czujnik wilgotności - skalowanie

Jak można wyskalować czujnik wilgotności. Odpowiedzi za pomocą innego wyskalowanego mnie nie pocieszą :). Znacie jakieś sposoby proste, dostępne w domu. Nie chcę kupować jakichś wzorców do dwóch czujników. Czujnik ma skalę liniową.

Reply to
mIchaał

mIchaał napisał(a):

jak liniowa to moze wyznaczajac punkty 100% i 0% ?

100% robi sie latwo - wystarczy do worka wrzucic mokra szmate (najlepiej mokra/ciepla), wsadzic czujnik, troche wdmuchnac powietrza i zawiazac, wyniesc na dwor zeby sie powietrze w worku ochlodzilo o pare stopni. Po pol godziny masz w srodku idealne 100% , wrecz zaczyna sie skraplac czyli jest kondensacja. 0% wilgotnosci bedzie ciezsze do wykonania, ale da sie zrobic -jesli twoj czujnik jest odporny na temperature/skompensowany termicznie, to grzej powietrze w zamknietym pomieszczeniu/opakowaniu (np w piekarniku elektrycznym, gazowy sie nie nadaje) - im wyzsza temperatura, to wilgotnosc wzgledna nizsza, do zera moze nie dojdziesz , ale bardzo nisko... Zreszta pogooluj, sa tablice/wykresy - jaka wilgotnosc przy jakiej temperaturze, jak zmienisz temperature, to ilosc wody w powietrzu sie nie zmieni, ale zmieni sie rozprezenie tej wody i % udzial w powietrzu bedzie duzo mniejszy.
Reply to
BartekK

Glupi pomysl. tak to najlatwiej czujnik upiec...

Wsadzic czujnik w otocvzxenie gwarantujace zagrzanie powietrza do kilkudziesieciu (ale dla czujnika jeszcze bezpieczeych kilkudziesieciu...) stponi i przedmuchiwac to powietrzem przepuszczonym przez strefe niskiej temperatury - czy naczynie z lodem, czy naczynie z lodem i sola czy zbiornik z cieklym azotem - to juz zalezy co kto ma i jak dokladnie do zera sie chce zblizyc.

A jak sie chce naprawde dokladnie wyskalowac czujnik wilgotnosci - to pozostaja metody psychrometryczne (psychrometr zwierciadlany, psychrometr askania)... Dokladnosc maja bezwzgledna, wszystko opiera sie na dwoch termometrach.

Reply to
Dariusz K. Ladziak

To jeszcze powiedz co się dzieje z tą wilgocią, która jest zawarta w powietrzu. Ot tak sobie znika ?

Reply to
Plumpi

Na laborce z techniki cieplnej skalowalismy higrometr włosowy przykrywając go wilgotną ściereczką. Po kilku minutach ustali się tam 100% wilgotności. Jeżeli chcesz bardzo dokładnie to umieść wszystko w naczyniu gdzie nie będzie ruchów powietrza. Staraj się unikać kondensacji, bo niektóre czujniki tego nie lubią. Spotkałem się z czyjnikami od zera do 95% w.w.

Skalowanie zera zrobił bym osuszając powietrze metodami chemicznymi. Najprościej jest chyba zdobyć silikażel (takie granulki dodawane w papierowych, perforowanych woreczkach do niektorego sprzętu elektronicznego, czy scalaków). Wypraż kilka takich woreczków w piekarniku, najlepiej razem z naczyniem np. słoikiem a gdy ostygnie włoż higrometr i zamknij. Po jakimś czasie, spodziewam się rzędu godzin, wilgotność powinna spaść do bardzo niskiego poziomu. Jakiego - nie wiem, spróbuj popytać chemików. Można też próbować innych preparatów. Na przykład NaOH - soda kaustyczna (składnik kreta do rur) jest silnie higroskopijna.

Warto jeszcze zachować taką samą temperaturę przy wszystkich pomiarach.

Reply to
PitLab

Użytkownik "Plumpi" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:dlh5l4$k7i$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Nie znika - ilość wody czyli wilgotność bezwzględna ( w g/m3) nie zmienia się, ale zmienia się wilgotność względna, czyli stosunek wilgotności bezwzględnej aktualnej do wigotności bezwzględnej maksymalnej.

