Ćwierć wata i tak gorąco?

Mam układ zasilany przez 7805. Pobór prądu - 60mA (300mW). Zasilanie jest z akumulatora 12V.

I ten 7805 rozgrzewa się do ponad 65C - wlutowany jest pionowo, bez radiatora, ale ma dostęp do powietrza. Czy to normalne przy takiej pracy?

Zmierzyłem że pobiera 12V 45mA (540mW), wychodzi więc że zostaje w nim

240mW. Czy to możliwe żeby ćwierć wata dawało tyle ciepła czy ja coś źle mierzę?
Reply to
Tomasz Pyra

entroper w swoim poście napisał(a):

dobry radiator + wolnoobrotowy wentylator :)

Reply to
Maciek C

Użytkownik "Tomasz Pyra" snipped-for-privacy@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:faku5p$8ak$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

^^^^

^^^^

Nie mogło Ci na wejściu ubyć prądu. Zakładając, że prawdziwe jest to 60mA, tracisz nie 240mW lecz 420mW. Przy takiej mocy i dodatkowo letnich temperaturach w pomieszczeniu spokojnie możesz osiągnąć 65C.

e.

Reply to
entroper

Policz jeszcze raz.

Źle liczysz. I jest możliwe.

Użytkownik "Tomasz Pyra" snipped-for-privacy@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:faku5p$8ak$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Zmierz spadek napięcia na stabilizatorze i pomnóż przez prąd - te Waty grzeją stabilizator. Weź kartę katalogową 7805 - pewnie nie jest w obudowie TO-3 ;))) tylko TO-220 - i popatrz ile mocy można na nim wydzielić przy temperaturze pokojowej 25 stopni BEZ RADIATORA.

Niech no rzucę okiem... Mi wychodzi "na oko" 12-5=7V razy 0,060A = 0,4 W. No, niewiele...

Z wykresu

wynika że w obudowie TO-3 bez radiatora może w temp. 25 oddać ok 3 W, a z radiatorkiem około 8, z idealnym chłodzeniem 20W.

Obudowa TO-220 odpowiednio 1,8W, 8W i 20W. Teoretycznie więc 0,4 W nie wygląda tak strasznie.

Jednak ZMIERZ poprawnie napięcie i prąd. Przykręć miniaturowy radiator. Sprawdź czy może nie dałeś kondensatorów i układ się wzbudza?

Feromon

Reply to
Feromon