miksowanie sygnałów audio

może Ktoś wie, na czym polega miksowanie sygnałów audio, połączenie wyjść z kilku źródeł do jednego głośnika... czy to jest zwykłe sumowanie kilku sygnałów np. na wzmacniaczu operacyjnym sumującym? tak się nad tym od jakiegoś czasu zastanawiam, bo na przykład jeśli w dwóch urządzeniach wygenerujemy podobne sinusoidy i je zsumujemy to dostaniemy jakieś dudnienia, a nie sumów dwóch sinusoid... jak to ugryźć?

Reply to
identifikator: 20040501

Am 16.01.2012 14:53, schrieb identifikator: 20040501:

tak, choć na ogół jest to sumowanie waźone.

Te dudnienia to właśnie suma dwóch sinusoid. Lepiej ich nie gryźć, bo się odgryzają.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Dudnienia będziesz miał, jak będziesz miał nieliniowości w układzie. Normalnie to są zwykłe sumatory (tylko musisz zrobić to tak, żeby jedno wejście nie wpływało na drugie). Obejrzyj sobie jakieś schematy mikserów

- temat jest od strony układowej dość trywialny.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

to mogę to zrobić na wzmacniaczku operacyjnym w układzie sumującym?

Reply to
identifikator: 20040501

a jeszcze co lepsze, zrobić zasilanie symetryczne i nie dawać elektrolitów na wejściu i wyjściu, czy dać kondziory i zasilanie niesymetrczne 0-15V?

Reply to
identifikator: 20040501

Wzmacniacz operacyjny jest układem liniowym (zbyt mało nieliniowym aby był mikserem - w normalnych warunkach pracy) i wykonasz zwykłą sumę. Musisz użyć układ nieliniowy - czyli charakterystykę nieliniową złącza np diody aby uzyskać mnożenie. W efekcie dostaniesz częstotliwość różnicową. Poczytaj o mieszaniu sygnałów - mixery, modulacja, demodulacja.

Reply to
Mario

to znaczy mi chodziło o sumowanie nie o miksowanie, sory

Reply to
identifikator: 20040501

Potocznie zdudnianie oznacza powstawanie częstotliwości różnicowej. Na przykład akustycznej na skutek mieszania dwóch sygnałów wcz. Przy sumowaniu, to jeśli masz dwie sinusoidy o takiej samej częstotliwości to sumując uzyskasz sinusoidę o tejże częstotliwości, a o amplitudzie i fazie wynikającej z wektorowego dodawania tych sygnałów. Jeśli częstotliwości są różne to sumując uzyskasz sygnał który nadal zawiera obie częstotliwości a nie częstotliwość różnicową.

Reply to
Mario

a możecie mi jeszcze powiedzieć gdzie można kupić gniazdka minijack stereo przykręcane do obudowy, przeszukałem allegro, tme i kilka innych sklepów nigdzie nie ma?

zauważyłem, że ostatnio coraz więcej elementów jest trudno dostępna, np. od paru miesięcy nie można kupić w tme wtyków EURO, to się porobiło...

Reply to
identifikator: 20040501

to znaczy o to mi chodzi, chodzi o zsumowanie nie mieszanie.

Reply to
identifikator: 20040501

Użytkownik "Mario" snipped-for-privacy@w.pl napisał w wiadomości news:jf1hi2$37i$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Częstotliwości różnicowej nie będzie, a zdudnienie będzie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W tym TME w którym ja robię zakupy jest w ilości 99 sztuk - 2 pozycja.

Mario

tak mi się też wydaje, tylko czy to zdudnienie to coś prawidłowego przy sumowaniu, jakoś mnie to nie przekonuje...

Reply to
identifikator: 20040501

po wpisaniu minijack nic nie znajduje. ;o)

Reply to
identifikator: 20040501

W dniu 2012-01-16 17:24, Piotr Gałka pisze:

Hmm, dla mnie zawsze zdudnienie oznaczało powstawanie częstotliwości różnicowej, ale nie będę się kłócił jeśli okaże się, że podręcznikowa definicja jest inna.

Reply to
Mario

Bo to jack 3,5 mm.

Reply to
Mario

dzięki, a możecie mi jeszcze powiedzieć jak nazywają się te kondensatory o dużych pojemnościach (uF) które nie mają polaryzacji? wyleciało mi z głowy... ;o)

Reply to
identifikator: 20040501

Am 16.01.2012 17:46, schrieb identifikator: 20040501:

Unipolarne.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Waldemar Krzok snipped-for-privacy@zedat.fu-berlin.de> napisał(a):

Chyba Ci się pozajączkowało.... bipolarne! Takim jest wszystko jedno, gdzie "+" a gdzie "-", mogą pracować bez polaryzacji - np. w zwrotnicach głośnikowych.

Reply to
Wmak

A może DC SERVO?

Michał