Jak nawinac dlawik ?

Witam

Chialbym nawinac dlawik, aby zastosowac go do stroboskopu jako ogranicznik pradu. Przeprowadzalem probe z dlawikiem od swietlowki i wszystko dzialalo dobrze (nie wiem ile mial zwojow, a jego rezystancja wynosila ok. 110 Ohm) , tylko szkoda ze nie byl moj :/, dlatego wlasnie chce nawinac sam poniewaz posiadam sporo rdzeni i drutu nawojowego. Dlawik od swietlowki wygladal jak transformator na rdzeniu prostokatnym (jezeli tak sie ten rdzen nazywa, w kazdym razie nie byl to rdzen EI) i po kazdej stronie rdzenia bylo 1 uzwojenie. Z jednego uzwojenia wchodzil jeden przewod, a z drugiego drugi, jednak nie wiem jak byly polaczone ze soba te uzwojenia:

W jaki sposob (A czy B) nawinac na niego zwoje, oraz ile tych zwoi musi byc w kazdym z uzwojen (dlawik ma zastapic rezystor 500 Ohm) ? Czy moge do tego uzyc rdzenia nie zlozonego z pakietu blach, tylko jednolitego ? Najwiecej posiadam drutu nawojowego miedzianego

0.35mm i na tym rdzeniu moglbym nawinac maksymalnie okolo 3000 zwojow.

Pozdrawiam Keeller

Reply to
Keeller

dzieki za odp strasznie mnie to nurtowalo az w koncu wreszcie zdalem sobie sprawe ze przeciez moge uzyc zwyklego kondensatora, narazie podlaczylem 0.66 uF i bylo to troche za malo, ale planuje zastosowac ok. 5uF. Szkoda ze wczesniej o tym nie pomyslalem, troche sobie ponawijalem na darmo :)

pozdrawiam

Reply to
Keeller

jezeli to ma tylko ograniczac prad...

Reply to
Marcin Osiniak
[...]

Od 2 - 5 A/mm^2. Dla transformatorów i dławików na 50-60 Hz wygodnie jest przyjąć 2.55A/mm^2, bo wtedy wprost wyliczasz średnicę przewodu:

d=sqrt(I/2)

Dla drutu o średnicy 0.35 mm prąd wg. tej normy to 250 mA.