdzie je zakupić? Cena jest na tyle istotna że komplet musiał by kosztować nie więcej niż około 500zł.

pozdrawiam

PKi

Reply to
Piotr [PKi

Użytkownik "Piotr [PKi]" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f171p7$kkl$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Stycznik rzadko komutowany jest o niebo lepszy od jakiegokolwiek półprzewodnika. Tylko duża częstość łączeń może być uzasadnieniem zmiany. Skoro już tak bardzo chcesz, to musisz sobie poskładać taki MOSFET z kilku sztuk Na 300A długotrwale obudowa SOT227 jest za mała, a w większych MOSFETów nie robią Zobacz:

Możesz się łudzić, że łapki TO220 wytrzymają takie prądy:-)

Reply to
lwh

lwh napisał(a):

A co zastosować na takie prądy innego?

Styczniki są albo małe i chińskie które na prawde nie wytrzymują tych prądów i są bardzo zawodne, sklejają styki, nie łączą, przegrzewają się i wytapiają, albo porządne przemysłowe które są na moje zastosowanie poprostu za duże. Są jeszcze dobre od helikopterów radzieckich styczniki, ale niestety tylko tyle na ten temat wiem, nie mam do nich dostępu, nawet nie wiem jak wyglądają....

W USA dostępne są takie moduły w sprzedaży, niestety cena zwala z nóg, ok. 600USD. Piszą że na mosfetach.

I co teraz?

Reply to
Piotr [PKi

Użytkownik "Piotr [PKi]" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f176fj$38j$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Komutator nie będzie mały. Nawet mikroskopijna struktura połprzewodnikowa będzie wymagać ogromnego układu gaszącego, obojetrnie czy kondensator, czy dioda lawinowa. Ty chcesz komutować dziesiątki kilowatów na małym napięciu.

Stycznik z wózka widłowego. Jest duży, drogi, trwały

Skoro tyle kosztują to zapewne są dobre, duże, niezawodne.

Możesz sobie spróbować wkręcić na płaskownik miedziany 20x3 i połączyć równolegle 4...10 sztuk tych IRL3713 (30V/200A). Ich nogi źródeł odgiąć i zlutować do podobnego płaskownika jak dreny. W środku , pomiędzy nimi odprowadzenie robocze. Jaki tam kabel ? 95mm2 ?. Powinny 5 minut wytrzymać

300A. Potem długo stygnąć. Za kilkadziesiąt złotych będziesz miał namiastkę komutatora Jako gasik użyj 5W diod Zenera 24V lub transili na 24V.
Reply to
lwh

Użytkownik "lwh" snipped-for-privacy@vp.pl napisał w wiadomości news:f178a6$mci$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Sugerowałbym dodatkowo zostawić równolegle istniejący przekaźnik mechaniczny. Załączać je razem, ale wyłączać ułamek sekundy wcześniej przekaźnik niż tranzystory. Mniej będzie parzyć, grzać się ten zestaw tranzystorów.

Reply to
lwh

Witam

Raczej nie trafiłeś.............stawiam na wyciągarkę w terenówce.........

Reply to
Roman

Użytkownik "Roman" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f17kj9$bcf$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

Z punktu widzenia łącznika to to samo: silnik :-) Za tym jednak idzie mnóstwo problemów przepięciowych:-(

Zobaczymy co autor wątku odpowie Jeśli to rzeczywiście silnik w dużym aucie, to miejsca w nim mnóstwo i normalny duży stycznik powinien być użyty, a nie jakieś półprzewodnikowe wynalazki, które się zepsują i zewrą w najmniej odpowiednim momencie i wgniotą luksusowego dżipa w wielkie drzewo :-)

Reply to
lwh

W dniu 2007-05-01 16:58, Roman pisze:

No, sterowana z PWM'a :P

Reply to
Ania_i_Grzes

No bo szukac to trzeba umieć......

nie 600USD a 545pln....i raczej za tyle nie dasz rady sam tego zrobić wliczając w to estetyczną obudowę, wiadro spalonych mosfetów i gwarancję......

pozdrawiam

Reply to
Roman

lwh napisał(a):

Chodzi oczywiście o wyciągarkę. Silnik prądu stałego. Niestety sterowanie jest nieco bardziej złożone, kierunek podłączenia uzwojenia stojana decyduje o kierunku obrotowym silnika.

