Czy lampa blyskowa moze skasowac eprom ?

Dnia Tue, 27 Jan 2009 22:10:06 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja __Maciek snipped-for-privacy@cyberspace.org nadala:

Może tak być. Ile sie kiedyś nakląłem naprawiając ruski oscyloskop z multimetrem - nie dało się w nim ustawić zera. Okazało się, że scalaki uzyte w przetorniku AC (miał on podwójne całkowanie zrobione na piechotę na TTLach i wzmacniaczach operacyjnych) były wrażliwe na światło - im silniej oświetlone tym bardziej odjeżdżało zero.

Reply to
Tomasz Szczesniak

Jaką "żarówkę"? Jarznik, potocznie zwalny "palnikiem" lampy błyskowej??? "nie wiecie o co prosicie" :]

Typowy czas błysku silniejszej lampy "moc max": 1/200s Typowa energia błysku: 100 do 800 J, albo (jak to zwyczajowo wyrażają) Ws Moc pobierana z kondensatora w impulsie: 20 do 160 kW razy dwa :>

(razy dwa, bo to jest raczej "trójkąt" niż równomierny pobór). Producenci jarzników kasują pieniądze nie za to, że umieją bańkę wydmuchać, tylko za to, że ona statystycznie nie wybucha przy błysku.

Taaaaa.... to już zaraz weź i zewrzyj wyjście trafo o odpowiedniej mocy, żadnego jarznika nie trzeba, on jest tylko po to zeby przy krótkim błysku plazma się nie rozłaziła po okolicy oraz aby zapłon był prosty, bez pocierania elektrod ;) A poważniej: taki jarznik, jak ma umieć dać kilka błysków pod rząd, to wymaga przepływu powietrza (chłodzenia). I "umie" świecić światłem ciągłym (niech będzie "pseudociągłym", czyli mikrobłyskami kilkanaście do kilkudziesieciu kHz), tyle, że wtedy moc jest mocno umiarkowana, mniej więcej tyle co jeden błysk na kilka sekund (czyli w okolicach 100W max średnio, bez porównania z błyskiem).

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Dnia Wed, 28 Jan 2009 19:36:41 +0100, Sylwester Łazar snipped-for-privacy@alpro.pl napisał:

Przez szklo to przechodzi, powiedzmy w 70%. A krotki impuls nie ma czasu sie rozejsc po materiale i moze lokalnie dziwgnac mocno temperature powierzchni struktury. Oczywiscie z zewnatrz tego nie zauwazysz, obudowa to scalkuje.

Reply to
yorgus
[...]>> To juz wystarczy zasilić taką zarówkę prądem stałym i sprawdzić.
[...] Wiem jak działa typowa lampa błyskowa, coś nawet kiedyś budowałem. Kontekst dyskusji jest taki iż nie wiadomo czy kasowanie pochodzi od silnego światła od strony podłoża czy stanów przejściowych w obwodach wywołanych EMP. Pozostaje doświadczalnie sprawdzić. K.
Reply to
John Smith

Moze byc od swiatla.

  1. Fotony UV maja _znacznie_ wieksza energie niz widzialne.
  2. To jednak jest proces statystyczny - jak fotonow odpowiednio duzo to prawdopodobienstwo skasowania bedzie niezerowe.
  3. Co do palnikow swiecacych ciagle: ja mam lampe 75mm X 6mm. Max co z niej moge wydusic bez awarii to sa blyski 100Hz, 900V, 60uF, 150us - jak to przekrocze to czas zycia lampy spada 10.000 razy.

Aha - jak kto chce liczyc ile to energii/mocy, to przy ok. 100V po blysku luk gasnie samoistnie. Pomiedzy blyskami jest simmer DC(0.5A, ok

250V).

Reply to
Jerry1111

Czasami trzeba spirytus do wody dodawac (albo zmieniac wode) - bakterie rosna w wodzie.

Pewny jestes ze to nie zanieczyszczenia wody?

Jaki zaplon?

Witam w klubie - co prawda powoli w swiat diod 808nm odchodze, ale dla _naprawde_ duzych energii lampa to lampa ;-)

Reply to
Jerry1111

DiBi pisze:

Jaki błąd?