BG

Reply to
Bogdan Gutknecht

Zglasza sie chemik. Znacznie skuteczniejszym od silikazelu srodkiem jest pieciotlenek fosforu, ale to nieprzyjemna substancja. Jest szansa, ze jesli udasz sie na uczelnie, ktos pozwoli Ci wrzucic czujnik do eksykatora z P2O5 i poczekac na ustabilizowanie wynikow. (uzyj bardzo cienkich przewodow, aby dalo sie zasmarowac silikonem) W ostatecznosci metoda z silikazelem, ale bedziesz musial nazbierac kilka tych woreczkow. Grzej okolo 250 stopni Celsjusza przez godzine, mozna dluzej, zamknij jeszcze cieple, szybko lapie wode.

Pozdrawiam, Pawel

Użytkownik "mIchaał" <michas snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:dlg2ul$26k$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Witam

Właśnie osiwiałem czytając wątek. Na początek parę uwag.

  1. Do przekalibrowania czujnika o liniowej skali nie potrzebujesz 0% i 100% wilgotności.
  2. Sposób na uzyskanie 100% wilgotności zaproponowany przez BartkaK jest super, tylko że na większości czujników jakie znam, a nie mają paru zer w cenie i to w $, jeśli już napisano że pracują do 100%rh, gdzieś tam drobnym druczkiem napisano "not condensed", Niestety zastosowanie metody rozwali prawie każdy czujnik, bo metoda jest "condensed".
  3. Myślę że nawet nie mając grosza przy duszy, mogę spokojnie ustanowić nagrodę 1000000 $ dla tego kto wytworzy 0%rh.

Natomiast konstruktywnie: zapytałem googla i odpowiedział mi (pierwsze z brzegu) -->

ście takie wzorce kosztują chore pieniądze. A Tobie chodzi o low cost. Potrzebujesz do szczęścia wiedzy, że zasada działania wzorców opiera się na zależności wilgotności względnej nad roztworem NASYCONYM soli. Tłumacząc na polski. Dodajesz do wody dużo więcej soli niż jest się w stanie rozpuścić tzn na dnie roztworu muszą być kryształki soli. To teraz do szczęścia potrzebna Ci tylko wiedza, że 75.4%rh to jest NaCl - czyli sól kuchenna,

33% - MgCl, 11% - LiCl. I ostatnia uwaga - najlepsze wzorce wychodzą w butelkach po Frugo, z wąskimi szyjkami (jeśli tylko czujnik przejdzie) lejesz 1/4 wody, sypiesz soli wg uznania, zostawiasz na dobę, jeśli wszystko się rozpuściło, dosypujesz soli i znów zostawiasz na dobę i tak do skutku (jeśli znasz chemię będziesz wiedział ile nasypać). Jeśli nie masz czasu, a znasz się na chemii wszystko można skrócić do kilku minut podgrzewając roztwór. Ale pamiętaj by zawsze ro ztwór doszedł do stanu równowagi - przynajmniej przez godzinę, a najlepiej dobę był we w miare stałej temperaturze. Staraj się za bardzo nie mieszać atmosfery w czasie wymiany czujnika.

Powodzenia Kamil

Reply to
kamil

No właśnie na sól kuchenną wpadłem sam, ale co z MgCl czy LiCl czy są równie łatwo dostępne? Coś słyszałem jeszcze o soli żrącej ale nie pomiętam zbyt wiele.

Reply to
mIchaał

> Oczywiście takie wzorce kosztują chore pieniądze. A Tobie chodzi o low cost.

Możesz kupić w np. POCH. MgCl kosztuje 7.50 za 100g, LiCl droższy, bo 24.20 za 100g. A najlepiej popytaj po laboratoriach, np. w szkole (dawno, dawno temu .... a teraz nie wiem). Pozdrawiam Kamil

Reply to
kamil

Jednym krokiem - ciekly hel w warunkach nadplynnosci (kurcze - nie da sie bo ucieknie z dowolnego naczynia).

Mozolnie - wielokrotne wynrazanie gazu w okolice zera bezwzdlednego i jeo przegrzewanie - w koncu z dokladnoscia echniczna da sie to zero wilgotnosci osiagnac (bo co za roznica - zero czy0.001%).

A zawsze i szybko pozostaja proponowane wczesniej przeze mnie metody psychrometryczne - ani zera ani stu procent siegac nie trzeba.

Reply to
Dariusz K. Ladziak

A jak to zalezy od temperatury? Podejrzewam, ze podane przez Ciebie dane dotycza konkretnej temperatury.

Pozdrawiam, Pawel

a wilgotnosci bliskiej 0 nie osiagnei sie wkladajac pojemnik do zamrazarki? zkladajac ze czujnik wytryma..

Reply to
Greg(G.Kasprowicz)

a moze przez pomiar pounktu rosy? majac temperature , widzac ze na lusterku para sie skrapla, mozna wyznaczyc wilgotnosc

Reply to
Greg(G.Kasprowicz)