Półprzewodnikowe to nie żadne wynalazki, w najwyższej opcji sterowanie jest właśnie półprzewodnikowo, niestety schematu nie mam.

Nie ma miejsca na duże styczniki, bo trzba cztery, albo dwa dwupolowe. Chyba że one wcale nie są takie duże? Macie jakieś linki, zdjęcia, dokumentacje? Pamiętajmy sterowanie 12V, nie 24!

Reply to
Piotr [PKi

Roman napisał(a):

Hmmm Ciekawe odkrycie. Tu jeszcze zdalne sterowanie jest w komplecie, pilot, kable. Podejrzanie niska cena wychodzi za same tranzystory. To co chińczycy wpakowali w tą obudowę za tranzystory?

Reply to
Piotr [PKi

A jakie to ma znaczenie jak jest na to gwarancja i fakturę jeszcze dają.....hje hje hje..... Spróbuj się spytać na forum4x4, może ktoś tego używa i jest zadowolony........albo próbował i stanowczo odradzi....

pozdrawiam Roman

Reply to
Roman

i nie mów mi, że wzbudzenie ma 400A.

Reply to
Marek Lewandowski

Użytkownik "Marek Lewandowski" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f183a8$ke4$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

silnik szeregowy

Reply to
lwh

jeśli tak, to mosfety to samobójstwo... stycznik od wózka widłowego i tyle.

Reply to
Marek Lewandowski

Pradu stalego. Pewnikiem komutatorowy, a 400A to bierze gdy Jeepem chcemy przestawic jedno drzewo z linka wyciagarki przywiazana do drugiego ;-) Z drugiej strony - 12V/400A => 30mR rezystancja uzwojen? Hmmm, troche malo.

Problemow z zalaczaniem bedzie troche tak czy inaczej.

Reply to
Jerry1111

była mowa o 800 peak, czyli 15 mOhm. Ciekawe, jak wygląda kabel, który do tego idzie :)

Reply to
Marek Lewandowski

Użytkownik "Piotr [PKi]" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f17ufe$dn$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Wynalazkiem nazwałem kilka przypadkowych tranzystorów na blaszce Pełnowartościowe musi mieć skomplikowane otoczenie, mnóstwo zabezpieczeń Silnik szeregowy zasilać z gównianego MOSFETa można, ale zanim dojdziesz do niezbędnych zabezpieczeń "majątek stracisz"

Kup gotowy skoro da się kupić i działa.

Dedykowany przekaźnik ma zacne śruby To elektroniczne na zdjęciu wygląda dziwnie małe. Te kabelki są chyba gorące po 5 minutach wyrywania drzewa z korzeniami Myślę, ze ów maksymalny prąd to on bierze bardzo krótko, tylko przy szarpnięciu. Jak się toczy, ślizga, bierze znacznie mniej.

Reply to
lwh

Roman napisał(a):

Zamówiłem na próbę.

Jak się da to zerknę do środka co tam jest :-) Z gwarancją to jest tak że ona faktycznie jest, ale to wszystko, nie było jeszcze przypadku żeby komuś ze znajomych uznali gwarancję na wyciągarkę lub jej część. Swoją od razu sam naprawiałem, jak się okazało szczotki minusowe były przynitowane nitami stalowymi, przez stalową podkładkę do obudowy aluminiowej (bądz podobnej), z drugiej strony plastik który się stopił i z stalową zardzewiałą podkładką stworzył izolator.

Reply to
Piotr [PKi

Kabel 50mm², długośc około metra. Do tylnej niestety będzie dłuższy.

Uzwojenie stojana łączone jest w szereg z szczotkami.

Pobór prądu w/g producenta podobnej wyciągarki tutaj:

415A przy pełnum obciążaniu. Ja zmierzyłem cęgami i wyszło podobnie przy próbie na warsztacie.

Po kilku minutach akumulator pusty (MAXXIMA 50Ah).

To co chińczycy zrobili, zamkneli w puszcze i nikt nie potrafi powiedzieć co tam za tranzystory siedzą?

Reply to
Piotr [PKi