Isostaty

Witam. Zostałem szczęsliwym posiadaczem wieży Radmor 74xx. Mam zamiar przywrócić ja do idealnego stanu. PRzede wszystkim muszę wyczyscić isostaty. Jakim środkiem to zrobić, aby ich jeszcze bardziej nie zepsuć?

Reply to
niebieski
Włodzimierz Wojtiuk

Z rozebraniem nie ma problemu - robiłem to jakieś 20 lat temu wiele razy. Chcę to zrobić teraz jak najlepiej, żeby po złożeniu sprzętu nie trzeba było za chwilę znów zaglądać.

Reply to
niebieski

BTW jeśli o isostaty chodzi to zastanawia mnie jedna kwestia - w jaki najprostszy sposób rozwiązywano przełączanie zakresów przy pomocy takiego monstrualnego przełącznika? Przecież stare radia miały zwykle poza falami długimi, krótkimi i UKF również kilka podzakresów fal krótkich. Dla AM trzeba przełączać uzwojenia anteny ferrytowej oraz cewki oscylatora. Do tego dochodzi jeszcze przełączanie toru AM i FM. Stosowano jakieś odczepy na cewkach pozwalające dobierać wymaganą indukcyjność? A może łączono je szeregowo i niepotrzebną część zwierano do masy? A może isostaty robione z myślą o radiach były już tak projektowane, że dało się je zastosować w jakimś powszechnym układzie na kawałku laminatu wraz z filtrami 7x7 lub L-9 i tylko wyprowadzało się sygnały do obwodów wejściowych i heterodyny?

Reply to
Atlantis

Użytkownik Atlantis napisał:

Witam Robiono to tak samo jak za pomocą każdego innego przełacznika np. obrotowego. Przełączanie AM/FM na sekcji isostatów zależnych to pestka. Służyły do tego styki isotatu UKF. Jak wciśnięty to FM jak wyciśnięty to AM.

Metody przeróżne tak jak przy innych przełącznikach. Przełączane całe zespoły cewek, zwierane sekcje, odczepy, dołączane kondenstatory itp. To zależało od "półki" odbiornika, a nie od isostatów.

Isostaty to po prostu rodzaj przełączników umożliwiający wygodne budowanie sekcji zależnych bądż niezależnych. Nie upatrywał bym tu spiskowej teorii dziejów i jakiś szczególnych powiązań z określonym rodzajem cewek. W końcu stosowano je również w układach, w których nie było ani jednej cewki.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Chyba nie bardzo - jak sie zrobila moda na Isostaty, to juz chyba znikla moda na KF.

Mam rozkrecic radmora ? Chyba ma osobne filtry na kazdy zakres KF. schemat

Isostaty byly jednego typu tylko. Jakies wczesniejsze radia mialy przelaczniki wlasnej produkcji, funkcjonalnie podobne, ale w budowie inne.

Wymieniłeś bo było to konieczne czy dla świętego spokoju? Nie chcę tu niczego zmieniać bez powodu.

Reply to
Niebieski

Może napisałem trochę nieprecyzyjnie. Aby go doprowadzić do stanu idealnego musiałbym wymienić kondensatory, isostaty i pewnie jeszcze inne elementy. Chcę go jednak zachowac w stanie, nazwijmy to , fabrycznym, ale jednocześnie go używać. Żadnych nieodwracalnych przeróbek. Wymienię potencjometry, bo wszystkie trzeszczą, wyczyszczę isostaty i styki, przestroję głowicę i to powinno wystarczyć, bo sprzęt gra. Obudowa jest w stanie bdb - nie ma żadnych rysek i wytartych napisów. Myślę jeszcze o zdalnie sterowanym potencjometrem siły głosu i wyłącznikiem - ale to później.

Pozdrawiam

Reply to
niebieski