częściowo zepsuty wzmacniacz?

witam

mam przy kompie maluteńki wzmacniacz do głośników. w raz z nim były maleńkie głośniczki, ale zamieniłem je na jako takie głośniki samochodowe o dużej średnicy. grało idealnie. aż przy "przeprowadzce" wzmacniacza straciło się 3/4 mocy i basy. ja rozumiem, że wzmacniacz może się popsuć, dym, zwarcie, cisza, te sprawy, ale tak... że stracił moc i kawałek pasma? układ scalony ma oznaczenie tda2822. znalazłem taki rysunek:

Sprawdziłem więc czy ma zasilanie, masę, masę na wejściu i wyjściu. Po wyłączeniu przełącznikiem, wyjęciu kabla zasilającego i załączeniu przełącznika, działa sekundę, więc kondensator na wejściu zasilania jest żywy. W środku jest jeszcze parę oporników i kondensatorów ceramicznych. luty dobre, kabelki sprawdzone. To ustrojstwo jest mi wygodne, nie chce innego, pomożecie mi to jakoś zdiagnozować i naprawić?

ToMasz

Reply to
ToMasz

Dnia Thu, 09 Feb 2017 14:34:12 +0100, ToMasz napisał(a):

Co to za przeprowadzka? Te nowe głośniki nie miały aby zbyt małej oporności? Sprawdź elektrolit na wyjsciu do głośnika.

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 09.02.2017 o 15:06, Jacek Maciejewski pisze:

przeprowadzka była z brązowego biurka do białego. te same głośniki, ale nie wykluczone, ze coś zwarłem, jakiś błąd popełniłem. jakby przestał działać - nie zawaracałbym Wam głowy. ale działa na "pół gwizdka"

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2017-02-09 o 17:51, ToMasz pisze:

Wymień kondensatory na wyjściach 1 i 3 w ciemno i wtedy sprawdź.

Reply to
jacek

Dnia Thu, 9 Feb 2017 18:10:11 +0100, jacek napisał(a):

Jeśli masz na myśli wyjścia kanałów to zastanawiające że wysiadły oba jednocześnie :) Aczkolwiek, mogło się zdarzyć że w odstępie a czas między jednym a drugim został zamaskowany przez basy z jednego głosnika.

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 2017-02-09 o 17:51, ToMasz pisze:

Jesteś pewien że masa jest wszędzie tam gdzie powinna? Coś takiego możesz mieć jak odpadnie masa od głośników (tzn zaczną być po prostu połączone szeregowo) albo na wejściu (padnie kabelek masy w kablu sygnałowym albo jeżeli masz jak na tym obrazku minijacka wystarczy go nie dopchnąć do końca w gniazdku. Jakieś takie problemy w każdym razie. Wprawdzie przy okazji zwykle traci się również wysokie tony, ale może to być mniej słyszalne i maskowane ogólną utratą mocy w głośnikach. Jeżeli masz jakiś wpływ na źródło sygnału to upewnij się że masz dźwięk stereo. Bo alternatywą jest pad scalaka. A, i jeszcze może być że odeszły kondensatory C3 i C4 - ich brak spowoduje utratę wzmocnienia (ale nie basów). Ale ich zwarcie to już owszem, ale to raczej mało prawdopodobne żeby oba na raz. Na wszelki wypadek sprawdź również stałe napięcie na wyjściach i wejściach. Ale to co masz to pewnie nie pająk tylko na płytce?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 09.02.2017 o 19:20, Jacek Maciejewski pisze:

kondensatory dobre. Wymiana nic nie dała. ToMasz

Reply to
ToMasz

to co mam, to oryginalnyn produkt jakiejś tam fabryki. ja tylko zmieniłem głośniczki powiedzmy 8cm na 18 cm. i tak działało przez 11 lat. masy mam na 100%, to łatwo sprawdzić. kondensatory, jak sami sądzicie nie padają parami. kondensatory jakoś działają, w sensie mierzone omomierzem zmieniają "oporność" w górę. ale już wetknięte do dziurek CX w mierniku - nie bardzo. ale sądzę że miernik pokazuje pierdoły, bo nawet nowe kondensatory z płyty głównej, takie low esr 6.3v na 1500 mikro, są przez miernik oceniane na 120 mikro, czyli jakieś 8% wartości. Jakie powinno, i czy powinno być napięcie stałe na wyjściu wzmacniacza (z obciążeniem czy bez) ? po włączeniu zasilania głośniki robią słyszalne "pyk" ToMasz

Reply to
ToMasz

Dnia Thu, 09 Feb 2017 22:41:02 +0100, ToMasz napisał(a):

Żadne. Pyk jest niegroźny i może występować. Mamy zbyt mało danych by ci problem zdiagnozować. Podejrzewam że bez obserwacji oscyloskopowych się nie obejdzie. Nie piszesz np. nic o zniekształceniach nieliniowych. Czy to znaczy że ich nie ma?

Reply to
Jacek Maciejewski

ToMasz pisze tak:

Element bierne nie padają raczej w torze sygnałowym i to jeszcze parami. Zawsze możesz sobie kupić ten scalak i podmienić na próbę.

Imho albo padł ci scalak "trochę" albo coś się zmieniło w układze, brak masy, poziom wysterowania na wejsciu.

Reply to
PiteR

ToMasz pisze:

Prawdopodobnie przekroczyłeś dopuszczalny 1W na kanał dla głośników 4R bo takie zapewne są te samochodowe i scalak podziękował. Jakie masz napięcie zasilania? Dla 4R powinno być 4.5V zgodnie z tabelką na str 3

AlexY

W dniu 2017-02-09 o 14:34, ToMasz pisze:

Obstawiam odłączenie się masy na wejściu (wtyczka mini jack) być może nawet w gnieździe w komputerze. Basy kanału L i P są najczęściej "w fazie" w odróżnieniu od sopranów więc przy braku masy się znoszą

Nie wiem jaki masz system w komputerze ale dogrzeb się do suwaka gdzie możesz regulować balans kanałów prawego i lewego i przetestuj. Jeżeli pomimo regulacji balansu oba kanały grają jednakowo (jednakowo słabo) to masz potwierdzone że to masa. Może być brak kontaktu między gniazdem a minijackiem albo gdzieś ułamała się żyła w kablu, wtyczce, wzmacniaczu. Możesz włożyć wtyczkę do innego źródła sygnału np komórki, wyeliminujesz gniazdo w komputerze i cały komputer. Jak masz już rozebrany wzmacniacz to przytknij śrubokręt do miejsca gdzie przylutowane s żyły kanałów L i P idące z wtyczki

Ta sama sytuacja z masą może być na wyjściu. Odłącz jeden głośnik, jeżeli to tu jest problem to wtedy w ogóle nic nie będzie grało.

Reply to
Roman Rogóż

W dniu 2017-02-10 o 00:01, Roman Rogóż pisze:

urwał mi się wątek :) Po przytknięciu i ustawieniu wzmacniacza na full oba kanały powinny solidnie burczeć ale selektywnie

Reply to
Roman Rogóż

Użytkownik "PiteR" snipped-for-privacy@fauszywy.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@localhost.net...

W najgorszym razie straci sie bodajże dwa złote, bo za tyle znajomemu do jakiegoś gównianego radia kupowałem, jak mu jedna gałąź strzeliła (ta nieaktywna akurat, radio było mono) i brała tak ok. ćwierci ampera, ale i grała na sprawnej gałęzi, tylko bezlitośnie paliła tranzystor kluczujący zasilaniem... Sprawny układ bierze, wg mojego pomiaru, ok. 6 mA spoczynkowo.

Reply to
HF5BS