matryca LCD - dlugi czas odpowiedzi

Witam po dluzszej przerwie spowodowanej niedoborem czasu i/lub dostepu do sieci. I od razu z pytaniem. Otoz wpadl mi w rece uszkodzony monitor LCD 17" Samsunga. Uszkodzona byla plytka sterownika monitora (odlutowana kosc kontolera. Teraz wiem dlaczego niektorzy nazywaja te firma szajsung), ale to dalo sie latwo zdiagnozowac i naprawic. Pozostal drugi problem: kolory na monitorze sa mocno wyblakle, wygladaja poprawnie jesli patrzy sie pod bardzo ostrym katem z dolu. Do tego wyswietlacz ma bardzo duza bezwladnosc. Przez jakies 5 sekund po zmianie tresci obrazu widac jeszze wyrazne cienie. Mam inny monitor z tym samym modelem matrycy wiec moglem sie upewnic ze problem jest z sama plytka sterownika tejze. Porownywalem napiecia w roznych punktach ukladu na obydwu plytkach i poza jednym, wszystkie wygladaja identycznie. To napiecie, ktore sie rozni, w sprawnym wynosi -6.9V, w uszkodzonym -7.1V. Roznica niewielka, ale moze to ono jest powodem klopotow? (podkowka nie daje sie regulowac). Wywalil bym zloma juz dawno w diably, gdyby nie to, ze metoda Macajewa (czyli dociskajac plytke w roznych miescach) udalo mi sie na krotki czas "naprawic" uszkodzenie. Niestety, po niecaly dniu dzialania, wszystko wrocilo do stanu pierwotnego, czemu towarzyszylo przejscie obrazu przez biel.

Objawy wyraznie wskazuja na jakis niekontakt/peknieta sciezke/zimny lut. Niestety na techologii cieklych krysztalow sie nie znam, wiec nie wiem nawet w ktorym miejscu szukac. Czy ktos moglby mi cos podpowiedziec? Czy taka drobna roznica w napieciu ujemnym (doprowadzonym do tasiemek laczacych sterownik z matryca) moze spowodowac opisane skutki?

Bede wdzieczny za wszelkie sugestie j.

PS: dziekuje za wszystkie odpowiedzi odnosnie termicznych zrodel napiecia. Niestety temat umarl zanim zdazyl sie rozwinac, a ja padlem pod nawalem innych obowiazkow.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

to wygląda trochę na brak zmiennego napięcia polaryzującego matryce (tzw sygnał M) - bez niego matryca moze się uszkodzić no i właśnie zostają takie smugi, cienie przez jakiś czas bez tego sygnału.

pozdr Krzychu

Reply to
Krzysiek Kubicki

To juz jest jakis slad. Czy w matrycach TFT taki sygnal tez jest uzywany? Jaka powinien miec czestotliwosc?

j.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

dobre pytanie :) napewno w pasywnych jest. Przejzalem pare datasheetow matryc

ale nie widzialem tego sygnalu. Nie wykluczone że generuje go elektronika juz na matrycy i nie trzeba go generować z zewnątrz.

Taką z jaką jest odświezany ekran

pzdr Krzychu

Reply to
Krzysiek Kubicki

Dzieki za linka. Zabookmarkowany :)

Jesli ten sygnal jest generowany, to raczej juz na plytce przy samej matrycy. Z zewnatrz na pewno nie jest dostarczany, bo wyswietlacz ma interfejs LVDS, a w opisie nic takiego nie znalazlem. Zreszta, plytka glownego sterownika jest na pewno sprawna, bo z innym egzemplazem tej matrycy dziala poprawnie. Dokumentacji do kosci na PCB matrycy niestety nie udalo mi sie znalezc. Postaram sie poszukac z oscyloskopem na polaczniach tasiemek z PCB.

pzdr. j.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

[...]

Obmierzylem co sie dalo oscyloskopem i na kosci na PCB na matrycy znalazlem dwa sygnaly o czestotliwosciach zblizonych do czestotliwosci ramki: Pierwszy, symetryczny prostokatny o czestotliwosci ramka/2 (czyli M), drugi, waziutke szpilki o czestotliwosci ramki. Tylko ten drugi sygnal jest doprowadzony do tasiemek laczacych PCB i matryce, do sterownikow wierszy. Pierwszy wyglada na to ze wisi w powietrzu (mierzylem na dzialajacej matrycy). W akcie desperacji postanowilem sprawdzic co bedzie sie dzialo po wyeliminowaniu kazdego z nich (przez zwarcie sasiednich pinow na kosci), i: zablokowanie "szpilek" powoduje "zamrozenie" obrazu. Wyglada na to ze jest to jakis wygnal zatrzaskujacy, zerujacy, badz inicjujacy rejestry. Wyeliminowanie pierwszego sygnalu (symetrycznego) nie mialo zadnego wplywu na wyglad i jakosc wyswietlanego obrazu. Czyli znow jestem w punkcie wyjscia. Jakies moze inne pomysly?

j.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

a potem

:) Ten sygnał powinien imho dochodzić do sterowników wierszy i kolumn, ten drugi to napewno sygnal nowej ramki.

pozdr Krzychu

Reply to
Krzysiek Kubicki

Tak to jast jak sie pisze o 4 nad ranem po kilku godzinach spedzonych przed oscyloskopem:)

Chodzilo mi oczywiscie o M wiszacy w powietrzu. Sygnal nowej ramki jest dolaczony tylko do tasiemki doprowadzajacej sygnaly do sterownikow wierszy. eMa nie znalazlem na zadnej z tasiemek. A szkoda, bo juz sie ucieszylem ze kawalek kynaru rozwiaze mi problem.

Mi wyglada troche na wpisywanie jedynki wedrujacej przez rejestry wierszy. btw. zauwazylem ciekawa rzecz: zablokowanie sygnalu szpilkowego w uszkodzonej matrycy powodowalo ze obraz "zamarzal" razem z "cieniami". Czyli wyglada ze nie sa one powodowane przez zbyt powolne zmiany stanu LC, a pamietane w tranzystorach sterujacych pikselami.

j.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

Jacek R. Radzikowski napisał(a):

Nie znam sie prawie wcale na LC ale z definicji active matrix tak wlasnie ma. Nie trzeba zadnego podtrzymywania ani odswierzania dla poszczegolnych pixli.

Z innej beczki: Na pocztku watku napisales ze masz inny sprawny monitor i zaweziles poszukiwania do plyty sterownika. Na moje oko (prymitywa) to bym wzial oba podlaczyl do jednego zrodla sygnalu i oscyloskopem sprawdzil obie plyty i szukal roznic miedzy nimi Jesli twoj oscyloskop ma dwa wejscia to bylo by to najprostsze i najszybsze rozwiazanie. Z gory przepraszam za podawanie tak prostego sposobu na ktory moze juz wpadles sam...

Reply to
lukasz sczygiel