Fototranzystor - wytrzymałość

Witam,

Jest sobie źródło światła, które może pracować w takich trzech konfiguracjach:

Czas impulsu: 30us Częstotliwość: 10Hz Moc 210mJ

Czas impulsu: 15us Częstotliwość: 20Hz Moc 120mJ

Czas impulsu: 10us Częstotliwość: 60Hz Moc 50mJ

Szerokość pasma tego źródła w każdym przypadku: 225nm - 1100nm

Zadaniem jest detekcja ilości wysłanych impulsów.

Jako czujnik został zastosowany fotortanzystor BPW77NB

Oczyt impulsów działa idealnie ale zastanawiam się czy z czasem ten element nie będzie się wypalał pod wpływem emitowanej energii i dosyć szerokiego pasma takich impulsów.

Czułość fototranzystora:

Może trzeba by zastosować filtr optyczny, macie jakieś sugestie, skąd ewentualnie coś takiego wziąć?

pozdrawiam, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz

Użytkownik "Adam Jurkiewicz" snipped-for-privacy@NIEMATEGOajpic.zonk.pl> napisał w wiadomości news:dg6ad1$ga6$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Jaka moc wydzieli się w elemencie podczas naświetlania w najgorszych warunkach? Jeśli nie przekroczy się temperatury granicznej pracy elementu nie powinno się nic stać. Filtr optyczny owszem można zastosować, gdzie dostać?, może adaptacja jakiegoś efektowego filtru foto.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

No właśnie, tylko jak to posumować, przy pełnym nasyceniu tranzystora to wydzieli się jakieś 2,5mW więc pomijalnie mało, nie wiem natomiast jak się przekłada w tym wypadku energia dostarczona do bazy przez ten impuls.

Tranzystor ma podaną moc rozproszenia 250mW, jeśli P = E * f to daje P = 0.21Ws * 10Hz = 2.1W, to się wiec nie może tak przekładać bo ten tarnzystor by od razu odparował. Nie wiem ile ta bramka przejmuje energii i w tym jest problem.

Najlepiej by chyba było dać jakiś selektywny filtr 850nm - 950nm, tylko nie wiem czy takie w ogóle istnieją. Może ktoś podpowie, kto ma styczność z optyką.

pozdrawiam, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz

Najtaniej wyjdzie filtry fotograficzny neutralny szary, uzywane prod. ZSRR od ok. 15-20 zl. Wszelkie inne filtry beda IMHO drogie.

Reply to
Filip Ozimek

Ty liczysz jakby całe światło z impulsu trafiało w tranzystor i zostawało pochłonięte. Daleko jest źródło od tego tranzystra? promieniuje wiązką czy raczej dookulnie? Wątpię żeby dużoz tych 210mJ dotarło do fotodetektora.

CosteC

Reply to
CosteC

Są dwie opcje do wyboru, czujnik albo zaraz przy źródle albo impuls doprowadzony (ok 80cm) światłowodem (średnica 15mm) do urządzenia.

Samo źródło daje bardzo dużą energię cieplną bo jak przyłożę np. kawałek folii (w odległości ok. 3cm) to się po prostu topi.

Dlatego raczej będę się skłaniał do wersji drugiej, mam też już pomysł jak osłabić ten impuls, zrobię mały otwór ok 1mm w płytce i przysłonię czujnik szybką do pilota, która przepuści mi tylko podczerwień, wtedy już nie powinno być problemu.

pozdrawiam, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz

Ale dalej mi nie napisałeś czy źródło promieniuje we wszystkie strony i czujnik dostaje małą cześć tego czy źródło wysyła wiązkę na czujnik. Oczywiście masz racje i zmniejszenie powierzchni odbierającej zmniejszy odbieraną moc. Filtr też pomoże.

CosteC

Reply to
CosteC

Palnik skupia światło na lustrze promieniuje więc powiedzmy w jednym kierunku, natomiast czujnik musiałby być w pierwszej wersji bardzo blisko (ok. 3cm), cześć światła na pewno się rozproszy ale większość na pewno dotarła by do złącza. Jak przyłożę w to miejsce fotortanzystor to grzeje się skubany ale to jest ciepło odebrane a nie wydzielane na tym tranzystorze. Porobię testy ze światłowodem, to będzie chyba bezpieczniejszy pomysł.

pozdrawiam, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz