Duze pamieci PROM - skad, za ile?

Witam,

Buduje amatorsko uklad, ktory potrzebuje 32 megabajtow (32M x 8bit) stalych danych (cos w rodzaju firmware, ktore nie bedzie modyfikowane). Ma to wspolpracowac z 8-bitowym mikroprocesorem, w ktorego obszarze adresowym bedzie widac naraz 4Kb. Przewidywana liczba urzadzen to 10-100 sztuk. Odpadaja pamieci DRAM i podobne (musi trzymac dane bez dodatkowej elektroniki po odpieciu od ukladu). No moze na static RAMach i akumulatorku daloby sie to zrobic, ale raczej niechetnie ze wzgledu na znaczne skomplikowanie konstrukcji... A calosc ma byc mozliwie jak najtansza...

Szukam po katalogach, klikam, googloje, ale nie znajduje dobrej informacji, jak duze pamieci PROM mozna kupic i za ile.Niestety widze same male ( jak dla mnie - 8Mb) uklady i w dodatku drogo. A moze lepszym (tanszym) rozwiazaniem bylaby pamiec FLASH? W desperacji patrze na ceny kart CompactFlash na allegro i wychodzi mi, ze to by bylo najtansze (40 zl za 32 Mb).

Co moglibyscie poradzic niezbyt doswiadczonej osobie?

Pozdrawiam,

Pawel Kalinowski

Pawel Kalinowski

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-14 22:41 Pawel Kalinowski nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

A nad EPROM-em typu OTP(jednorazowego programowania) nie myślałeś? Największe kostki pewnie nie będą miały więcej niż 2MiB ale będzie tańsze niż klasyczny EPROM a powinno być też tańsze od FLASH-a. Chociaż pewnie wyjdzie drożej nniż CF. Ale weź pod uwagę, że zakupienie 100szt kart CF w tak niskiej cenie może być trudne a złacze też parę PLN kosztuje.

Reply to
badworm

Flash EEprom beda dobre, ale z rozmiarem beda podobne problemy chyba. PROM, UV EPROM - to stara technologia, teraz sie robi Flash Eeprom :-)

Tylko drobny niuans - zobacz na ilosc nozek.Prawdopodobnie ma specjalizowany interfejs i nie nadaje sie do podlaczenia pod magistrale jak epromy. Chociaz CF rozmiaru PCMCIA niby ma jakies typowe adresy i dane na 68 pinach .. ale te tanie z allegro to raczej mniejsze, nie ma tylu pinow.

Ale .. mozesz dac duzy RAM, i na poczatku przepisac dane z karty do RAM. Jesli to szybki procek - tak sie zazwyczaj robi, epromy sa za wolne. A pomysl o tyle dobry ze sie latwo wgra nowa zawartosc - tani czytniczek kart do peceta. Oczywiscie bedziesz potrzebowal malego eproma/flasha, ktory odczyta zawartosc [zapewne nagrana jak w pliku na dysku - FAT itp].

I to moze byc bardzo dobry kierunek .. bo jak zaprogramowac kostke Eprom 32 czy nawet 8MB [8M*8 bit] jak ja zdobedziesz ?

Jeszcze sa pamieci FRAM - Ferroelectric RAM, nie wymagaja zasilania, przedostatnio o ile pamietam byly przyzwoitych wielkosci, cen, szybkosci .. i nawet dostepne.

złączka w hurcie koztuje ~30pln netto

mam wiadro EPROMÓW UV, duze kostki też są, zaszłość po prowadzonych projektach i produkcji, pewnie byś nazbierał tyle ile potzrebujesz, tylko czy to Ci podpasuje to nie wiem. Będzie to najprostsza chyba ewentualność, algorytmy są wszędzie, proste podłączenie, taniość implementacji no i taniość układów, ja już przeszedłem na procesory z wewnętrzną, ze wzgledu na wymiary ;) .

Andrzej - mail w rot13

Reply to
GregZorbaEmmanuelYork

Dlaczego w desperacji. Karty pamieci wydaja sie sensownym rozwiazaniem. Dodatkowa zaleta to mozliwosc zmiany danych w PC.

peters

Reply to
peters

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-15 08:43 GregZorbaEmmanuelYork nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Źle szukałeś ;-) Ja w detalu zapłaciłem 1,8$ netto za sztukę :-)

Reply to
badworm

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-15 00:33 J.F. nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Wszystkie karty CF mają jednkowe złącze 50 pinowe. Te o mniejszych pojemnościach mogą się co najwyżej różnić grubością(typ I i typ II). W jednym z trybów pracy kartę można wpiąć w przestrzeń adresową procesora i dkonywać zapisu/odczytu jak do normalnego urządzenia z zastrzeżeniem konieczności odczytu/zapisu całych sektorów. Szczegóły w tym pliku:

badworm

Zauwazyles ze chodzi o 32M bajty ? Nie wiem jakie masz duze te epromy .. ale wiadro moze byc naprawde potrzebne. I zasilacz od peceta, nie wiadomo czy

200W starczy :-)

Chyba nie bardzo:

It should be emphasized that regardless of the operating mode, the interface to the SanDisk controller is always through a set of registers, called the ATA registers, or the Task File, and not directly to a memory location. Data transfer between host and device is always accomplished a block or sector at a time. Even though the memory mode provides an artificial memory window which allows memory to memory block moves, random access to a given byte within a sector is not possible.

Nie uzyjesz tego jako pamieci programu do mikroprocesora.

Ciemno było, nie doczytałem ;), albo jak ktoś zaraz napisze nie czytałem ze zrozumieniem tekstu ;)

wszystkie CMOS, nie doją tyle, wystarczy 40W :(

Andrzej

Reply to
GregZorbaEmmanuelYork

link plizzzz, cena jest CIF ??? bo moja była CIF, chodziło mi o złącza Molex, one sa naprawdę drogie, może masz gdzieś taiwan, albo China, nadal prosze o link

Andrzej

Reply to
GregZorbaEmmanuelYork

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-15 19:31 J.F. nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Ale jako pamięć danych(chociaż troszkę inaczej obsługiwaną) tak. Tak przynajmniej wnioskuje z pobieżnej analizy zamieszczonych w tym pliku listingów.

Reply to
badworm

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-15 21:27 GregZorbaEmmanuelYork nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Nie wiem co oznacza, że cena jest CIF ale w każdym bąź razie cena od stycznia raczej się nie zmieniłą - znajomy też ostatnio je kupował i zapłacił mniej-więcej tyle samo.

Reply to
badworm

Hm, z pobieznej analizy listingow, to mimo slow "memory mode", jest to dokladnie interfejs dyskow IDE/ATA. Dane sa czytane spod jednego adresu - gdzie kolejne odczyty udostepniaja kolejne bajty sektora.

A ten program nigdy nie dzialal - zapis jest zrobiony metoda "Copy&paste" z procedury odczytu ... i sp*, nie bedzie dzialal.

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-16 13:14 J.F. nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Było trochę późno gdy pisałem tamte słowa ;-)

Dobrze wiedzieć. Przeanalizuję gdzie jest błąd i spróbuję poprawić.

Reply to
badworm

Circiut in final, cena pod firmę a nie w taiwanie na doku np

Andrzej

Reply to
GregZorbaEmmanuelYork

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-17 00:15 kon nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

A dlaczego by nie? PC widzi to jak normalny dysk twardy.

Reply to
badworm

jeśli CF jest podpięta jako zwykły dysk IDE, to powinna się bootować w każdym komputerze (swego czasu stawiałem na tym router).

w przypadku czytnika na USB to zależy od BIOSu i systemu. w niektórych BIOSach można wybrać bootowanie z USB, ale nie wiadomo, czy czytnik implementuje wszystkie niezbędne do tego rozkazy. niektóre są tak okrojone, że wymagają specjalnych sterowników, które ich ułomności zrozumieją. potem zależy od systemu. jeśli czyta dysk za pomocą przewań BIOSu (DOS, Windows 9x?) to powinien działać, ale jak sam próbuje obsługiwać sprzęt (chociażby wszelkie Linuksy) to wypadałoby wkompilować/załadować sterowniki USB, SCSI i całą resztę.

w.

Reply to
Wojtek Kaniewski