Ładowanie pakietu 4 szt NiMN z 5V - jak?

Witam

U chińczyków kupiłem małemu robota BB-8 zdalnie sterowanego (taka kulka turlająca się z głową na magnesie). W komplecie do ładowania bateryjek, 4 sztuki NiMN rozmiar AAA, był kabelek USB. Coś w nim się świeciło podczas ładowania, ale czy była w nim elektronika? hmm... No i przepadł gdzieś kabelek.

Na pewno z 5V nie naładuję 4 ogniw połączonych w szereg. W samym robocie zero elektroniki kontrolującej ładowanie, po prostu od gniazdka idą przewody na plus i minus pakietu przez wyłącznik zasilania. Pełni on rolę przełączania plusa pakietu albo na gniazdo ładowania (Power OFF), albo do elektroniki (Power ON).

Chcę wrzucić coś małego do tej kulki aby wyeliminować rzeźbienie we wtyczce. Jest coś gotowego (znaczy scalak z aplikacją) co sprosta temu zadaniu? Ładowanie pakietu 4x NiMN z 5V?

Ostatecznie mogę wyrzeźbić extra zasilacz z jakimś kontrolerem gotowym albo prostą aplikacją która nie przeładuje bateryjek a w miarę w sensowym czasie naładuje je.

Reply to
Irokez

NiMN czy NiMH?

1.2V * 4 = 4.8V wiec jest lekki zapas do ładowania. Nie zdziwie się wcale jak ta ładowarka ma rezystor i tyle a może nawet nie.

Chińskie przetwornice step-up z 5V na cokolwiek a potem juz normalnie:

Sebastian Biały

Bardzo lekki, bo ładuje się je do około 1,4V Czyli 5,6V potrzebuję na USB.

A jest coś w stylu MAX713 ale impulsowe? Na tym MAX'ie trochę sporo ciepła musiał bym wytracić przy zasilaczu 12V i ładowaniu C/4.

Reply to
Irokez

W dniu 2017-05-21 o 22:39, Irokez pisze:

hmm.. zasilacz 6V, rezystor, jakaś schottky w szereg aby ograniczyć napięcie.. w sumie to tylko zabawka...

Reply to
Irokez

Standardowa ładowarka USB może dawać około 5.25V.

Nie wiem.

Reply to
Sebastian Biały

1.3V na ogniwo. Malo. Raczej nie naladuje do pelna, kto wie, czy w ogole naladuje.

W dniu 2017-05-21 o 21:23, Irokez pisze:

Chyba najprościej to przełożyć te AAA do zewnętrznej ładowarki.

Bardziej skomplikowanie. Jest chyba jakiś nieduży prąd pod którym można akumulatorki trzymać wieczyście. Wymaga przedefiniowania pojęcia sensowanego czasu. Poszukałbym wśród scalaków do prądowego zasilania DCDC LEDów.

Jak się robi szybkie i dobre ładowanie akumulatorków w pakiecie to nie mam pojęcia. Moje wątpliwości budzi kwestia nie całkiem równych pojemności. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ofu9fi$koh$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

14h

Byly tez gotowe ladowarki NiMH.

Sie kupuje eneloopy i maja rowne :-)

Nierowne pojemnosci nie wiem czy sa problemem, za to nierowne samorozladowanie moze byc.

W dniu 2017-05-22 o 11:26, J.F. pisze:

Przy szybkim ładowaniu kryterium końca ładowania to chyba spadek napięcia (z tym, że nie wiem jak to jest z różnymi technologiami - pytanie było o NiMN, a mi chodzą po głowie NiCd i NiMH). Jak są nierówne pojemności to chyba można przegapić ten spadek występujący na tym, które pierwsze się naładuje, a to chyba wtedy powinno się przejść na ewentualne doładowywanie prądem bezpiecznym. Przeładowywanie tego najsłabszego jeszcze bardziej go zabije. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ofucij$m0f$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2017-05-22 o 11:26, J.F. pisze:

przy NiMH jeszcze gorzej, bo spadku nie ma.

No owszem, jest ryzyko.

Ale czy nie wieksze, jak ladnie naladujemy ogniwa do pelna, a potem przy rozladowaniu przegapimy rozladowanie tego najslabszego ?

4*0.9 = 3.6V, ale 3.6V to tez 3*1.2+0 ..