inwerter zasilający katode/świetlówke w laptopie

Witam, właśnie rozłożyłem laptopa i złożyłem i nie działa podświetlenie matrycy :-)

pragnę to pomierzyć co gdzie i jak nie ma ;)

podsuńcie jakieś uwagi czego nie robić żeby miernika nie spalić :) inwerter na końcu daje napięcie zmienne czy stale ? piernik nastawić na max

1kV?

pozdrawiam tomek m.

Reply to
tomek m.

Daje napiecie zmienne okolo 650V (zalezy od liczby lamp i np: dlugosci lampy). Ale nie wiem czy uda Ci sie zmierzyc akurat to napiecie. Kiedys probowalem podlaczyc sonde z oscyloskopu na wyjscie transformatora jak i na styki lampy to efekt jest taki ze lampa momentalnie przygasa i uklad poprzez pojemnosc sondy (chyba) sie odstraja. Przygladnij sie najpierw czesci od niskiego napiecia i sprawdz czy moze jakis kabelek sie nie przerwal itp.

ps. podczas zaplonu to napiecie moze byc znacznie wyzsze.

Reply to
NukeR

może lamerskie pytanie, ale chce się upewnić czyli jest to ok 650 V napięcia zmiennego?? o wysokiej częstotliwości pewnie około 600 hz ?

czy te inwertery są uniwersalne ? czy generalnie każda świetlówka ma dosyć obwarowane parametry działania. chodzi mi o to czy jak jej podam powiecmy

700V a ona jest na 650 V to czy ja zabije?

co do doprowadzenia niskiego napięcia do inwertera to jest OK, kabel sprawny, dostarcza 15V na wejście.

jaki to rząd wielkości?

pozdrawiam tomek m.

Reply to
tomek m.

Wiecej niz 600 Hz. Tam jest okolo 40-80 kHz. (ja mam dokladnie 66 kHz).

Wiekszosc jest raczej 'uniwersalnych' i swietlowki o podobnych wymiarach powinny swiecic bez problemow. Nie powinienes wiec jej zabic :) Latwo ja zniszczyc jak poplynie przez nia prad staly.

To zalezy od dlugosci lampy, patrz przykladowe dane z katalogu:

  1. dlugosc
  2. srednica
  3. nap. pracy
  4. prad
  5. nap. zaplonu

1 2 3 4 5

--------------------------

100 3 255 5 640 142 4.8 260 5 800 150 6.5 245 5 615 160 3 360 5 900 165 6.5 255 5 640 170 2 400 5 1000 200 5.6 445 5 850 250 2.6 540 5 1350 300 3 650 5 1625

ps. jak masz oscyloskop to sprawdz czy po stronie pierwotnej jest prostokat. ps2. oczywiscie nie podlaczas ukladu bez lampy.

Reply to
NukeR

ok :)

dziekuje bardzo się przydało!

i tym PS2 ja właśnie chyba zabiłem :/ dlaczego nie można podłączać układu niekompletnego ? właśnie do mnie leci kolejny inwerter, nie chce go ubić na wstępie, wiec po proszę jeszcze o jakieś uwagi czego nie robić żeby... :)

serdeczne dzięki za rozjaśnienie tematu.

pozdrawiam tomek m.

Reply to
tomek m.

Generalnie, wiekszosc ma jakies zabezpieczenie przeciwzwarciowe jak braku obciazenie (nie podlaczonej lampy). Ale lepiej ich nie testuj :) Chodzi o to (tak mi sie wydaje) ze jak nie podlaczysz lampy to mozesz przebic transformator wysokiego napiecia bo caly uklad to przeksztaltnik na AC, a one juz tak maja :-)

Reply to
NukeR

czyli przede wszystkim podłączyć wszystko w całość dopiero zasilanie podać :) jutro będę miał nowy inwerter, postaram się go nie spalić :-) dzięki za info!.

BTW: orientujesz sie jak długie mogą być kable podające SYGNAŁ (tasma 20 pin) do matrycy ? (chce wyciągnąć matryce na powiecmy 2 metry od kompa... (robie nawigacje do auta)

bo rozumiem ze do inwertera zasilanie to prawie dowolna długość?:) (na2ch metrach nie poinno byc zauwazalnych strat ?)

pozdrawiam tomek m.

Reply to
tomek m.

Niestety nie wiem. Ale jak zadziala to z ciekawosci daj znac :)

Reply to
NukeR

ok, jak przyjdzie inwerter to będę lutował :)

pozdrawiam tomek m.

Reply to
tomek m.